Bukefalos 28 år!

När tiden börjar ta slut

Wingates

Trådstartare
Jag har insett och landat i att det blrjar bli dags för min fina Plex att vandra vidare pga rädslor. Vardagen fungerar sämre och sämre och jag har inte hjärta låta honom uppleva en nyårsperiod med smällare igen.

Men hur gör man?
Hur fungerar det och exakt när ska jag låta honom somna in? :cry:
 
Jag har insett och landat i att det blrjar bli dags för min fina Plex att vandra vidare pga rädslor. Vardagen fungerar sämre och sämre och jag har inte hjärta låta honom uppleva en nyårsperiod med smällare igen.

Men hur gör man?
Hur fungerar det och exakt när ska jag låta honom somna in? :cry:

Det finns egentligen två sätt.

Det ena och vanligaste är att först ge en lugnande spruta och när hunden väl somnat så ger man avlivningsvätskan. Fördelen är att det går lite långsammare (om det nu är en fördel), om hunden svarar bra på lugnande så somnar de helt enkelt innan de verkligen somnar in. Jag har avlivat två hundar på detta sätt, ena hunden fick lite panik när medlet kickade in och det var jobbigt att se hur han kämpade emot. Den hunden var dock helt senil och rätt konstig, det gick liksom inte att prata honom lugn. Den andra hunden somnade lugnt och stilla men fick lite ryckningar efter att han fått avlivningsvätskan och det tyckte jag var jobbigt så jag stannade inte kvar hos honom så länge som jag velat utan valde att gå därifrån.

Den andra är att ge överdos av sömnmedel direkt. Hunden försvinner på 2 sekunder. Fördelen är att det går rasande fort för hunden. Nackdelen är att det ser lite dramatiskt ut eftersom hunden i princip är död innan den når marken. Jag har avlivat en hund på detta sätt och tyckte detta var det bästa. På en del väldigt gamla hundar har jag förstått att detta är enda möjliga metoden eftersom de kan ha väldigt dålig cirkulation men det är ju inte fallet för Plexus.

Före besöket får man bestämma om man vill ha separat kremering eller inte. Det berättar man när man bokar besöket, och så kommer man överens om vilken metod man vill använda. Man brukar också betala i förväg så att det bara är att åka hem när man är färdig med avskedet. Sedan sköter kliniken resten och ringer/mailar när askan har kommit tillbaka.

Jag rekommenderar att ta bort hos Dalbyveterinären, de skippade den lugnande och dessutom tyckte jag att de hade ett väldigt bra bemötande hela vägen. På båda djursjukhusen kunde man höra personalen utanför dörren, de pratade och skrattade och det kändes helt absurt när min egen värld var helt förstörd.

Kanske ska tillägga att veterinären alltid lyssnar på hjärtat efteråt så de är säkra på att det slutat slå, och att de talar om när det är över.

Till sist vill jag säga att jag tycker du fattar rätt beslut. Jag har ju sett själv hur påverkad han blir redan av det svaga ljudet från fågelkanonerna :(. Men det betyder ju inte att det är ett lätt beslut...
 
Man kan också söva ner hunden innan man ger avlivningsvätskan. Då ger man först narkosmedlen direkt i kanylen och sedan när hunden sover ger man avlivningsvätskan. Detta används oftast på svårt sjuka djur eller väldigt gamla djur där kroppen kanske inte ens skulle klarat av det lugnande medlet.
En del hundar kan få kramper om man ger avlivningsvätskan direkt, vilket narkosmedlet dock kan förhindra.

Ryckningar efteråt vid lugnande beror till stor det på vilket lugnande medel man gett innan. Domitor ger ofta ryckningar medan Plegicil sällan gör det.

Stor kram till dig TS, ett jättetufft beslut att fatta men det låter som det rätta.
 
Man kan också söva ner hunden innan man ger avlivningsvätskan. Då ger man först narkosmedlen direkt i kanylen och sedan när hunden sover ger man avlivningsvätskan. Detta används oftast på svårt sjuka djur eller väldigt gamla djur där kroppen kanske inte ens skulle klarat av det lugnande medlet.
En del hundar kan få kramper om man ger avlivningsvätskan direkt, vilket narkosmedlet dock kan förhindra.

Ryckningar efteråt vid lugnande beror till stor det på vilket lugnande medel man gett innan. Domitor ger ofta ryckningar medan Plegicil sällan gör det.

Stor kram till dig TS, ett jättetufft beslut att fatta men det låter som det rätta.


Så ska vi göra 22:a september.


Ts; jag vet precis hur det känns, det är ohyggligt svårt. Jag ringde vår veterinär som har träffat vår hund ett par gånger och vet vem hon och vi är. Eftersom hon blivit inkontinent har vi varit där några gånger senaste året. Han förstod direkt varför jag ringde och förklarade hur det går till. Jag kollade även pris eftersom jag tycker det är relevant. Vår veterinär tar hälften av vad det skulle kosta hos Bagarmossen. Han föreslog även en tid när det är lite folk på mottagningen och lugnt och stilla.

Du har fattat beslutet, jag skulle boka en tid i lugn och ro inom en månad ungefär. Jag behöver lite tid att smälta beslutet och kan unna mig det eftersom vi inte avlivar akut utan för att vi vill att hon ska få somna in med värdigheten i behåll. Jag tycker det känns lättare nu när jag har en tid att förhålla mig till, även om jag stundtals gråter ohämmat.
 
Tack för era svar. Jag är inte så orolig för själva avlivningen sas, men allt runt omkring.

Fast att jag vet att det är rätt beslut så känner jag mig helt knäckt. Han är ju fullt frisk, och inne märks rädslorna knappt..
Min fina gosegris :heart
 
Jag valde att ta bort gamletanten hemma. Hon dog hemma omgiven av en massa människor som älskade henne.

Veterinären var så fantastiskt underbar.

Lite dyrare än att göra det på kliniken men klart värt det pengarna.
 
Fast att jag vet att det är rätt beslut så känner jag mig helt knäckt.

Du tar ansvar för din hund och gör det bästa, även om det är otroligt svårt för dig. Det tycker jag är värt respekt.

Min erfarenhet är att det är svårast innan, medan man gruvar sig för beslutet och det som ska ske. På ett sätt är det skönt när det är över.

Allt runtomkring, det är inte så mycket runtomkring. Du behöver i förväg bestämma hur din väns kropp ska hanteras. Kremera eller inte. Om du har en egen plats där du vill göra en grav. Om du vill strö ut aska. Eller om du vill att kliniken tar hand om detta. De behandlar kroppen respektfullt men kremerar då flera djur tillsammans så att din hunds aska blandas med andras.

Jag har valt separat kremering för mina djur och de vilar alla här där vi bor på olika platser som jag inte har märkt ut på något särskilt sätt. Det behövs inga stenar eller minnesmärken, de är ändå med mig varje dag.
 
Jag valde att ta bort gamletanten hemma. Hon dog hemma omgiven av en massa människor som älskade henne.

Veterinären var så fantastiskt underbar.

Lite dyrare än att göra det på kliniken men klart värt det pengarna.
Jag hade gärna gjort så med, men för min del är det inget alternativ då han blir så uppjagad när det kommer folk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 854
Senast: Ava22
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 336
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 495
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 665
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp