Nafsande unghäst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fleyta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 405
F

Fleyta

Hej!
Jag har fått hem en unghäst som skall ridas in och påbörjat träning. Problemet är bara att han nafsar på saker och ting något så in i bänken så att jag blir tokig.

Leder man honom så nafsar han i grimskaftet och skall ha det i munnen. Rider jag med honom som handhäst så nafsar han hästen jag rider på hela tiden så att det slutar med att jag sitter på en rodeohäst. I hagen skall han bita på spänner, hinkar, stenar - ja allt vad han hittar. Kommer man in i hagen skall han fram och nafsa på kläder osv. I början försökte jag nonchalera, sedan försökte jag tillrättavisa honom med rösten och kroppsspråket, men till sist har jag blivit tvungen att skaka ordentligt i grimskaftet. Problemet är att han knappt reagerar, utan fortsätter gärna med nafsningen efter en stund igen.

Han går undan bra för tryck, går att löslongera med väldigt lätta kroppsrörelser och han drar aldrig i grimskaft eller liknande när jag leder honom. I stort sett en väldans snäll häst som beter sig väl - om man bortser från detta nafsande.

Har vissa unghästar bara detta som ett stadie och det går över? Någon som varit med om det? Vad kan man göra? Vill ogärna slå eller daska till honom så att han tappar tilliten så att han inte går att rida in sedan heller... :crazy:

Men det är inte bara jag som tröttnat. Min äldre häst som går med honom i hagen är nog mäkta trött på honom också. Han riktigt gnager på henne emellanåt och skall envisas med att nafsa på henne både här och där. Kanske skulle jag rulla in både mig, henne och alla saker i senap? :D

Tacksam för råd.

Eftersom han nafsar och biter i allt, inte bara "människorelaterade ting", så låter det nästan som att det kliar i tänderna på honom = tandbyte.

Har inte haft så mycket med nafsande unghästar att göra, men jag skulle göra klart att MIG biter man inte på (genom att helt enkelt vara ohyggligt jobbig när hästen nafsar - tror inte på att smälla till dom), men om det är tandbyte och det kliar och det hjälper att bita på SAKER, så låt gå för det. Det är ju en övergående fas, och kvarstår då problem får man ta itu med det då.

Vad gör du när du är "ohyggligt jobbig"??
Har oxå detta problem. Vilket resulterat i att jag har smällt till honom på mulen. Vilket jag ju helst av allt vill undvika. Problemet är ju att pollen är 75 cm hög och sicktar in sig på mina knäveck. Vilket gör :devil: -igt ont!!

JAg tycker inte man ska slå hästar, det leder sällan till något bra,, men måste erkänna att jag själv gör det av gammal vanna ibland. :mad: Det var ju det man fick lära sig på ridskolan, är hästen dum så slå den..
Fast det gjorde ju inte du heller.. :bow:

om jag skulle göra som jag tycker att man ska göra så skulle jag göra något som hästen tycker är jobbigt varje gång hästen nafsade på mig, tex backa 10 meter eller snurra tre varv. Så att hästen kommer på att om den står och tar det lungt och inte biter så slipper den göra massa jobbiga saker.

Man kan vara ohyggligt jobbig genom att backa hästen, snurra hästen, hinner man så kan man nappa tag i läppen och helt enkelt hålla i (inte nypa, bara hålla) - hästarna brukar inte tycka det är lika roligt med omvända roller ;)

Sen kan du faktiskt, även här OM du hinner, se till att hästnosen möter ditt ben lite hårdare än planerat. Men då måste det vara hästens rörelse som orsakar träffen; skulle hästen avbryta "attacken" måste du också göra det. Mötte en gång på en häst som gärna skallade folk, och en gång när han verkligen tog sats så satte jag upp min armbåge som skydd = frontalkrock. Vet inte hur ont det gjorde för hästen (vet dock hur ont det gjorde för mig :crazy:), men det lärde honom att det inte var han som hade övertaget. Han försökte samma sak lite senare, men då hindrade han sig i sista stund, således hände ingenting.

Köpte en sex åring för ett par veckor sedan och han håller på likadant. Det jag har gjort för att lindra detta eviga nafsande är att jag släppte ihop honom med bla. en ettårs hingst så nu kan de naffsa på varandra :devil:. Sen får han absolut inte bita på mig, då möter jag honom med en hård armbåge eller knä (som någon beskrev innan) :angel:.
Han naffsar mer när han är pigg så innan ridning håller jag inte på med hans ansikte utan borstar alltid huvudet efteråt vilket då aldrig är några problem. När jag ska göra något, ta på benskydd t.ex så låter jag han alltid nosa lite på de. När jag tar på han grimman får han nosa lite på den, grimskaftet innan jag ska leda honom osv.. Han är väldigt nyfiken så jag låter honom undersöka allting med mulen (ibland även tänderna ;)) Innan jag gör något.
Detta har hjälpt enormt och eftersom han är en liten osäker individ vill jag inte slå honom en massa (tror på ordspråket: "Där kunskapen slutar, tar våldet vid") Idag är det stor skillnad, han tuggar inte på grimskaftet när jag leder honom och han hugger inte efter mig när jag går förbi honom längre.
Lycka till!! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl... 2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 895
Senast: Bonica
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på... 2
Svar
22
· Visningar
3 681
Senast: mackan
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 421
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka