Näring i gräset så här års?

neywaz

Trådstartare
Hur är det med den saken? Jag har två hästar som just nu går på lågvarv, promenadrids bara och är utan skor och går i en hage på 15 ha där det finns massvis av gräs kvar från i somras. Gräset ser ju lite halvdant ut, som det gör på hösten, inte sådär grönt och fräsch som på sommaren. Men det finns i massor.

Min fråga är nu - klarar sig hästarna på det de har där tror ni? De har gått där nu i en månad utan extrautfodring och ser inte särskilt hungriga ut. De väljer att äta gräset framför höet, men tar sig ändå en smask av höt när det bjuds, kanske bara för att det smakar annorlunda. De är runda och glada och är pigga när man rider.

Men hur är det, är det väldigt näringsfattigt gräs nu? Kan de få nån brist på något om jag inte stödfodrar?

tacksam för svar!
 
Så länge dina hästar ser fina och friska ut, utan att tappa hull, med glada ögon och frisk hårrem så är det nog ingen fara. Jag skulle nog se till att de fick lite kalk och mineraler i alla fall.
 
Jag har skrivit samma frága som du nu i höst.
Själv sá vágar jag inte lita helt pá gräset, trots att jag bor pá sydligare breddgrader, där gräset fortfarande växer lite grand.
Jag fodrar i alla fall runt tre fjärdejedelar av behövd hömängd, plus kraftfoder och mineraler. Mina hästar ser ocksá fina ut, förutom att shettisen är rund. Vágar dock inte ta bort mer mat frán henne eftersom hon växer...
Det som är svárt är ju att man inte kan räkna sá bra pá fodret....
M V H Lotta
 
Till er båda som svarat -

Kalk och mineraler kan vara bra o ge nu alltså, bra och veta! Ska ge extra av det!

Mina hästar har alltid haft fri tillgång på hö och/eller gräs och har aldrig fått speciellt mkt kraftfoder så man kan ju inte äsga att jag suttit o räknat foderstater precis även om det kanske skulle vara smartare? De har alla gått minst på medelsvår nivå i distans och mått prima. :)

Härligt att bo året om på sydligare breddgrader än kalla trista sverige, det ska jag också göra en dag! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har två hästar som går på gräs. Båda två väljer bort höt och vill istället äta gräs i hagen tills dom kommer in runt 5 och får sin...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Chili
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 116
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jaa, som rubriken lyder. Har 1 häst och 1 ponny som skulle behöva byta hage, på grund av att deras nuvarande är så totalt lerig så de...
Svar
4
· Visningar
1 388
Senast: Tillis
·
L
Foder & Strö Vi har två lättfödda islandshästar som fortfarande går på bete och inte får komplement i form av hö eller kraftfoder. De går på stor yta...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp