När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Trocadero_lover

Trådstartare
När vet man att det är dags att lägga hästar på hyllan? (ofrivilligt) Jag köpte min häst för 2,5 år sen, förväntningarna vara många & stora. Börja träna, tävla & komma med i allsvenskan osv. Min häst verkade perfekt, snäll på alla sätt & vis men hon var inte så lättriden som vi trodde, men jag tog hjälp och började komma någon vart. Men så fick jag ont i nacken & axlarna, sprang hos kiropraktor som sa att det var det värsta han sett, likaså rehab, sjukgymnastik, massage m.m... red knappt på ½ år, började rida lätt med bakslag men så kom jag igång förra sommaren. I september blev jag påkörd bakifrån och har fått problem med ryggen & nacke/axlar ännu mer igen. Sedan dess har jag suttit på henne kanske 4 ggr, jag har försökt men de gör ont. Jag har pysslat ihop för att få henne riden under 1,5 år, syrran, kusinen, stallfolk m.m... gjort allt för att hon inte ska stå bara för att inte jag kan. Nu har syrran börjat få lite mer intresse och rider & tränar. Fick besked för snart 1 månad sen att jag fått astma mot gräs, fick en astmaattack när jag var i stallet & gjorde höet och kunde inte andas. Har haft detta som allergi innan och har nu utvecklat astma, + att jag även fått mot hund och jag har hund hemma:cry: men som tur är så skulle jag ändå flytta hemifrån nu så jag inte kommer träffa henne lika ofta.

Till saken, jag har fått order om att försöka hålla mig borta från de som jag är allergisk mot och inte trigga igång något.Nu är jag i stallet några gånger i veckan bara, jag kan inte rida, göra iordning någon mat, mocka eller något sånt. Jag har ångest & dåligt samvete hela tiden för att syrran ska behöva göra allt och jag blir ledsen när hon inte kan rida för då måste jag ringa & jaga folk som kan osv... Känner mig så dum som funderar på att sälja min ögonsten, det är jag som kan ta hand om henne och har verkligen gjort allt för henne. Min läkare för astma tyckte jag skulle lägga ner hästarna, sjuksköterskan rekommenderar inte att hålla på för mycket, men säger inte att jag inte ska hålla på för det är ju djur och känslor inblandat.

Samtidigt så lägger jag mycket pengar 5-6000 i månaden på något som jag kanske inte har lika mycket glädje av längre, det är inte pengarna det handlar om egentligen men jag har börjat fundera...
Hästen har gått msv 130 med placeringar, utbildad LA dressyr men kan mer. En otroligt fin häst som ni förstår kostade lite i inköp.

Hur skulle ni gjort? Någon som känner igen sig? Känner mig vilsen...:(
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag förstår så väl hur du känner. Men du, om du fortfarande vill, så ge inte upp helt ännu. Enligt min erfarenhet är många allergier värst i början, de kan mattas av något och i många fall medicineras åtminstone delvis. Du skriver att ni har hund hemma, vilken du blivit allergisk mot. Då du flyttar hemifrån, och inte längre bor i hundhår (allergener färdas ju också genom luft, och inomhus är luften begränsad även om man vädrar), kanske allergin mildras något då du inte är ständigt utsatt.
Hur känner du inför att låna ut hästen på foder? Om du inte vill skicka bort den, så kanske delfodervärd?
I annat fall skulle jag nog fundera på försäljning.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Tack, äntligen någon som förstår!
Jag har varit allergisk mot gräs,pollen,katt,björk m.m sen jag var 13 år, inte haft astmatiska besvär. Sen bytte jag stall i höstas (i gamla stallet var de blöt ensilage) och där har de torrt hö. Så på mindre än ett halvår har jag utvecklat astma, därför blir man lite rädd. Vi har företag och jobbar hemifrån så jag kommer vara i kontakt med henne varje dag, men jag kommer ändå komma ifrån det eftersom jag kommer flytta 1,5 mil vilket är bra.

Att låna ut på foder känns inte som ett alternativ, man vet inte hur väl de sköter hästen och att hon rids på ett korrekt sett. Sen så kommer jag ännu längre ifrån det och då kanske man står där en dag med en häst som ska säljas.
Känner mig som en förädare mot hästen, vet inte varför... att sälja en så bra häst. Men glädjen har ju försvunnit lite grann.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Hej!

Försök att släppa det dåliga samvetet! Du sviker INTE din häst om du säljer henne. Tvärtom kan det vara det mest omtänksamma du kan göra för henne i det läge du är nu. Hon kan komma till någon som har andra möjligheter att pyssla med henne och rida henne än vad du har nu. Och för din egen del så måste du ju vara rädd om dig. Kanske är lektioner på ridskola alt en medryttarhäst en dag i veckan ett bättre alternativ för dig just nu, tills du ser vart astman/allergierna bär hän? Då får du också en tid på dig att känna efter hur viktig ridningen och hästarna är i ditt liv, dvs i vilken utsträckning du är beredd att 'ta risker' medicinskt så att säga. Jag förstår så väl att det blir något av en livskris för dig och något du måste bearbeta. Hästar blir ju en del av ens identitet. Men, som sagt, försök släppa ditt dåliga samvete, du har ju din hästs allra bästa i åtanke. Och glöm inte bort att ta hand om dig själv också - det är inte egoistiskt! Stor kram och lycka till!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

I så fall skulle jag överväga att sälja hästen. Detta pga du 1) lider av flertalet allergier som nu på kort tid eskalerat ordentligt, och 2) du fortfarande kommer att vara utsatt för hunden på daglig basis (tar mig friheten att förutsätta att du jobbar heltid med företaget - vilket ger ca 8h med hund om dagen). Vore det inte för din pollenallergi skulle jag råda dig att ha ett fönster öppet då du arbetar, för att tillföra ny luft så att allergenerna späds ut och inte blir lika påfrestande.

Jag menar inte att du ska lägga ner hästeriet på livstid, men att bygga upp en viss tolerans mot allergener tar tid, och drabbas du av en kraftig reaktion förlänger det i regel förloppet (min erfarenhet av personer med kraftig pälsdjursallergi är att de efter en "attack" är mycket känsligare än vanligt efteråt). Det är också en stor påfrestning på kroppen. Jag skulle vilja ta det stegvis, för att inte leka med elden. Det är viktigt att inte glömma bort att en kraftig allergisk reaktion kan leda till döden om ingen är i närheten och kan hjälpa.

Att sälja sin häst är inget misslyckande. Jag har haft samma känsla, den klappar fortfarande till mig emellanåt. Jag lånade ut mitt sto på foder i augusti 2010 bl.a. pga min psykiska hälsa - stress kring precis allt (tid, ekonomi) ledde till total energiurladdning. Jag föll nästan sönder inifrån. Det fanns inget val, jag hade slagits och kämpat som ett djur i tio månader men orkade inte. Känslan av svek, misslyckande. Hästen, min underbara madame med en vilja och mod som jag mött i ytterst få individer, som jag kämpat så med och för. Som fått mig att gråta förtvivlat, som fått mig att skrika högt av lycka.. Jag vet hur det känns. Men det är inte så. Om man inte kan, av någon anledning, ge hästen vad den behöver - då är det att ta sitt ansvar som djurägare. Någon som kan göra vad man själv är oförmögen att göra, får ta över. Har du pengar att ha hästen fast du inte kan rida etc., så innebär det också att du har råd att vara kräsen med köpare.

Alternativen finns ju; medryttare eller delfodervärd. Båda innebär att hästen rids (åtminstone ett par dagar i veckan), blir omhändetagen o.s.v., och är kvar i stallet där hästen är nu. Det ger dig insyn i vad som händer , och du kan skriva kontraktet så att du kan säga upp med omedelbar verkan. Hästen är fortfarande din, och du kan "jobba" med allergin, i samråd med läkare (för rätt medicinering o.s.v.), i en lagom takt för dig och din kropp. Har du delfodervärd står du inte heller ensam med de utgifter hästen medför.

Jag skulle också se över möjligheterna för att byta tillbaka till hösilage, eftersom din allergi inte verkar klara hö. Om hästarna äter gemensam lunch ute i hagen (t.ex.), kanske det åtminstone går att ordna så att du kan ge hösilage de mål du ska göra i ordning. Förstår dock att detta inte är möjligt om det inte är ett antal hästar som ska ha hösilage (blir ju fort fort dåligt i sommarvärme). Har du övervägt att byta stall, finns det möjlighet till det?

En annan aspekt att ha i åtanke är din rygg. Vad säger kiropraktor etc? Hur ser prognosen ut i dagsläget?
 
Senast ändrad:
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Det kan ju vara så enkelt att om du byter till hösilage så försvinner allergin. Men det jag reagerar på är att din kropp inte verkar klara av att rida. Finns det något annat inom häst du kan tänka dig att "sadla om" till - ifall du inte vill släppa hästeriet helt?
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Till sofiaW:
Jag försöker att släppa det, men de är inte lätt. Jag är noggrann och har verkligen tagit hand om henne hela tiden även om jag varit dålig. Känns som jag sviker men de gör jag ju inte, om jag nu ska sälja henne så är ju rätt hem en stor del.
Jag hade ju ett break mellan 16-21 typ, då man gick på gymnasiet och nu skulle man satsa lite, men det blir aldrig som man har tänkt sig.
Hästar kommer alltid ha en bit av mitt hjärta även om jag aldrig kommer kunna hålla på med det, en kris lär det bli men kanske en lättnad också.. jag vet inte. Tusen tack! & kram.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Till Liten:
Det är mycket tankar som går kring detta. Det känns som jag är närmare ett avslut än att komma tillbaka.
Hunden är inte jättemycket på kontoret, och nu kan jag ju ha fönstret öppet för jag lider inte av någon allergi nu. Saken är den att jag aldrig känt något mot hund men tydligen är jag allergisk men man ska ju passa sig.

Jag har respekt för astman och jag är lite rädd. Det var som astmasjuksköterskan förklarade att jag inte ska trigga igång det för till slut kan de bli så att jag inte klarar av & vara i samma rum alls som hund ex, eller ens gå in i ett stall. Så vill jag ju inte ha det, då vill jag hellre ha möjligheten till att kunna göra det ibland/då & då. Genomgår nu fler tester gällande astman och har fått mediciner. Det är klart att de inte känns bra och lite olustigt.

Absolut har jag råd att ha kvar henne, men samtidigt kan jag kanske släppa henne lite billigare om det är till ett gott hem. Känner igen mig så mycket i det du skriver, svek & hur mycket man kämpat... Men jag har sagt till syrran att så länge du rider & sköter om henne så behåller jag henne ett tag till så får vi se hur de utvecklar sig. Så jag kanske inte är mer än 2-3 dagar i veckan i stallet, man glider ju ifrån det ännu mer...
Delfodervärd tåls att tänkas på i alla fall... jag ser ju hur hon sköts och rids och funkar det så är det ju lättare & ev sälja då till denna person.

Läkaren har föreslagit att jag ska genomgå insensilibisering (tror jag det heter). Så jag ska fundera på det, kommer få köra mycket men de kanske de är värt?

Finns tyvärr ingen möjlighet att byta till hösilage, de vill ge sina hästar hö och inget annat och en hösilageball blir ju snabbt dålig. De hjälper ju itne mig så mycket om jag bara ger min häst hösilage för då kommer hödammet ändå finnas i luften.
Tyvärr finns ingen möjlighet till stallbyte heller, står på fullservice stall med ridhus osv så vi behöver inte göra mer än rida & packa höpåsar. Så jag behöver aldrig tänka på mockning,fodringar,utsläpp osv.. sen är alla träningar där med så behöver aldrig köra (syrran tränar).

Jag slutade gå hos kiropraktor för ½ år sedan, tycker inte de hjälpte och kom inte framåt så går nu hos en osteopat som kunnat hjälpa mig lite grann och bli av med värken. Hon har också börjat prata om att de här med hästar är inte riktigt min grej med tanke på min hälsa...
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Det kan ju vara så enkelt att om du byter till hösilage så försvinner allergin. Men det jag reagerar på är att din kropp inte verkar klara av att rida. Finns det något annat inom häst du kan tänka dig att "sadla om" till - ifall du inte vill släppa hästeriet helt?

Allergin har jag alltid haft oavsett om de varit hösilage eller så, jag kände inte av de så mycket med hösilage. Nyste kanske någon gång så men de var inte så farligt men jag kände ju av de måttligt.

Joo, men frågan är vad...? skulle jag lägga av så skulle jag nog bara försöka satsa på mig själv. komma igång med någon typ av träning o försöka bygga upp kroppen igen. Man känner sig inte så ung som man är! Stel, värk, smärta... men skulle man bli av med det såklart man kanske blir sugen på hästar igen...?
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

En fundering bara om du vill ha kvar hästen.

Är det verkligen inte rimligt att flytta på hästen?
Jag har flera vänner som är allergiska men numera har sina hästar på lösdrift och det går mycket bättre.
De står så gott som alltid ute och borstar och fixar med hästarna om det inte är skitväder såklart.
Höhantering mm blir bättre ute i den friska luften där den blåser bort istället för att bli instängt i ett stall.

Dock är det ju värre med din kropp, där behövs det ju verkligen någon typ av lösning/förbättring..
Hoppas att osteopaten kan hjälpa dig iaf :)
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

så vi behöver inte göra mer än rida & packa höpåsar. Så jag behöver aldrig tänka på mockning,fodringar,utsläpp osv.. sen är alla träningar där med så behöver aldrig köra
Kan det finnas möjlighet för dig att köpa dig fri från att packa höpåsar? Om inte stallpersonalen kan så kanske någon annan hästägare vill ta på sig det?
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Det är inte något svek att sälja hästen om du vill det. Men det kanske är så att en vanlig skogsmulle häst räcker om du vill ha häst.
Har en Wad skada bl.a och nu har jag två shettisar. Haft isis som jag gärna ösknar mig igen. Hade halvblod när jag fick min Wa skada, men det var för tungt och för pigg häst, jag klarar inte av ridlektioner utan att rida i skog o mark funkar bra. Men kan inte rida varje dag men pyssel o promenader gör att det håller i gång mig och hästarna.

Jag har allergi mot häst och damm samt pollen o mögel och anstängnings astma. Men det fungerar bra för mig i stallet. Nu har jag hästarna hemma i kall stall. Men har hyrt mindre stall med ett par boxar innan. Då dammtorkade jag boxgaller o vägg någn gång i veckan med fuktig trasa och är man noga med strö o hö kvalite går det bra. Ducha vatten i luften med fin/dimma(har sånt munstyckerr man kan ställa in på dimma till vatten slangen) vid sopning i stall gång så binder det damm. Alt använd mun skydd om man är mycket känslig när man fixar i ordning höt. Stå ute o borsta om hästen är lerig/dammig. Så det går men man skall vilja och känna att det är rätt för en själv. Det är verkligen jätte svårt att sälja för man tycker om sin häst också.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Detta är ingen häst för lösdrift, en känslig ädel tävlingshäst men som lika bra fungerar som allroundhäst. Men hon är inte den typen av tålig häst som klarar lösdrift tyvärr. Vad jag vet finns det inga lösdriftstall här i närheten men god ordning, service och som har hopp/dressyr tränare på plats 2 ggr/vecka.

Jaa de sa vi med, ska försöka vara ute så mycket det går. För varje dag jag går in i stallet så triggar jag igång det, och därför är jag lite rädd för att de ska bli ännu värre...:(
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Just nu är det bara jag som är inhyrd, men det kommer komma in en till så småningom, dessa har hjälpt mig lite tidigare med höet. Men vi har gjort så att när syrran har varit i stallet så har hon packat så de räcker för 2 dagar eller så. Men de hjälper inte så mycket, jag kan ju inte rida utan jag kan egentligen bara borsta & fixa & pyssla lite. Men man får vara tacksam för det lilla även om det känns som man glider ifrån det succesivt hela tiden...
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag är nog lite så, allt eller inget. Jag vill ju träna, tävla... allt det! Hade ponny tidigare som var en skogsmulle så det känns inte som ett alternativ. Tänkte på att bli tränare eller något men jag kan ju inte så mycket.
Ingenting är enkelt, allt är verkligen emot mig känns de som. Jag har härdat ut 1,5 år och det finns inget ljus i alla problem. Jag vill ju inte bli så dålig av min astma att jag t ex aldrig kan gå in i ett stall, eller kan vara hemma hos hunden eller vara hemma hos andra som har hund. Det är inte värt det för då kommer det bli ett socialt handikapp. Usch, allting känns jobbigt.
Har en stor klump i bröstet för att jag inte vet hur jag ska göra, blir så trött på mig själv!

Att sälja är ju ingenting jag önskar men det kanske blir ett nödvändigt ont. Vi får se hur de utvecklar sig till våren/sommaren och vad läkaren säger. Han tyckte att det var dags & lägga av med hästar och satsa på något annat för det finns ju så mycket annat roligt man kan göra... Min osteopat har också börjat fråga om hur jag ska göra med hästeriet eftersom min kropp inte tål av det...
:(
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Utifrån dina sista inlägg, skulle jag säga; sälj hästen. Du skriver att så fort du kliver in i stallet triggas reaktionerna igång. Och ryggen..jag skulle inte våga. Fungerar inte ryggen, är det så mycket som kan ta stryk. Hela kroppen. Och det påverkar..allt.
Jag gick hantverk på gymnasiet, skulle bli sadelmakare. Det blir nog inte så. Min rygg håller inte med mig, får alltför lätt spänningar. I kombination med ett medfött bäckenfel, som påverkar hela ryggen av och till, och ett arbete som sliter..jag är rädd att gå sönder. Jag söker socionomprogrammet nu. Men kanske, om det vänder, sedan, då kan jag ta upp det igen. Fortsätta utbilda mig. Om det är något jag vill då. Och går det åt skogen då, då har jag kämpat. Och jag har ett annat yrke, som inte kräver min kropp, att falla tillbaka till.
Det behöver ju inte vara för alltid. Men kanske för nu.

Vad du ska göra, det kan bara du avgöra. Vad du än väljer, sedan. Lycka till!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Du kan tänka över att låna ut henne på foder ett tag i det stallet hon står nu. Du känner ju de andra som står där o de kommer ju säkert hojta till om hon misssköts så då har du ju fortfarande "koll" på henne. Sen kan du ju kanske vara kvar som medryttare?? Om du är allergisk mot hö skulle jag rekomendera dig att ha henne i en box nära en ytterdörr så du kan ha öppet när du är där (frisk luft), försök göra iordning hästen ute (så du kommer ut från hödammet i stallet) nu när det är vår:). Finns ju allergimediciner i värsta fall. Är själv allergisk mot hö, men har "höpåseservice" i stallhyran:D. Har min häst bredvid ytterdörren o öppnar hans fönster när jag är där o det har funkat jättebra för mig. Sen kanske allergin blir bättre när du inte träffar hunden lika mycket...

Tror du att du kan få ordning på din kropp o komma igång att rida i framtiden så är ju detta en lösning istället för att sälja...
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Det låter som att du redan vet svaret. Tror att det bästa för Dig OCH din häst är att sälja/omplacera den till ngn som verkligen kommer att njuta av den! Det kommer hästen också att njuta av!
Och du får tillbaka din Frihet ett tag.
Tror att du behöver det för att ev komma tillbaka till Hästlivet en dag.
Kanske måste du(liksom jag, gammal ballerina m div krämpor), börja träna helt andra saker; styrketräning - bläääää, ryggympa e dyl för att orka med hästlivet.
Kanske upptäcker DU att det är dax att lägga det på hyllan och må bra i det beslutet.

Svaret finns inom dig. Lyssna inåt, inte på alla andra.

Kram och lycka till!

Pernilla
i Lund
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag håller med Pernilla i Lund, lyssna inåt, det låter som att du redan vet svaret. Lycka till och kram!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag får ta mig en funderare och känna efter och se hur intresset blir. Ska ju flytta nu också så då kommer jag ännu mer ifrån det på något vis.
Det är tråkigt & se hur det rinner iväg och man är totalt hjälplös känns det som..
Det känns som att jag aldrig kommer kunna rida igen, kanske någon enstaka gång men inte varje dag. Men så känns det nu också när jag har ont och inte mår riktigt 100 % heller. Samvetet är på botten, men det får väl bearbetas efterhand. De är ju som ni säger min hälsa det handlar om och den är verkligen inte på topp just nu...:(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 546
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp