Bukefalos 28 år!

Hur är näringen i gräset så här års?

Scarry

Trådstartare
Jaa, som rubriken lyder. Har 1 häst och 1 ponny som skulle behöva byta hage, på grund av att deras nuvarande är så totalt lerig så de sjunker ner ända till kotorna då de går i den :( Inte så roligt varken för hästarna eller för människorna. Man märker också klart att hästarna inte alls trivs i den där f****nnade hagen nu heller: söker upp den torraste platsen och står sen bara och hänger där hela dagen och vill inte alls röra på sig.
Jag var igårkväll och tittade till en av sommarbeteshagarna, som nu har varit orörd sen i Juni/Juli någon gång på grund av diverse orsaker. Där fanns det gräs ännu och den var ju hur fin som helst då inga hästar har varit i den. Men nu undrar jag då, som sagt, hur är det med näringen i det där gräset? Båda hästarna är just nu på bantningskurer (speciellt ponnyn är överviktig :o) kan man då slänga in dem i en hage som är full av gräs så här års? Gräset blev slaget i hela hagen någon gång i augusti/september, sen dess har det bara växt, så det är ju så att säga "gammalt gräs" men inte så långt, fast det har regnat MASSOR här hos oss i två månader nu (om det spelar någon roll?) Vill ju inte att ponnyn ska få fång eller liknande heller, om det finns en risk för det. Den har dock aldrig haft fång eller fångkänningar någon gång hittills i sitt unga liv. Vad tror ni? Innehåller det mer näring i gräset än vad höet gör som de får dagligen, eller är det mindre näring i gräset än höet så här års? Och hur tror ni det är med sockerhalten och liknande? Vi har mellan 0 - plus 4-8 grader här ännu varje morgon.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är näringen i gräset så här års?

Så länge gräset växer är det också näring i det. Och jag har för mig att det är dygnsmedeltemperaturen som styr det.
Här har vi 5-9 grader även nattetid just nu och mina hästar har klarat sig bra på enbart bete till gräset tog slut.

Skulle inte tro att det är någon bantningshage du kommer släppa dem i, om du byter hage. Men det kanske ändå kan vara värt det, de lär inte behöva något som helst tillskott på ett tag.... (om inte snön faller eller kylan biter sig fast)
 
Sv: Hur är näringen i gräset så här års?

Här där jag bor är det så mycket näring i betet att nu i höst har alla hästar ätit upp sig och ett par skulle behöva banta. Gräset växer fortfarande och är kort och näringsrikt. Så jag tror inte heller att din sommarhage är något för bantande hästar. Det finns dessutom en studie på "visset" gräs, att det innehåller mer näring än vad man trott. Så det hjälper inte att det slutat växa om hästarna behöver banta.
 
Sv: Hur är näringen i gräset så här års?

Det är gott om näring i gräset helt tills det blir brunt. Och ja, fångrisken är stor på hösten, särskilt om du har frostnätter.

Låt hästarna få var sin munkorg ett tag eller vänj gradvis in i den nya hagen (tex halvtimme första dagen och öka på sakta). Men är de redan tjocka så är frågan om de inte kommer behöva munkorgar hela tiden för att inte bli ännu tjockare.
 
Sv: Hur är näringen i gräset så här års?

Som andra redan skrivit så kan du räkna med att det är en hel del styrka kvar i det gräset.
Vi släppte precis tillbaka våra hästar till vinterhagen som stått orörd sedan augusti, och fick direkt på två av hästarna en kraftig reaktion med lös mage, och en med svullna ben. Detta trots att sommarhagen fortfarande var full av gräs, men mer nerbetad.
Så om du väljer att släppa dem i gräshagen, var försiktig!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 257
Senast: Twihard
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 955
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 907
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 661
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp