Någon här som är dietist?

Barbabelle

Trådstartare
Om det är någon här som är dietist så skulle jag bli otroligt glad om ni skulle kunna ge mig lite råd...

Jag behöver gå ner i vikt, hur ska jag äta? Jag fattar ju att man inte ska äta en massa godis och sådant, men sen då?

Har väldigt ont i magen ofta p.g.a att jag äter så fel...Och efter vissa måltider blir min mage inte alls glad...Kan bero på att jag äter för fort...Magen blir dubbelt så stor som innan....Väldigt besvärligt för det sitter i länge...

Vaknar på nätterna i bland p.g.a att jag har ont i magen och vaknar på morgonen i bland också med ont i magen....
 
Sv: Någon här som är dietist?

Jag tycker att det låter som om du behöver gå till läkaren och få hjälp. Sedan kan du säkert få komma till en dietist om behovet finns. Det är ju väldigt svårt att säga generellt vad du ska äta om du har problem med magen för det som fungerar för en fungerar ju inte för en annan.
 
Sv: Någon här som är dietist?

Låter inte alls bra.
Det är ofta väntetid till dietist men jag tycker absolut du ska kontakta din vc eller liknande för att få komma till en.
Sedan jag började (september?) har jag gått ner sisådär 18 kg.

Och det enbart genom mindre förändringar.

Vore jag du så skulle jag börja föra matdagbok så kanske du kan se ett samband med magsmärtorna.
Sedan är det ju det gamla vanliga, hålla en bra balans med fett, kolhydrater, fibrer o.s.v.
Alltså inte undvika något av det helt och hållet.

Däremot kanske du ska undvika kraftigare mat, så som stekt kött (oftast med ganska ordentlig kryddning vilket kan reta magen ganska duktigt) och sådant som i allmänhet är svårsmält.

Och så är det mindre mängder som gäller, så att du liksom inte "överfyller" magen varje gång du äter.
Ät hellre mindre, vilket är lättare om man äter på små tallrikar - det lurar ögat och tror att man äter mer, typ.

Sedan kan man lägga ner besticken och dricka vatten med jämna mellanrum under måltiden.

Vatten till maten (smaksatt med citron/gurka eller vad man nu vill, om man inte vill dricka rent) och kanske en knäckemacka med becel. margarin (det ÄR inget fel på margarin såvida man inte behöver laktosfritt, men samma där, det finns ju bra sådana produkter med) och valfritt pålägg i lagom mängd.
(tips - italiensk salladskrydda, så himla gott! :d )

Gärna även en frukt, alt att du tar en frukt + knäcke som mellanmål.

Sådana där måltidsersättningar (typ naturdiet RTD) är faktiskt bra mellanmål, man bör räkna ett mellanmål på ca 200 kalorier.

Gjorde en sallad igår som blev jättegod och som jag verkligen höll mig stabil på hela dagen (jättekänslig för lågt blodsocker):
Salladsmix, lax, majs, gurka, champinjoner, lite lök (kanske man bör undvika med jobbig mage dock) och hemmagjord vinegrette till samt, "salladstopping" på.
(finns färdig, med pinjenötter bl.a. annars duger det med enbart det)

Halvfabrikat är inte helfel det heller (men välj gärna ekologiskt) och frysta bär/grönsaker är kanon.
Konserver ska man inte heller underskatta.

Äter man godis kan man minska mängden genom att välja en färdig påse istället för lösgodis, eller mörkare choklad (100g) istället för mjölkchoklad.
Samma med chipspåsar, välj inte de största.
Undvik naturgodis dock (undantag för frön och nötter) då det faktiskt inte är ett dugg nyttigare.

Frukostalternativ:

Gröt (inte manna/risgryn dock) med torkad frukt (finns på påse att klippa ner, eller "Great" som är färdig på ett kick)

Omelett/äggröra, men i snitt ett ägg per dag, så inte för mycket.
Omelett kan man dessutom variera i det oändliga.

Smoothie eller naturell fil med t.ex. rivet äpple/frukt/bär.

Se till att inte äta för sent, största målet på dagen bör vara vid lunch, därefter mindre mängder och inte så "tung"/svårsmält mat.

Tänk minst en frukt/grönsak till varje måltid/mellanmål.

Och undvik naturligtvis sötade drycker vad de än må vara, vill du ha juice så pressa själv.
Jag har dock fastnat för froosh-smothies och de små flaskorna är ok!

Det var vad jag kom på nu...och allt detta kommer från dietist så det är liksom inget fel i något av det så länge man anpassar mängd efter produkt och sprider ut måltiderna.
 
Sv: Någon här som är dietist?

Du ska äta mindre än du gör av med. Och med en sammansättning som du mår bra av. Ett tips är att noga föra matdagbok (till exempel på www.matdagboken.se) och se till att du inte får för mycket kalorier och kanske även komma fram till vilken mat din mage trivs med.
 
Sv: Någon här som är dietist?

Det låter för mig som att du har två problem som inte nödvändigtvis sitter ihop med varandra. Att din mage reagerar på viss kost kan tyda på t.ex. laktos- eller glutenintolerans, eller någon sjukdom. Försök först och främst försöka reda ut vad det är din mage reagerar på. När magen är skör är det bra med kokt mat, inte stekt och absolut inte friterat!

För att gå ner i vikt är det ett bra sätt att börja föra dagbok över vad du äter och försöka räkna kalorier. Det finns många bra tabeller på nätet där du kan fylla i vikt och längd för att få en uppskattning av hur mycket kalorier du behöver per dag. Om vi t.ex. säger att du behöver äta 2000 kcal per dag för att hålla din vikt, är det bra att äta runt 1500 kcal per dag istället. I den takten går du ner ungefär 0,5 kg i veckan, vilket är en lagom fart.

Jag kan rekommendera Viktväktarna, där får man äta av allting men får hjälp med att se mängd och hur mycket avdrag som skall göras. Där räknar man points istället för kcal, men det är ungefär samma sak (en point är ungefär 45 kcal). De har en app som funkar till mobilen med, vilket är väldigt smidigt!! Jag tycker att man får hjälp med att ändra sitt tänk kring mat via Viktväktarna, för det är ju en ny livsstil du måste skapa kring mat. Jag gillar inte att säga att man ska banta eller gå på en diet, för det hjälper inte i det långa loppet om du inte ändrar dina kostvanor. Gör små förändringar i en takt som känns bra för dig, hetsa inte med att tappa x antal kilo i veckan för det tar tid!! Men om man låter det ta tid och vänjer sig själv, så kommer det vara en större chans att man faktiskt håller sitt tänk när man nått målvikten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: alazzi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
794
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp