När vaccinationerna inte är synkade...

ufot

Trådstartare
Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort?

Ska jag bara stelkrampsvaccinera henne i mars och vänta med de andra vaccinerna tills september, eller ska jag ta alla nu?

Om jag har förstått saken rätt kostar dubbelvaccin hästinfluensa och stelkramp ungefär lika mycket som bara stelkramp, stämmer detta?

Någon som vet vad botulismvaccin kostar, på ett ungefär? Denna vinter äter hon ensilage, men nästa vinter kommer hon bara att äta vanligt hö, ska jag vaccinera mot botulism ändå? Hur fungerar botulismvaccin, måste man grundvaccinera hästen om man inte ger ett år, men nästa igen?

Nybliven hästägare som inte ids googla efter svar, utan frågar allvetande buke istället ;)
 
Nu vet jsg inget så mycket om botulismvacc.

Men hästinfluensan kan du iaf ta samtidigt som stelkrampen nu, det gör ingetom den blir tidigare i intervallet. Det går att vaccinera varje halvår för hästinluensa om man vill :)
 
Har du en gång grundvaccinerat mot botulism skulle jag fortsätta med den årliga vaccinationen även om hästen skulle äta hö året efter. Du vet ju inte vad hästen äter vintern om två år, och att du göra om en grundvaccination igen kan ju vara en onödig kostnad.
 
Har du en gång grundvaccinerat mot botulism skulle jag fortsätta med den årliga vaccinationen även om hästen skulle äta hö året efter. Du vet ju inte vad hästen äter vintern om två år, och att du göra om en grundvaccination igen kan ju vara en onödig kostnad.
Jag håller med. Botulismvaccinet är rätt dyrt, och det blir dyrt att grundvaccinera. När det väl är gjort är det lika bra att fylla på.
 
Tack för svar!

Då gör jag antingen så att jag bara ger stelkramp nu och influensa och botulism i höst, eller att jag ger allt nu. Tack för informationen om botulismvaccinet, kommer definitivt att fortsätta ge det en gång per år. Känns ytterst onödigt att grundvaccinera igen. Som ni påpekar vet jag inte om hästen kommer att äta silage igen om några år.
 
Precis, onödigt att grundvaccinera mot botulism igen, iom att det är 3 doser på 3 månader blir det dyrt och omständigt (har precis gjort detta)
 
Men behöver den verkligen stelkrampsvaccinerast nu, kan det inte vänta tills september? Stelkramp vaccinerar man ju inte mot varje år oavsett, har för mig att det är antigen vartannat eller vart tredje år den ska ges. Och det finns inga krav om det ift. tävlingar etc.

Kolla med din veterinär vad hen tycker. :)
 
Håller med @sorbifolia.

TS : Det finns inget exakt datum för stelkrampen annat än att det ska fyllas på vart annat eller vart tredje år -( beroende på vilket vaccin som används) . Grundimmunförsvaret sitter i även om man går över tiden några månader och om hästen skulle få en större sårskada tex ger man en booster då också, även om det typ bara skulle gått 1,5 år eller dylikt .

Jag hade väntat med stelkrampen och kört allt i höst . Alternativt flyttat fram influensa och botvacc till nu .
 
Hästen vaccinerades mot stelkramp 20/3 2014 och hästinfluensa och botulism 14/9 2016. Känns lite långt att vänta med att vaccinera mot stelkramp tills i höst. Men, ska prata med veterinär och se vad hen tycker.
 
Hästen vaccinerades mot stelkramp 20/3 2014 och hästinfluensa och botulism 14/9 2016. Känns lite långt att vänta med att vaccinera mot stelkramp tills i höst. Men, ska prata med veterinär och se vad hen tycker.

Ja kolla med veterinären för förtydligande när du är osäker .

Det finns liksom inget hinder att flytta influensan och botvaccen ett halvår tidigare heller för att ta allt på samma gång . Som sagt.
Du lär som sagt kunna flytta vaccinationerna till att sammanfalla utan problem och har möjlighet att välja hur .
Verkligt onödigt att ha dem osynkade .
 
Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort?

Ska jag bara stelkrampsvaccinera henne i mars och vänta med de andra vaccinerna tills september, eller ska jag ta alla nu?

Om jag har förstått saken rätt kostar dubbelvaccin hästinfluensa och stelkramp ungefär lika mycket som bara stelkramp, stämmer detta?

Någon som vet vad botulismvaccin kostar, på ett ungefär? Denna vinter äter hon ensilage, men nästa vinter kommer hon bara att äta vanligt hö, ska jag vaccinera mot botulism ändå? Hur fungerar botulismvaccin, måste man grundvaccinera hästen om man inte ger ett år, men nästa igen?

Nybliven hästägare som inte ids googla efter svar, utan frågar allvetande buke istället ;)

Jag tar dem vid olika tillfällen på vissa hästar men vissa har haft det vid samma tillfällen, jag följer helt enkelt vad som har gjorts tidigare. Nu har jag en häst som blir omvaccinerad med både stelkramp/influensa och botulism. betalar 300:- för botulism och 290:- för influensa+stelkrampsprutan. Vet tyvärr inte vad enbart stelkramp hade kostat. Jag vaccinerar alla mina hästar mot botulism eftersom jag tycker det är rätt sak att göra för oss.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min. Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja...
Svar
4
· Visningar
2 318
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Nästa vecka landar ett flyg från Island på Norrköping flygplats där min nya stjärna är ombord. Då hästinfluensa inte finns på...
Svar
3
· Visningar
811
Hästmänniskan Hästen jag ska köpa har inga papper på vaccinationer, och ägaren som äger hästen idag har inte vaccinerat henne under det året som han...
Svar
16
· Visningar
3 366
Senast: Texaz
·
Hästvård Hej har 2 ponnier som endast har stelkramp...men tänkte influensavaccinera också. ponnierna på 3 resp 4 år har fått Equip T: då...
Svar
1
· Visningar
754
Senast: Gallardo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp