Bukefalos 28 år!

A

Amelia

I går när jag tog in min häst så började hon helt plötsligt blöda näsblod :confused:, och det gjorde hon nu i kväll också....Vad kan det vara?? Jag har hört att de kan börja blöda av hård ansträngning men den här hästen går bara och skrotar i hagen just nu pga av benskada......Någon som vet något :confused:??????
 
Undersök näsborrarna ordentligt... hittar du inget sår, kontakte en veterinär... hästen kan vara lungblödare och då kan de börja blöda spontant!
 
Varför dra den värsta diagnos du kan komma på?? Hästar har, precis som vi människor, en himla massa små blodkärl i näsan. Hästen har kanske frustat lite kraftig eller fått ett slag (typ efter att ha snubblat och slått näsan i backen t ex), och det kan räcka för att ett av dessa blodkärl ska brista. Att det sen börjar blöda dagen efter igen, är ju lätt hänt, med tanke på att det blivit ett litet sår och att detta inte har hunnit bilda en stark skorpa. Näsblod är inget farligt och det kan hända vilken häst som helst, det är först om det upprepas gång på gång på gång, som man behöver kolla upp det...kanske behöver ett eller flera blodkärl brännas, för att blödningarna ska upphöra eller så får man ta reda på ev. andra orsaker. Lungblödare (har f ö aldrig hört talas om något sådant) är väl inte direkt det första man tänker på...eller???
 
Hej!
Det finns flera orsaker till näsblod hos häst. Ibland är det så enkelt att hästen fått en pinne eller liknande i ena näsborren, men då brukar blodet bara komma från drabbat näsborre. Andra orsaker är infektion i luftsäckarna, nyblidning vid silbenet (sitter långt upp i näsan), spark eller annat slag, blödning från lungorna (men detta brukar dyka upp i samband med ansträngning och dessutom orsaka hosta och ett förtvivlat sväljande), inflammation i svalget mm. Om det fortsätter bör du låta en veterinär kolla upp det. Detta görs med endoskop, så åk direkt till klinik el djursjukhus som har sådan utrustning, så slipper du en extra kostnad. Lycka till!
 
Inte alls... hon skriver att hästen blött 2 kvällar irad, utan ansträngning! :(
Och om du läst, skriver jag att hon ska undersöka näsborren efter sår om hon inte hittar något som kan orsaka blödning, bör hon kontakta en vet... om blödningen förtsätter såklart... för att få en diagnos!

Min häst blöde näsblod efter de senaste jobbet och jo, LUNGBLÖDNING var det första jag tänkte på... men efter en nogrann koll hittade jag ett litet sår :idea: gladare kan ingen vara..
 
Tack tack tack,,, jag blev lite halvskraj när "diagnosen" var lungblödare :confused:.....Det rinner inte blod utan det var som en liten sträng, så jag kan nog också tänka mig att det kan vara något sår.....Jag får ringa och prata med vet. om det fortsätter att blöda..
Tack igen för svaret :)
 
Tack för svaret :)

Jag hittar inget sår men det kanske är så litet att det inte syns och det blöder ur samma näsborre....Får kolla upp det om det fortsätter ;)
 
Endel hästar har känsliga blodkärl då dom är "förkylda" och kan lätt börja att blöda då.
Att hästen är lungblödare tycker jag verkar relativit ovanligt ändå.
Du behöver nog inte oroa dig, men om det händer igen "utan anledning" så skulle jag kolla upp det. Då kan veterinären gå ner med kamera och kolla.
 
vet. sa te mig när ja fråga att det inte är farligt om pållen din blör lite näsblod det är inte farligt förräns det blir flera liter typ... //JOhanna
 
min ponny hände de bland,men vet konstaterade att det var ayy han hade "några" extremt tunna och yttliga kärl
 
Om hästen blöder flera gånger utan anledning är det ganska troligt att den har en hjärntumör. Om detta händer, kontakta först vet som får kolla och/eller åk till djursjukhus så att de kan gå upp med kamera i näshålan och kolla.

Har hästen ändrat personlighet på något sätt under den senaste tiden?

Ja, jag vet att det låter makabert men det har faktiskt inträffat förut och det är kanske värt att kolla upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
985
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 333
Senast: Bee
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 386
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp