Bukefalos 28 år!

Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

E

ekran

Hej!
Läste en broshyr från en homeopat för några dagar sedan och där stod det om hästens näringsintag mm. Det stod att man ska undvika att ha höt nära vatten eftersom höets näringsvärden försämras om hästen "doppar" höet i vattnet före den äter det. Antar att dom menar att hästen inte kan ta upp näringen lika bra. Men nu undrar jag, kan detta stämma?? låter lite konstigt eftersom det ju bara är vatten. :crazy: Min häst gör så ibland och det är ju inte bra om värdena försämras.
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

för mig verkar det som kvalifiserat struntprat.
Jämför med att blötlägga hö för dammkänsliga hästar eller om det regnar ute på hö högen. Eller om hästen dricker direkt när den ätit....osv. I dessa sammanhang så har jag aldrig hört talas om något näringsbortfall.
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

Hej!
Ja det lär ju väldigt konstigt! Inte har man ju någonsin innan hört att det skulle kunna vara dåligt på något sätt..men man börjar ju ändå undra när dom skriver så...verkade vara en så seriös broshyr annars. Men men, de vill väl att man ska köpa deras näringstillskott då om man har en häst som "doppar" höt, haha. Skumt.
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

Jag tkr oxå att det låter konstigt... skulle höet lakas ur då eller nåt?! Isåfall är det väl ändå ingen fara för hästen dricker ju iallafall upp vattnet under natten.
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

Hej! Hittade broshyren igen och läste noggrannare på den. Då står det alltså att näringsvärdet minskar om höt blir blött för att det är svårare för hästen att tugga då och stråna inte bryts ner ordentligt. Men tycker ändå att det låter lite skumt..hästar äter ju blött gräs hela tiden också ute i naturen och i sommarhagen och det skulle vara konstigt om det skulle påverka näringsupptagningen på nåt sätt.:crazy: Men ska nog inte bry mig mer om det.
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

på vilket sätt skulle näringsvärderna försvinna?? I sånt fall skulle väl vanligt gräs vara sämre rent näringsmässigt eftersom det innehåller bra mycket mera vatten än hö.

Min häst doppar sitt hö i vattenhinken. Varför hon gör det har jag ingen aning om. Men om jag lägger höt i andra änden av boxen så käkar hon inte upp det. Utan hö ska placeras nära vattenhinken. Hon tar en tugga, doppar ner hela mulen i hinken och tuggar sedan i sig höt.

Slabbigt som tusan, men vad gör man...

/Lizzie
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

skitprat.. i ett häfte som heter bygga för häst står det att man ska ha vattenkoppen en bit ifrån krubban, men det är enbart för att hästen inte ska slafsa i krubban så den blir svår att rengöra.. det kom vi fram till här på buke, ingen hade någon anledning till att näringsvärdena skulle försämras..

enda chansen att näringen (protein, energi) förändras är om höet möglar pga fukt..
om man sköljer hö (rinnande vatten 30 min) försvinner en del av de vattenlösniliga vitaminerna så om du vill kan du istället ge färdigkraftfoder för vitaminintaget eller vitamintillskott..
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

Risken för att lättlösliga näringsämnen lakas ur finns ju om man lägger höet i blöt, men doppar hästen höet i vattenkoppen borde den väl få i sig dem med vattnet sen. (Och hö som doppas kvickt i en vattenkopp hinner inte bli lika urlakat som det som sköljs eller ligger i blöt under lång tid).
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

ja efter 30 minuter börjar höets kvalitet försämras, blöter man 20 minuter försvinner inget mer än väldigt lättlösliga vitaminer :)

blöter hästen höet själv i munnen försvinnner inget..
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

Hej! Hittade broshyren igen och läste noggrannare på den. Då står det alltså att näringsvärdet minskar om höt blir blött för att det är svårare för hästen att tugga då och stråna inte bryts ner ordentligt. Men tycker ändå att det låter lite skumt..hästar äter ju blött gräs hela tiden också ute i naturen och i sommarhagen och det skulle vara konstigt om det skulle påverka näringsupptagningen på nåt sätt.:crazy: Men ska nog inte bry mig mer om det.
okai, vi står inför ett mycket svårt problem, nämligen att låta våra hästar vara helt utan vatten! bara vatten 3 timmar inna enne efeter måltid! och hur gör vi med hästarns munnar, ska dom opereras för att inte producera saliv??

nej logiken klampar över häst, blöttfoder är lättare för hästen att tugga då det blir mjukare och hästen inte behöver producera lika mycket saliv.. hästen tuggar sitt foder sålänge det behövs dom knäcker kvistar hur lätt som helst (aldrig nån som blivit biten här kanske?)
blött foder försämrar inte tuggningen och inte matsmältningen heller .
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

ja efter 30 minuter börjar höets kvalitet försämras, blöter man 20 minuter försvinner inget mer än väldigt lättlösliga vitaminer :)

Hur försämras kvaliten? Vad är det som försvinner och hur kan det komma sig? Blir det en kemiskprocess?
Nu blev jag jätte intresserad. Lär mig :bump:
 
Sv: Näringsvärden i hö "doppat" i vatten?

höet försämras eftersom att bakterietillväxten kommer igång efter ca 30 min blötläggning.. dvs likadant som med allt annat som ska vara torrt men som blötläggs..
är inte 100% insatt i bakteriekulturer i foder då jag själv håller mig till föreskrivna tider vid all blötläggning av alla sorters foder :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 550
Senast: Glimra
·
Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
2 870
Senast: Ace
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 762
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej igen! Nu har jag hämtat hem mina pållar och allt har gått bra hittills. De verkar vara kompisar och så. Men däremot är båda två...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp