Någon aning????

kicki71

Trådstartare
Under ett ridpass förra fredagen(en vecka sen) så bockade och brallade min häst så att hon blev halt!!!!!
Spolade benet och hade nattlindor. Dan efter, ingen svullnad eller värme eller nått annat konstigt, men fortfarande lite halt.
Syns inget i skritt, men lite i trav.
Fick idag skrämselpropaganda att detta måste behandlas för det har troligtvis blivit en kotledsinflammation.....
Troligtvis är det förhoppningsvis en vrickning eller stukning, men när det nått som kan vidareutvecklas till kotledsinflammation??
På måndag är jag den första att ringa veterinären för råd och ev. antiinflammatorisk behandling.
Annars blir det att åka 60 mil för behandling av kotleden.......

Sv: Någon aning????

Varför skulle inflammation komma bara sådär i samband med att hästen brallar???? SKaffa dig en veterinär som kan förklara det bättre för ditt eget bästa. Tycker det låter som en lättare stukning eller vrickning. Det är lätt åstadkommet och kan ta lång tid att läka ut ordentligt. Särskilt vrickningar i de nedersta falangerna är svåra att komma på själv som lekman.
Vänta du på vet. istället på måndag för att få en riktig prognos innan du hoppar i sjön!

Tack för det.....Det känndes så himla hemskt att få slängt i ansiktet kotledsinflammation...fast det lät långsökt, så blir man fundersam ,och ju mer man funderar ju vettigare lät det. Ja men i morgon är det måndag och om man lever får man se......
Tack iaf!!

Min häst kan konsten att vricka sig, det vill jag lova. :crazy:
Som min veterinär förklarat saken så ska man absolut behandla för att undvika att det utvecklas till inflammation i den aktuella leden.
Jag har då gett Quadrisol.

En vrickning kan mycket väl sätta igång den nedbrytande process i leden som man brukar kalla ledinflammation. Om hästen inte blivit bättre på några dagar kan NSAID vara lämpligt som första behandlig. Att vänta för länge kan ge problem även om grundorsaken "bara" är en vrickning.
Jag gjorde det misstaget själv en gång med min egen häst o det tog lång tid att få ordning på honom.
Pl

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 499
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 174
Hästvård Min häst har en lååång historia bakom sig... Jag köpte honom i Maj 2010 och allt var frid och fröjd! I Juli tappade han vänster baksko... 2
Svar
25
· Visningar
6 044
Senast: Coolfrees
·
Hästvård Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur