När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Just nu är det bara jag som är inhyrd, men det kommer komma in en till så småningom, dessa har hjälpt mig lite tidigare med höet. Men vi har gjort så att när syrran har varit i stallet så har hon packat så de räcker för 2 dagar eller så. Men de hjälper inte så mycket, jag kan ju inte rida utan jag kan egentligen bara borsta & fixa & pyssla lite. Men man får vara tacksam för det lilla även om det känns som man glider ifrån det succesivt hela tiden...

Kan du tömköra någon dag i veckan, både häst och du får motion och det kanske inte är lika tungt/påfrestande som ridningen?
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Har provat tömkörning också men de blev lite för slitigt för min del det också tyvärr :( Känns som man inte kan göra någonting...
Hade hon varit inkörd hade det kunnat gå men det känns itne som en bra grej att skola om min häst till körhäst, hmm..
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Detta är ingen häst för lösdrift, en känslig ädel tävlingshäst men som lika bra fungerar som allroundhäst.

"Detta är ingen häst för lösdrift." Menar du att det bara är mindre värdefulla hästar som kan slängas ut på lösdrift och att det inte passar din häst för din häst är för fin för det? Allvarligt talat så är lösdrift det mest naturliga för en häst och de allra flesta hästarna trivs allra bäst på lösdrift. Jag har haft både halvblod och araber på lösdrift och det har fungerat kanon. Ett stort vindskydd med massa tjock mysig halm och ligga och slappa i. Fritt för hästarna och gå in och ut hur mycket det vill plus att de får frisk luft och mer motion än att stå instängda i en box. Kan det bli bättre? Kan en häst gå ute dagtid kan de lika väl gå ute nattetid. Med eller utan täcke, helt efter hästens behov och ägarens önskemål.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

"Detta är ingen häst för lösdrift." Menar du att det bara är mindre värdefulla hästar som kan slängas ut på lösdrift och att det inte passar din häst för din häst är för fin för det? Allvarligt talat så är lösdrift det mest naturliga för en häst och de allra flesta hästarna trivs allra bäst på lösdrift. Jag har haft både halvblod och araber på lösdrift och det har fungerat kanon. Ett stort vindskydd med massa tjock mysig halm och ligga och slappa i. Fritt för hästarna och gå in och ut hur mycket det vill plus att de får frisk luft och mer motion än att stå instängda i en box. Kan det bli bättre? Kan en häst gå ute dagtid kan de lika väl gå ute nattetid. Med eller utan täcke, helt efter hästens behov och ägarens önskemål.

Jag tycker inte du ska gå i konfrontation med TS. Hon är vilsen och orolig just nu och behöver stöd och uppmuntran. Det är lätt hänt att skriva något som inte blir helt hundra. Det är inte alltid läge att ta debatt.

Stor kram TS! Släpp det dåliga samvetet och var rädd om dig!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag menar verkligen inte så som du uppfattade som lösdrift. Lösdrift passar säkerligen jättebra många typer av hästar men inte min tyvärr. Hon är för känslig för det, jag har haft henne nu i 2,5 år och lärt känna henne & jag tycker ärligt att det är inget för henne. Men visst, jag har aldrig provat men jag vet hur många gånger jag tagit in henne & hon har frusit...

Det är ju som mitt barn så därför är jag väl lite överbeskyddande också därav de lite korrkade utrycket och mitt dåliga samvete.
Sommartid har hon gått ute på bete och det har fungerat jättebra så länge man har flughuva/flugtäcke o flugspray:)

Haft fruktansvärd värk idag, tårarna bara sprutade på jobbet. Känner mig helt knäckt och jag är så trött på mig själv.
Tack för alla kramar!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Vill bara skicka styrkekramar till dig. Förstår dig precis. Är själv inne i en jobbig period då ridandet blivit lidande av olika orsaker och varje gång funderar jag på om det är dags att sälja och skaffa en liten körponny istället.
Men så älskar jag honom så mycket att mitt hjärta nästan går sönder när jag tänker på att sälja honom.

Så på frågan om när man vet att det är dags. Ingen aning för jag är själv vid ett vägskäl men tror att man måste försöka lyssna på sig själv.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Vill bara skicka styrkekramar till dig. Förstår dig precis. Är själv inne i en jobbig period då ridandet blivit lidande av olika orsaker och varje gång funderar jag på om det är dags att sälja och skaffa en liten körponny istället.
Men så älskar jag honom så mycket att mitt hjärta nästan går sönder när jag tänker på att sälja honom.

Så på frågan om när man vet att det är dags. Ingen aning för jag är själv vid ett vägskäl men tror att man måste försöka lyssna på sig själv.

Tack!!!
Jag står vid ett vägskäl och känner mig vilsen, även fast att det finns något inom mig som säger en sak så är jag inte säker, jag älskar ju min häst! Hon är det finaste som finns. Det var vi mot världen typ och allt skulle bli perfekt... men ingenting blev som det skulle och kommer heller aldrig bli. Det känns tungt och jag känner mig som en svikare. Samtidigt så kan det kännas sorgligt att jag aldrig fick chansen att börja tävla... livet är orättvist.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag skulle ha lindrat astman genom att gå till kunnig person som kan hjälpa till att se över livstilen och maten.
Sedan skulle jag se på hälsan. Vilka delar jag har utanför mig som hindrar mig från att nå det jag verkligen mår bra av?
Vad inom dig kan få dig att må bra? Att ha häst borde vara att kunna umgås kravlöst och släppa sin stress, inte skaffa mer stress.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Vem kan vara en kunnig person, tänker du på läkare/sjuksköterska eller finns det någon annan man kan gå till?

Ja hälsan är inte på topp, den är i botten om jag ska vara riktigt ärligt med mycket värk till & från, svårt att sova, stress, ont i magen, ångest...
Det blir ju inte kravlöst eftersom jag inte kan sköta henne själv, jag måste ha hjälp att motionera henne och packa hennes höpåsar. Jag har ju krav på mig själv att se till att någon gör detta hela tiden, att gå & be andra/tjata. Hatar känslan av att inte kunna göra allt själv för de är ju sån jag är, vill helst göra allt själv. Något inom mig säger att det kanske är dags & lägga ner hästar för ett tag, vila & läka ihop och satsa på mig själv så att jag kan få må bättre och inte behöva oroa/tänka på annat hela tiden... utan sätta mig själv som första priotitet. Usch, känner mig så egoistisk men det kanske är dags att bli det nu...
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

En artikel som kanske är lite relevant för dig: Stress särskilt farlig för allergiker

Har själv allergi, får knapra anti-histamin tabletter då och då. Min allergi blev bättre när jag flyttade hemifrån för många år sedan. Tror det var att min mamma rökte som gjorde allergin värre.

Hoppas du hittar en lösning och att du mår bättre snart. Lägg inte skuld på dig själv, alla behöver hjälp nån gång. :)
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

En artikel som kanske är lite relevant för dig: Stress särskilt farlig för allergiker

Har själv allergi, får knapra anti-histamin tabletter då och då. Min allergi blev bättre när jag flyttade hemifrån för många år sedan. Tror det var att min mamma rökte som gjorde allergin värre.

Hoppas du hittar en lösning och att du mår bättre snart. Lägg inte skuld på dig själv, alla behöver hjälp nån gång. :)

Tack för artikeln, läste igenom det och jag tror också det ligger mycket i det. Intressant!

Jag äter allergitabletter varje dag nu, men hoppas kunna flytta inom några få veckor.

Känner mig lite som ett offer eftersom jag varit dålig i 1,5 år, som världens klenaste och gnälligaste person. Jag hoppas inte folk upplever mig så, först whiplash, magsår, allergi, sen ryggen och nu astma.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Ohälsan tar bara stopp när vi själva stoppar den. Annars rullar eländet på som snöboll nerför en backe, blir bara större. Tyvärr.

Det kan finnas duktiga Ayurveda rådgivare närmare dig också, om du kollar runt lite. Det finns ju både bra och dåliga, givetvis. Att lära sig leva med maten som medicin är befriande och inspirerande. Det ger liv till kroppen och det ger också ett överskott så att vi orkar ta tag i det som behövs för att göra livet trevligt.

Vem vet, du kanske genom din erfarenhet, mognar och hittar ett sätt att leva som ger din inspiration och kraft att dela med dig till hästen och andra. Lycka till! :)
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Jag tycker såhär: Sälj hästen, tillfriskna i lugn och ro och skaffa en annan häst som passar din fysik bättre om ditt hästintresse finns kvar då. Kanske en körhäst, eller en pensionär:) Lycka till!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Absolut, de låter verkligen som något jag bör testa! Ska googla runt & kolla om det finns något här i södra Sverige, den du angav var ju i Sollentunna så det är ju en bit.
Ja ohälsan löser sig defintivt inte av sig själv så det är dags & ta tag i det en gång för alla.

Skogstroll, tack! Jag funderar på det och det lutar ju mer åt det. Behöver nog tid & omsorg för mig själv ett bra tag och sen får vi se om det blir någon mer häst eller inte. Men en någon äldre gentleman hade nog passat bättre än mitt Hbl sto som har energi och gångarter så det räcker & blir över, som dessutom är en stor häst som är mycket att rida. Men jag hade inga som helst problem med någonting när jag köpte henne men livet förändras!
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Ibland behövs det en hästpaus för att få tillvaron på rätt spår. Det är så lätt att bara knoga på utan att tänka på vad som händer om/när man bränner ut sig. Då finns det ingen matte till hästen, ingen dotter till föräldrarna, ingen kompis till vännerna - ingenting. Och jag är den enda resursen jag har.

Samtidigt vet jag med mig att jag vill ha vissa förutsättningar för att det ska vara roligt med häst. Kan inte dessa infrias (det är tungt, träligt, för dyrt - ja, vad det nu kan vara )(oftast handlar det om att jag inte kan få den hästhållning jag önskar) är det inte roligt. Att lägga så mycket pengar och tid som en häst kostar på något som inte är riktigt, riktigt kul (i alla fall de flesta av dagarna) - det gör jag inte längre. Det är då jag börjar bränna ljuset i bägge änder och går in i väggen. Det måste tillföra något. Inte bara ta, och ta och ta.

Om hälsan dessutom inte är på topp (till del p g a allergi, jag är själv allergiker och kroppen går in i ett permanent stresstillstånd när allergin utlöses vilket blir en ond cirkel eftersom allergin blir värre när fysiken inte är OK) blir det ännu värre, och det tar inte stopp. Du måste sätta stopp själv.

Det finns alltid fler hästar, andra hästar, andra sätt att få hästumgänge. Det är bara en del av ditt liv, andra bitar måste också fungera.

Själv är jag numera hästlös och trivs utmärkt med det. Det finns inte tid och energi för häst i livet just nu. Det kommer tillbaka, det finns andra möjligheter. Men just nu är jag mer nöjd än jag någonsin trodde att jag kunde bli utan häst. Hästmänniska kommer jag alltid att vara ändå, oberoende av hästägande.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Du satte ord på vad jag känner, med bättre formuleringar än jag lyckades :bow:
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Som en liten utsvävning tror jag många hästägare är rädda för att tappa en bit av sin identitet, en bit av den de är genom att inte längre vara hästägare.

Själv har jag insett att jag alltid kommer att vara en hästmänniska. Det ligger i blodet. Det har inte med ägarbevis eller aktivitet att göra. Det är så mycket mer än så.
 
Sv: När vet man att det är dags att lägga av? Vilsen...

Du sade precis vad jag ville säga efter att ha läst tråden. :bow:

TS, det är ok att ta en paus i livet för att bli frisk/hitta sig själv/laga taget/prova karate/tågluffa/lära sig hebreiska/you name it. Satsa på dig själv och din hälsa ett tag, och sälj hästen. Jag tror att du kommer känna glädje över att ge hästen en ägare som inte mår dåligt av att ta hand om den. Dessutom är det ju ingenting som säger att bara för att du säljer den här hästen nu, kommer du inte ha häst igen vid ett senare tillfälle.

Själv tog jag en riktigt stor paus i hästeriet för att kunna fokusera på studier och forskning. Först var det tråkigt men jag visste hela tiden att det var rätt beslut - och jag får känslan av din tråd att du också vet att det är rätt beslut att satsa på dig själv och din hälsa en stund.

Jättestort lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 548
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp