Nätverkskort?

A

Ayumi

Hur vet jag var jag har för nätverkskort? Vart ser man det?

Jag har problem med min anslutning, blir bortkopplad hela tiden. Det lär inte vara varken routern eller brandväggen som spökar, för några såna har jag inte. Jag har ett säkerhetspaket som jag fick med mitt bredbandsabonnemang. På Bredbandsbolagets hemsida föreslår dom att det kan vara knas med mitt nätverkskort, vilket jag finner mycket märkligt då jag kört BBB på denna dator förut.
Jag SKA ringa och bråka med dom, men innan jag gör det vill jag veta vad jag har för grejer i datorn ifall de skulle fråga. (Vilket de antagligen gör och mitt standardsvar på allt som har med datorer att göra är "öööhhh...? Den är..grå..?" :o:crazy:)

Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Nätverkskort?

Om du har Bredbandsbolagets säkerhetspaket, kan det mycket väl vara det som är problemet. Så var det för mig iaf.
 
Sv: Nätverkskort?

höger klicka på "den här datorn" välj egenskaper
fliken maskinvara klicka enhetshanterararen
under nätverkskort :)
 
Sv: Nätverkskort?

win+r / skriv in "cmd /K ipconfig /all | grep Beskrivning" (utan citattecken) och tryck ok. Har du inte grep så skriv istället bara "cmd /K ipconfig /all" och leta efter raden/raderna för "Beskrivning"
 
Sv: Nätverkskort?

Det finns faktiskt ett Windows-alternativ till grep ;)
Skriv ovanstående, men ersätt grep beskrivning mot find "beskrivning"

Notera att du måste ha med citationstecknena, annars blir det fel.
 
Sv: Nätverkskort?

Det finns faktiskt ett Windows-alternativ till grep ;)
Skriv ovanstående, men ersätt grep beskrivning mot find "beskrivning"

Notera att du måste ha med citationstecknena, annars blir det fel.

find fungerar inte som grep, findstr däremot. Men tack för tipset.
 
Sv: Nätverkskort?

Hmm... I min Windowsinstallation finns iaf ingen "findstr"
Inte? Här har jag både find och findstr som inbyggda funktioner, där findstr fungerar som en simpel version av grep, till skillnad från find som är för att hitta filer. (Och dessutom inte ger info med parameter /?) Hm, jag brukar inte klaga på windows (vilket väl får räknas som ovanligt för en datornörd) men de borde inte ändra på inbyggda funktioner i CLIt. Fortsätter nog hålla mig till mina portade unix-utils då.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
1 984
Senast: Siriano
·
C
IT & mobiler Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: cissiny
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp