Nästa bilstol?

vindvissla

Trådstartare
Sam ser lite ihoptryckt ut i sin bilstol, men nästa steg står det att de måste kunna sitta själva. Det kan han ju inte, han är bara 3.5 månad. Men jag vet att jag inte är den enda här på buke med en knubbis. Så vad har ni andra gjort, haft kvar första stolen så länge det går eller skaffat nästa steg trots att de inte kan sitta? Eller finns det en mellanversion för jättebarn? ;)
 
Sv: Nästa bilstol?

Här är ju åldersrekommendationen på nästa stol 5mån-5år. Lovisa börjar också växa ur sin lite smått, eller rättare sagt fötterna dinglar utanför, men resten av henne verkar fortfarande få ordentligt stöd.
Känner mig inte så insatt och undrar om inte nästa steg är lite vinklingsbara så att de kan köra den lite mer halvliggande stilen ett tag till.
Vad jag menade med detta var egentligen att jag följer tråden.
 
Sv: Nästa bilstol?

Det finns ju riktiga bilstolar (Inte babyskydd alltså) som är redan från nyfödda, men då har man väl i extra stöd antar jag. Har sett ett flertal som är från 4 mån också. Vissa rekommenderas enbart efter vikten också, enligt försäljaren jag var hos.

Jag har en liten kille, men till och med han växte ur babyskyddet rätt fort. Han fick plats, men satt verkligen inte bekvämt. Så jag köpte en riktig bilstol när han var ca 6½ mån, för då nådde han den magiska gränsen på 9 kg. Det var gränsen för just den bilstolen jag skulle ha, eftersom det i princip bara var den som passade i min förra bil.
 
Sv: Nästa bilstol?

Det finns ju stolar som är rekomenderade från 0-25 kg. När barnet växer är det bara att plocka ur de extra skydden.

Sen så har jag hört att när barnet kan hålla huvudet själv så kan man byta babyskyddet mot en större. Om vikt och annat stämmer vill säga.:laugh:
 
Sv: Nästa bilstol?

Jag har märkt att det är stor skillnad på samma sorts babyskydd, alltså samma märke. Den jag har är rymligare än kompisens. Hennes dotter är 6 månader och har nästan växt ur sin medans min pojk, 11 mån, fortfarande kan ha sin. Jag tror att min stol är ett år äldre än kompisens så det har väl med det att göra.

Nu har vi köpt en ny iaf.
 
Sv: Nästa bilstol?

Hehe ja ordentligt stöd kan man lätt säga, han är intryckt som en sill i en sillaburk :D
Jag får väl åka till affären och fråga experterna. Det där med att man kan ändra positionen lät ju intressant, då kan han fortfarande sova i bilen.
 
Sv: Nästa bilstol?

babyskydden ska väl räcka upp till 10-12 kilo och det antar jag att din bebis inte väger riktigt ännu...? Jag har i alla fall en BeSafe Izi Kid till dottern två år och den går att använda från 0-25 kg, den kan man luta bakåt lite så att barnet inte behöver sitta utan kan halvligga. Så det borde inte vara några problem att byta.
 
Sv: Nästa bilstol?

Jag har i alla fall en BeSafe Izi Kid till dottern två år och den går att använda från 0-25 kg, den kan man luta bakåt lite så att barnet inte behöver sitta utan kan halvligga. QUOTE]

Just den stolen står högst upp på min inköpslista. Är du nöjd med den i övrigt?
 
Sv: Nästa bilstol?

Den bilbarnstol min yngsta har fortfarande (gammal och stor nog att åka framåtvänt men sitter ändå bakåt med gott om plats) är en Britax Two-way. Den går att använda tidigt, tror det finns nån sorts inlägg att sätta i också om det behövs. Går att vinkla så barnet ligger rätt när det är litet.

Det man missar då är ju det smidiga att kunna bära hela stolen med barnet i.
 
Sv: Nästa bilstol?

ja den är bra. Jag har dock inte provat nån annan stol så jag vet inte riktigt hur de andra är. Men den är ju väldigt säker vilket känns bra.
 
Sv: Nästa bilstol?

babyskydden ska väl räcka upp till 10-12 kilo och det antar jag att din bebis inte väger riktigt ännu...?
Det finns inga "ska"...
Babyskydden är godkända att använda upp till 12 kg, det innebär inte att barnen kan åka i dem så länge.

Jag har själv Britax Eclipse (vet inte ifall just de finns längre ??) som har inställbar lutning och är godkänd från 0 till 20-nånting kg. Tillverkarna själva rekommenderar den inte till nyföda men den är ändå godkänd för det. I den sätter man extra skumplastinlägg som stöd till de minsta barnen.
Mina har haft dessa från ca 5-6 månaders ålder, då jag tyckte att de hade för trångt för benen när de satt i babyskyddet.

Det man missar då är ju det smidiga att kunna bära hela stolen med barnet i.
Jag har använt babyskyddet till bäbisförvaring när jag handlat - hängt det tvärs över kundvagnen - så länge de har accepterat att ligga där i, alternativt suttit så bra på egen hand att de kunnat sitta på sitsen i kundvagnen.
 
Sv: Nästa bilstol?

Det finns ju miljoner stolar, och bebisar och barn bör åka baklänges så länge de bara går.

Vi hade en tant från NTF på besök på föräldragruppen för några veckor sen som pratade bilbarnstolar :bow: skickade även runt ett huvud som var lika stor och tung som en 3årings huvud! Och Rasmus kommer få åka baklänges tills det inte går längre.

Det gör inget att fötter sticker ut, så länge de har stöd för huvudet, och lite av toppen på huvudet kan vara ovanför stolens rygg.
Stolen ska inte luta mer än 45 grader, för då tas kraften upp fel på barnet. Vid 45 grader så tar stolen upp all kraft och den fördelas över hela barnet istället för på t.ex. nacken/axlar.

Rasmus har bara tunna kläder på sig i stolen, har filtar på honom om de är kallt, så lätt att bara ta av när det sen blir varmt i bilen.

Har en BeSafe iZi Sleep, tyvärr inga bra bilder på honom i stolen nu. Han väger över 7 kg i alla fall.

phpgxfo8f.jpg


Vi har hela tiden flyttat kuddar och bälten allt eftersom han växer.
 
Sv: Nästa bilstol?

Jag ska ta en bild på Sam nästa gång jag ska åka någonstans. Han väger ca 8 kg. Men det ser lätt mer ihoptryckt än vad Rasmus gör på den bilden.
 
Sv: Nästa bilstol?

Nu är det ju länge sedan (han är snart 18 år:o) men min son fick inte plats i babyskyddet när han var tre månader, jag köpte en annan stol, Akta duo tror jag den hette som det fanns babyinlägg att köpa till, tror vi använde inlägget ett par gånger bara, sen var det för trångt med den i.

Min dotter kunde få plats i babyskyddet när hon var ett år utan problem så visst är det olika, det viktiga är ju att barnet sitter bekvämt och säkert.
 
Sv: Nästa bilstol?

Min son är också snart 18 och han växte ur babyskyddet när han var under halvåret. Lång kille (nu nästan 2 meter) och en riktig knubbis som baby. Han vägde 11,5 kg (stolen godkänd för 10 kg) när han var 6 månader. Fick palla upp med kuddar under nacken så att huvudet kom utanför kanten. På den tiden fanns det inte så många alternativ, måste väl finnas fler nu hoppas jag. Vågade inte sätta honom i en vanlig barnstol eftersom jag var rädd att hans rygg skulle ta stryk av det, med tanke på att han var så tung. Då var stolarna ganska raka i ryggen och det gick inte att få till någon bra lutning. Lillbrorsan fick plats utan problem men då hade vi köpt en stol som var längre i ryggen för säkerhets skull.
 
Sv: Nästa bilstol?

[
Just den stolen står högst upp på min inköpslista. Är du nöjd med den i övrigt?


Jag har en sådan och är super nöjd.
Har i tidigare trådar berättat om nyårsafton då jag fick sladd med bilen och voltade runt ett par varv med sonen i sin stol.
Sonen klarade sig utan minsta skråma, bilen däremot vart helt skrot.
Kanske finns det andra stolar som hade skyddat honom lika bra. Men jag håller ändå fast vid denna stol (har en ny efter smällen såklart) då jag har sett den under sk "skarpt läge"
 
Sv: Nästa bilstol?

min dotter bytte då hon var 3 månader drygt.... var för jobbigt bära runt på den där "autobabyn" eller vad den hette så vi satte i den vi fick i namngivnings-present, har funkat perfa :)
 
Sv: Nästa bilstol?

Och det var inga problem att hon inte kunde sitta själv? Satte du den framåtvänd då eller fortfarande bakåt?
 
Sv: Nästa bilstol?

Såhär sitter han i sin stol:

phpmcqtqc.jpg


Bakåtvänt kommer han få åka så länge det bara går, hellre att han sparkar och skitar ner ryggstödet (de finns ju faktiskt sparkskydd att köpa) än att han skadar sig om vi skulle krocka.
 
Sv: Nästa bilstol?

Och det var inga problem att hon inte kunde sitta själv? Satte du den framåtvänd då eller fortfarande bakåt?

Bakåtvänt ska barn under 3 år, 15 kg och 1 m sitta! Gör man inte det på Irland?:confused:

Eric har nu nått den magiska längden av 1,05 m och 16 kg och 6 år men han sitter alldeles utmärkt bakåtvänt i sin akta graco duo xtp ( tror den heter så) precis som lillebror på 98cm, 16 kg och 4,5 år, samt lillasyster på 12 kg, 83 cm och 1,5 år. Jag har inte Eric och Isaac bakåtvänt för skojs skull utan för att det är säkrare och jag tycker att säkerheten kommer före bekvämligheten. Vi åker oftast 1 mil per gång så det blir inga längre turer direkt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 057
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 105
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 946
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp