När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Madde_padde

Trådstartare
Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas, borstas och ledas in och ut från hagen men inte mycket mer. Jag är väldigt försiktig och har gått sakta fram, vi började hänga på henne i juni och red i skritt och trav i augusti. Jag började då själv rida (är rättså stor och har därför valt att ha en hjälpreda vid inridning)
Den 29/8 blir jag plötsligt sjuk och det visar sig att jag har MS efter upprepade besök på sjukhuset. Kunde då inte rida, stod lutad mot en vägg för att kunna mocka osv. I Oktober klättrade jag upp på henne, skulle försöka galoppera (väldigt dumt då jag ännu inte hade ordentlig balans) och ramlar av sliter av en muskel i ryggen och blir ännu en sväng borta från ridningen, rider henne ca 3 dagar i veckan fram till mars då hon lånas ut. Tiden från diagnos har jag då mått fruktansvärt dåligt psykiskt och känner framåt våren att jag inte orkar med längre. Hon är utlånad till en tjej över sommaren är där mycket pigg, hon börjar hoppa lite och är iväg och träningstävlar en gång i juli hästen är då mycket mycket snäll men pigg och tjejen rider på pelham för att klara av henne.
I augusti händer något hos fodervärden och jag plockar hem en halt häst som visar sig ha en spricka i griffelbenet och vi har precis fått klartecken att sätta igång henne igen.
Jag har alltid varit lite smårädd av mig men under den här hösten har de förvärrats, hon har varit tokig. Svår att ta in och ut då hon stått på bakbenen, snurrat och dummat sig (dock ingår det i stallhyran så personalen har endå hjälp mig med henne) När hon går brevid en piper hon flyger upp i luften osv. De är bätter nu när hon fått röra på sig (tömkör ett par dagar i veckan samt har en tjej som rider) Dock är hon ”spattig” jag har tidigare ridit ut mycket på henne, men tjejen som rider henne nu säger att det knappt går att hon tacktar och beter sig illa. Är rädd för allt ect. Lika så häromdagen skulle hon rida och hästen taktar och har sig när hon ska upp men lugna sig efter nått varv. När jag red henne stog hon blixtilla när jag klättrade upp.
När jag jobbar henne i tältet är hon snäll, men kan få för sig att hoppa iväg om de tex ramlar snö. Då är de tre bocksprång typ, de har hon kunnat göra tidigare också men som sagt när man väl sitter på har hon aldrig gjort nått. Nu är jag dock jätte rädd :cry: hur kommer det sig att hon är så tittig och taktar runt nu? Och frågan är hur länge ska man kämpa eller när är de dags att inse att jag inte klarar de här och sälja hästen? :cry: Inte blir det bättre av att jag flyttat 6 mil från min hemstad under tiden hon var utlånad och nu inte har samma stöd och hjälp som jag tidigare haft…..

Å nej jag behöver inga snorkiga kommentarer om att jag inte reder ut de osv… för de har jag redan konstaterat själv men hur skulle ni gjort? Sålt? Jag är trots allt så fruktansvärt förälskad i denna underbara häst!
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Hade jag mått fysiskt dåligt på något vis hade jag troligen sålt min 5åring, jag behöver ha både snabba reflexer och balans för att hålla energin i ordning. Både på backen och hästryggen. Det ska ju vara kul, trevligt att ha häst.

Det går lämna iväg på tillridning osv också men gäller ju att veta vem man lämnar den till.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Jag vill inte låta för hård nu, men med tanke på din diagnos så är det kanske inte rätt häst för dig? Det vet ju egentligen bara du, men spontant kan jag i alla fall känna att jag skulle inte vilja riskera skador och behöva vara rädd för hästen, till och med vid hantering. Jag har alltid resonerat så att med all tid och pengar som jag lägger ner på hästar, då ska det i alla fall vara roligt!

Sen kan det ju vara så att det är överskottsenergi och "trots".. du har ingen duktig ryttare du kan lämna iväg henne till? Ett tillridningsstall, en duktig tävlingsryttare eller liknande, som först kan jobba med hästen och sedan en tid med er som ekipage? Så ni kan bygga upp ett förtroende mellan er och du inte behöver känna dig rädd för henne?
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Det är ju väldigt tråkigt att inse att en älskade häst är för mycket för en själv.
Been there, done that.
Jag köpte min drömhäst, en sagolikt vacker herre som var gudasnäll och knappt hanterad. Jag kände att jag inte hade kunskapen att grundutbilda honom så han skickades till välrenommerad tränare. Det gick INTE bra där och jag hämtade hem en häst som helt tappat förtroendet för människor och jag fick inse att det här klarar jag inte ut på egen hand :cry:

Sålde honom till en underbar tjej och jag har följt deras "kamp" och sett hästen bli en helt underbar individ. Jag har tom fått rida honom och han är helt underbar, det händer att jag ångrar mig, men å andra sidan vet jag att jag aldrig hade fått honom till den fina hästen han är idag.

Det låter ju som att det gått på tok så många gånger för dig med den här hästen, har du råd kan man ju tänka sig att den kunde bli bättre om den stod på träning hos någon du verkligen litar på. Men se då till att kunna komma och kolla på träningen regelbundet, så du ser att hästen har det bra.

Annars är det nog bättre att sälja till ett bra hem och hoppas att du kan behålla kontakten med köparna.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Verkligen inte rätt häst för dig. Du är skadad och lite ömtålig kontra en pigg och stark unghäst med unghästfasoner.

Jag tycker absolut att du ska sälja, möjligen sätta på utbildningsstall för försäljning så hästen visar sig från sin goda sida när spekulanter kommer.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Jag har också varit i situationen att jag blev rädd, spänd häst, gav spänd matte, gav ännu spändare häst osv. Det var inget lätt beslut, men för bådas skull var det bättre att han fick en ny matte, och jag kunde fortsätta med min andra, lugnare, häst innan jag började spänna mig när jag red henne också.

Det var till slut det som gjorde att jag valde att "ge upp" att jag började bli rädd att rida överhuvud taget, inte bara den svåra hästen. Ett tag kändes ingenting med hästarna roligt för jag tyckte jag var så misslyckad som inte redde ut det. Men glädjen kom tillbaka så småningom och jag kan slappna av och njuta av att rida istället för att få ont i magen av tanken. I efterhand borde jag ha sålt tidigare, jag kände ju att det bara gick åt fel håll, men var för stolt för att erkänna det.

Hästarna behöver jag för att få energi att orka med allt annat i livet, när de tar energi istället (vilket inte alls är deras fel!) så är det dags att ändra på något innan jag bryter ihop totalt.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Min unghäst har oxå varit skadad och vilat i perioder och precis som din häst har hon gått från att vara en snäll och milt tempererad häst till en ganska "spattig/tittig" och lite ifrågasättande häst som har humör och reagerar på ganska mycket. I mitt fall tror jag att det är understimulans kombinerat med att hon mognar - om man nu får säga det så har hon kommit in i lite av en trotsålder.

Om du vill försöka behålla hästen, har du möjlighet att skicka iväg henne på tillridning? Det kanske kan underlätta om hon rids av en duktig ryttare och kommer igång och kommer över tröskeln där hon ifrågasätter?
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

KL

Ni säger ju precis det jag gruvat för de som jag egentligen vet är de enda rätta, hon hoppar som en gud är lovande i dressyren men tysk reggad född i Sverige. Igår red jag en gammal herre från ridskolan på lektion och de är ju såå roligt en snäll trygg häst!

Jag har inte ekonomin just nu att köpa häst utan behöver i så fall sälja henne för att sen köpa en ny snäll läromästare för de pengar som jag får för henne. Är de överhuvudtaget möjligt tro? Får man något för en outbildad 6 åring? :cry:

Eller tror ni de finns någon som är beredd att satsa som kanske har en läromästare/ pensionär att låna ut? Asch dilemman! Eller kommer hon bli sitt gamla snälla ja igen?
Problemet är även att jag är så rädd att bli sjuk.... jag börjar få panik tänk om ja blir sjuk snart.... eller ja sjukare och endå hinner jag inte komma igång med ridningen, jag skulle till exempel så himla gärna komma ut på en lokal dressyr.... men de är ju lååångt kvar :cry:
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Verkligen inte rätt häst för dig. Du är skadad och lite ömtålig kontra en pigg och stark unghäst med unghästfasoner.

Jag tycker absolut att du ska sälja, möjligen sätta på utbildningsstall för försäljning så hästen visar sig från sin goda sida när spekulanter kommer.

Fast de låter nog tio resor värre än vad de är till exempel så red min hjälpreda henne i ridhuset häromdagen och de rasar snö varvid en skäck får panik, min tossa är livrädd för skäckar samt för snöras men stannar direkt när ryttaren bromsar medans den andra stressade runt... Så hon är snäll. De låter värre än vad de egentligen är. Som de är just nu har jag inga problem att leda henne i grimma och grimskaft till exempel
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Sätt ut en annons och se vad som händer. Du kan ha tur.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Du kan PMa mig om du vill ha tips på ett utbildningsstall som är seriöst och där dom garanterat klarar upp detta. Jag har min häst där för tillfället. I din del av landet också kan tilläggas.

Jag tror att du hamnat i en ond cirkel av osäkerhet, konvalecent och överladdad häst samt vädret. Min är totalt galen nu när det är kallt, hon har aldrig varit så dryg under en ihållande period som hon är nu. Har alltid haft sina dagar men inte i flera månader.

Det kan ju iofs vara svårt att skicka iväg henne på utbildning/tillridning om hon inte är igångsatt helt. Men som någåon annan skrev så kan du ju annonsera ut henne och ha tur och bli av med henne för en billig peng om du hittar rätt hem som du tror på. Dock alltid vanskilgt att sälja krångliga hästar billigt så jag hade nog avvaktat och låtit ett proffs utbilda och sedan sälja.
 
Senast ändrad:
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

KL


Jag har inte ekonomin just nu att köpa häst utan behöver i så fall sälja henne för att sen köpa en ny snäll läromästare för de pengar som jag får för henne. Är de överhuvudtaget möjligt tro? Får man något för en outbildad 6 åring? :cry:

Om du bestämmer dig för att sälja, skulle jag verkligen rekommendera att sätta henne hos en ryttare som kan utbilda henne först. Jag tror du tjänar på det i längden; hon blir lättare att sälja och mer attraktiv. Det är ju inte världens bästa läge just nu för att sälja hästar. Det är ju inte gratis att ha häst på utbildning, men jag tror ändå att du tjänar på det i längden med försäljning isf.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

På vilket sätt påverkar ms dig? Har du märkt av att du blivit sämre? Ramlat bara av att bena ger vika? När fick du diagnosen och hur länge har du haft symptom?

En sjukdom som jag ser att den kräver att man är superstark rent mentalt och verkligen gör att du måste tänka på hur och varför du gör något. Vet en som fick medicin för det och då blev det betydligt värre! Och proppsar nån att du ska ha kateter var bestämd att du absolut inte ska ha det! Så länge du kan kissa hyfsat finns det ingen anledning!

Och hästen låter lite väl intensiv för dig. Tror du skulle behöva nån äldre som tål att matte inte orkar varje dag.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Vill du ha en sån häst?

Det låter som att det inte är rätt häst för dig just nu.
Däremot förstår jag att det är svårt att göra sig av med en som man tycker så mycket om ändå.
Men sätt ut på annons eller hör dig för bland kontakter. Om du verkligen hittar rätt person till hästen så
tror jag ju att du inte kommer ångra dig om du byter mot en tryggare häst :)
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

Hästen har överskottenrgi o då visar den inte sin bästa sida.
den bör ridas eller slängas ut på lösdrift för att inte fara runt o göra sig/ dig illa.

Sälj den som knappt grundriden 6-åring till ngn som ÄR rutinerad o orädd.
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

På vilket sätt påverkar ms dig? Har du märkt av att du blivit sämre? Ramlat bara av att bena ger vika? När fick du diagnosen och hur länge har du haft symptom?

En sjukdom som jag ser att den kräver att man är superstark rent mentalt och verkligen gör att du måste tänka på hur och varför du gör något. Vet en som fick medicin för det och då blev det betydligt värre! Och proppsar nån att du ska ha kateter var bestämd att du absolut inte ska ha det! Så länge du kan kissa hyfsat finns det ingen anledning!

Och hästen låter lite väl intensiv för dig. Tror du skulle behöva nån äldre som tål att matte inte orkar varje dag.

Nej Inge sämre har känner av det den 18 års åldern idag är de enda du märker att jag tar sprutor och inte hängerihop när jag är överstrött jobbar heltid rider tränar två pass minst i veckan simmar varje ons och så!

Benen står jag stadigt på än så länge ;)
 
Sv: När ska man ge upp? Rädsla, LÅNGT

http://s107.beta.photobucket.com/user/mariamadelen/media/IMG_0884_zps0735eac8.mp4.html

Måste bara få glänsa lite :o
Mycket diskussioner har det varit med både sambon och bästa vännerna angående dilemmat, kommer ev en kompis och kollar på henne i morgon och sådär.

Dock bestämde kompisen att pallra sig hit å nästintill tvinga upp mig! Behöver jag säga att de efter 20-10 min ridning strålade om oss?! :p:D

Fasen jag kan ju faktiskt!!!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 039
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 039
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp