Bukefalos 28 år!

Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

L

Lilla_My

Vi har två lättfödda islandshästar som fortfarande går på bete och inte får komplement i form av hö eller kraftfoder. De går på stor yta med mkt gräs. Utöver det får de mineraler och vitaminer, samt några äpplen om dagen.
Båda är runda och goa (den ena till och med lite för rund...). De är pigga, glada, fina i pälsen. Visar alltså inga tecken på att ha några brister. De rids ca 5 ggr/vecka, inte särskilt hårt.
Men saken är den att jag tycker det är svårt att veta när det är dags att börja ge dem annan mat. Där är så mycket gräs att det kan räcka i flera månader till. Men när vi närmar oss vintern så är där väl inte så mkt näring i gräset att det räcker? Ska man komplettera med lite kraftfoder för proteinets skull? Eller helt enkelt börja ge dem hö snart trots att där är massor av gräs?


(Edit: Ser nu att tråden hamna fel, vill moderator kanske flytta den till "Foder")
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Verkar de fina i hull mm så är det nog tillräckligt näringsrikt! Nu i alla fall.
Tyvärr höll sig inte mitt varmblod på sent bete, så man måste hålla stenkoll om/när de börjar falla ur!
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Släng ut lite hö och se om de vill ha det! Våra har också massor av gräs men de är ändå hungriga, så vi måste börja stödfodra nu. Ena hagen går redan på fri tillgång, men de har nästan inget gräs kvar i sin hage heller. "Min" hage har ca 3,5 hektar fullt med gräs men jag får ändå slänga ut endel hö till dem.
Om en vecka eller så kommer även de att gå på fri tillgång.
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Tack för svar!
Problemet när de går på bete är att man ju inte kan bedömma vad de får i sig, svårt att göra foderstat... Man vill ju gärna börja komplettera innan de faller ur.
Ska testa att ge dem hö och se vad de helst vill ha, gräset eller höet.

Någon som har koll på hur mycket näringsvärdet i gräset sjunker under hösten?
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Att slänga till dom lite hö per dag är aldrig fel, min häst går också på bete med en hel del gräs men vill endå ha hö och är jättehungrig när han kommer in, så man kan nog inte räkna med att det är någon näring i gräset nu.
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

näringsvärdet sjunker ganska fort,speceillt om det har blivit frost- vilket det inte har blivit än iaf?

gräset är ju nu mest för att demska ha ngt att göra, våra unghästar får havre och korn morgon och kväll samt 4 kg hö var på kvällen och 1 kg hö på morgonen.
dem e fina nu i hullet.
aktiveras 2-3 dagar i veckan ,rids eller tömkörs eller löshoppning.
omjag vore dig skulle jag till och med börja ge demkanske lite havre oxå eftersom de rids oxå, men det är ju islandshästar- som e ganska lätt födda-många är det iaf.
man brukar räkna med 1 ha,per häst- sommarbete,så det bör vara mer nu(ha) när det är mindre gräs=stöd utfodra med hö.kanske lite kraft-om det behövs alltså!
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Vi flytta för någon vecka sedan hästarna till en ny och stor hage som hade stått i en månad och växt till sig ordentligt.
Före flytten hade de inte mycket gräs så då stödfodra vi med hö och jag gav kraftfoder, efter flytten så skiter min häst i kraftfoder. Hon får lite hö när hon kommer in för ridning och då är det inte mycket hon äter så jag tar på det. Går lite på känsla.
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

:o och mitt digivande sto är tjock som en gris :love: Har precis bytt till en annan hage och lagt på sig lite till :o men jag har koll på henne ;)

För när dom faller ur går det fort .

Mvh Mia
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Om gräset är ganska kort och "nytt" så kan det innehålla mkt näring fortfarande. Jag har två ganska svårfödda hästar som går på en betesvall tillsammans med får. Vallen är lagom avbetat med en hel del gräs kvar. De får inte ngt extra och är precis lagom i hull eller i alla fall inte för tunna.
Men lite äldre gräs har vad jag förstår kanske inte lika mkt näring kvar.
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Det mesta av betet de går på är vall som det togs en skörd på i juni. Sedan var gräset torrt och växte knappt i hela juli. I augusti när det börja regna mer så sköt det ordentligt i höjden och blev tjockt och frodigt. Vi släppte dem på det i början av september. Det är definitivt tillräckligt med mat för dem, men det jag funderar över är om de får i sig tillräckligt med protein. Sjunker proteinhalten på hösten? Vitaminer och mineraler oroar jag mig inte över, de får tillskott.

Usch vad svårt det är att ha så lättfödda hästar:crazy: De blir feta bara de tittar på maten, men ändå är man orolig att de inte får i sig tillräckligt med protein!
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Jag har förstått det som att proteinhalten beror mer på om betet är nerbetat/putsat än vilken tid på året det där.
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

tid på året är ju avgörande oxå,men om det hsr skördats i juli,och som nu det blev i år,gräset kom igen,blev grönt och fint. visst är det fint och hyfsat näringsrik- då det precis kom igen-vilket är nästan 1 månad sedan. man får ha i åtanke att det aldrig är så nätingsrikt som det är i maj/juni- innan första skörden.:) så att man inte luras av färgen på gräset :)
till trådskaparen:
släng ut 1 kg var hö om du är osäker,äter dem upp det så lär det inte vara så näringsrikt gräs,struntar dem i höt så är dem garanterat nöjda med sitt gräs:), och ge dem ngr nävar havre när de har ridits.(om du förstås inte redan gör de;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

jag vet inte hur det är just med näringen i gräset nu, men risken för fång brukar ju vara hög på hösten när återväxt sker. Men det borde väl vara pga hög sockerhalt i gräset?


mina hästar har gräs i hagen, men är jättehungriga på hö iallafall, så jag antar att det inte finns så mycket näring kvar i gräset
 
Sv: Går på bete nu - får de i sig tillräckligt med näring?

Våra går på bete än, en av dem (som också arbetar och är under uppbyggnad) får kraftfodertillskott på ca 1 kg. Min gamling får också lite eftersom hon får tillskott som glucosamin.

De är i superfint hull och pigga och glada. De hade inte ätit hö om vi lagt ut det nu, utan bara petat i det och trampat ner det så det får vänta tills gräset inte växer mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 770
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 907
Senast: Roheryn
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp