Knölar över hela kroppen

Kristall10

Trådstartare
Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon har aldrig haft något liknande förut.
Är pigg, äter och dricker. Ingen feber.
Är lite svullen i ena bakbenet pga ett sår, det är hon lite då och då hon lätt får lymfangit utan alltid synlig orsak.
Sedan några år tillbaka har hon haft en svullnad/knöl på undersidan av halsen just bakom ganaschen (bilden med min hand runt om). I samråd med vet så har vi låtit den vara så länge hon är pigg och frisk.
Hon är 22 år och går enbart som sällskap.

Någon som har någon idé om vart knölarna/utslagen kan komma i från?

IMG_0451.jpeg
 
Ser ju ut som någon form av allergisk reaktion? Ödem under buken bör man kolla upp, då det KAN bero på hjärtsvikt t ex. Men i och med de där andra knölarna så tänker jag mer på något hästen har fått i sig kanske? Är det sköldkörteln som är förstorad (alltså den bakom ganaschen)?
 
Överkänslighet mot något som tinat fram eller värmeutslag nu när temperaturen stigit så fort på så kort tid?
En kompis' häst som i normala fall går utan halstäcke hade fått liknande knölar på halsen efter att halstäcket varit kvar när det blev varmt.
Kan du använda dig av FirstVet eller liknande?
 
Ser ju ut som någon form av allergisk reaktion? Ödem under buken bör man kolla upp, då det KAN bero på hjärtsvikt t ex. Men i och med de där andra knölarna så tänker jag mer på något hästen har fått i sig kanske? Är det sköldkörteln som är förstorad (alltså den bakom ganaschen)?
Och @Keb71 Jag antar att det är sköldkörteln som är förstorad. Men det har inte gjorts någon närmare undersökning eftersom jag inte kommer att åtgärda problemet, utan hon får helt enkelt somna in när hon inte längre är lila pigg längre.
Känns precis som du säger som någon allergisk reaktion, men vet inte mot vad!?
Hon äter samma hö som hon gjort hela hösten, inget kraftfoder, det är fullt med snö så inget hon har kunnat pilla i sig från backen.

Hon går utan täcke så länge det inte är mycket nederbörd eller väldigt kallt.
Hade täcke på sig förra veckan när det var -38, men så fort det blev varmare så tog jag av och hon har varit utan täcke flera dagar nu.
Får se hur det utvecklar sig till i morgon och kontakta vet.
 
Och @Keb71 Jag antar att det är sköldkörteln som är förstorad. Men det har inte gjorts någon närmare undersökning eftersom jag inte kommer att åtgärda problemet, utan hon får helt enkelt somna in när hon inte längre är lila pigg längre.
Känns precis som du säger som någon allergisk reaktion, men vet inte mot vad!?
Hon äter samma hö som hon gjort hela hösten, inget kraftfoder, det är fullt med snö så inget hon har kunnat pilla i sig från backen.

Hon går utan täcke så länge det inte är mycket nederbörd eller väldigt kallt.
Hade täcke på sig förra veckan när det var -38, men så fort det blev varmare så tog jag av och hon har varit utan täcke flera dagar nu.
Får se hur det utvecklar sig till i morgon och kontakta vet.
Har hon ätit på något träd?
Har hört talas om en häst som reagerade på vanlig svensk gran
 
Och @Keb71 Jag antar att det är sköldkörteln som är förstorad. Men det har inte gjorts någon närmare undersökning eftersom jag inte kommer att åtgärda problemet, utan hon får helt enkelt somna in när hon inte längre är lila pigg längre.
Känns precis som du säger som någon allergisk reaktion, men vet inte mot vad!?
Hon äter samma hö som hon gjort hela hösten, inget kraftfoder, det är fullt med snö så inget hon har kunnat pilla i sig från backen.

Hon går utan täcke så länge det inte är mycket nederbörd eller väldigt kallt.
Hade täcke på sig förra veckan när det var -38, men så fort det blev varmare så tog jag av och hon har varit utan täcke flera dagar nu.
Får se hur det utvecklar sig till i morgon och kontakta vet.
Märkligt... Har också haft en häst med förstorad sköldkörtel, vilket han aldrig fick några problem av. Låter klokt att avvakta en dag och sedan kontakta vet om det inte blivit bättre. Lycka till! :heart
 
Ser ut som nässelutslag.

Allergisk reaktion kan de ju få av allt möjligt. Om det mer är som ödem under magen kanske det är för det är något hästen varit i kontakt med där som den reagerat på? Att de är större där. Ni har inte bytt strö eller så?

Hade nässelutslag på min isis sommaren 2022. Gick över på några dagar. Tror det kom två omgångar med lite mellanrum. Han var ännu knottrigare på kroppen än vad din ser ut att vara på bilden.

Oklart exakt vad som orsakade på honom men eventuellt npn insekt.
Annan misstanke giftig växt då. Legat i eller ätit men jag finkammade verkligen den hagen efter olämpliga växter.
 
Jag har också fått liknande nässelutslag på min häst en gång, vet inte exakt vad som orsakade det men det kom i samband med byte av både foder och boxströ, så något av det antar jag. Det gick över av sig själv inom någon vecka och har aldrig återkommit, trots fler foderbyten sedan dess.
 
Nässelutslag/urtikaria.

Hästen är allergisk mot något och har reagerat med en systemisk reaktion. Sådär såg min ut i somras när hon fått i sig nåt i hagen och även en stallkompis häst när hon reagerade på en medicinsk behandling.
 
Min röda såg ut sådär en dag i våras (?). Jag blev skiträdd men eftersom hon inte visade några andra tecken till att må dåligt så avvaktade jag. På kvällen var utslagen mer än halverade och dagen efter helt borta, möjligen med något enstaka undantag. De kom inte tillbaka trots samma foder och samma hage.
 
Min röda såg ut sådär en dag i våras (?). Jag blev skiträdd men eftersom hon inte visade några andra tecken till att må dåligt så avvaktade jag. På kvällen var utslagen mer än halverade och dagen efter helt borta, möjligen med något enstaka undantag. De kom inte tillbaka trots samma foder och samma hage.
Jag har liknande erfarenhet. Hästen ifråga gick i samma hage, med samma kompisar och åt samma foder, men kom in en dag sådär, fast inte allmänpåverkad i övrigt. Det lade sig sakta och dagen därpå var det borta. Jag skulle tippa på nässelutslag.
 
Jag instämmer i nässelutslag. Om de inte försvinner snabbt eller kliar mkt så kontakta veterinär för ngt som minskar klådan och eb ev allergi utredning. Har för mig min fick kortison för sin nässelutslag men det var säkert 15 år sedan.
 
Hon är fortfarande pigg och opåverkad, tycker att knölarna minskat något så hoppas de försvinner helt snart.
De verkar inte klia eller irritera på något sätt, så blir hon inte sämre så avvaktar jag veterinärkontakt ett tag till.
Måste vara något i höet hon reagerat på, har inte ändrat på något.
 
Min häst fick en gång en stor bula på magen som det droppade ifrån, det var ett täckes metallspänne som låg emot just där så tror att hon hade en allergisk reaktion mot metallen. Hon var heller inte påverkad och det försvann efter nån tid, hände aldrig igen men höll ett öga på hur spännen låg emot henne efter det.
 
Hon är fortfarande pigg och opåverkad, tycker att knölarna minskat något så hoppas de försvinner helt snart.
De verkar inte klia eller irritera på något sätt, så blir hon inte sämre så avvaktar jag veterinärkontakt ett tag till.
Måste vara något i höet hon reagerat på, har inte ändrat på något.
Hur har det gått? Försvann knölarna helt sen efter ditt förra inlägg? Ingen återkomst?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 003
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 141
Senast: tornblomma
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 701
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp