Plötsligt ont i knä?

cherie

Trådstartare
Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick.

Smärtan var så pass liten igår fm så jag tänkte mer att det var någon slags upphakning eller dylikt, någon nerv som hamnat i kläm eller nåt, så jag åkte på ett jympa-pass på Friskis... Idiot 🙄 Känner jag nu. Jag kunde göra de flesta övningarna ganska bra men vissa hopp när man landade snett på det knät gjorde ont. Tränade trots viss smärta.

Så, sen igår em är ju knät klart förvärrat och nu kan jag knappt gå. Jätteskoj med vild 3-åring där föräldrarnas absolut viktigaste egenskap är att kunna agera och röra sig mycket snabbt och intensivt för att kunna parera alla faror hon utsätter sig för eller snabbt sätta efter henne när hon rusar rakt ut i vägen el rymmer i matbutiken 🫣

Det är ingen svullnad el liknande i knät vad jag kan se, men kan inte belasta knät när jag går och gör tydligt ont vid typ vridrörelser i knät. Verkar också svårt med att helt sträcka ut och böja knät under belastning men inte utan belastning. Insida knä som gör ont.

Jag kan inte minnas något trauma mot knät utan vaknade som sagt upp igår med denna smärta. KANSKE, om jag anstränger mig, så kan jag förnimma att jag vred till knät litegrann när jag tränade box i måndags men jag har absolut inte haft ont sen dess. Dock gick jag väldigt mycket i torsdags, dvs dag innan jag vaknade upp med smärtan. Så om jag vred till något i måndags och sen belastade mycket i torsdags kanske det blev någon kombo? Jag har en del övervikt så det är nog lätt att det blir för mycket för knät tänker jag.

Men, till min fråga. Bör man söka vård för knäsmärtor för att undvika långvariga besvär eller kan man liksom vänta ut smärtan och se vad som händer? Vill minimera risken för långvariga besvär och jag har aldrig haft knäsmärta förut, så jag vet inte hur brådskande det är. Alltid varit lite rädd för just knän så vill gärna hantera detta rätt...

Men, om jag ska söka vård så småningom, sker det på VC eller fysioterapeut-mottagning?
 
Går det inte över så ring en fysioterapeut eller en kiropraktor som är duktig på knä och skador. En läkare är helt ointresserad av sådant, jag fick inte ens tid hos läkare för det. Nu efter 2.5 v lyckades jag komma åt en läkare men de remitterar till ortoped och det tar veckor och månader…

Det låter lite som en mindre smäll på en menisk, framförallt vridmomentet.
/hon som sitter med ev meniskskada eller korsbandsskada.
 
Kan vara så mycket, men jag rekommenderar också koll av sjukgymbasr/fysioterapeut.
Det behöver ju inte vara menisken eller korsband, men kan vara.
Mitt knä betedde sig skumt när det "bara" var en överansträngning som gett en inflammation.
 
Jag sällar mig till kören som säger fysioterapeut!

Det går att få tex en meniskskada av något "relativt litet", (framförallt om man inte längre är 20... :angel:) men det är sällan något som är akut på det sättet att du förstör läkningen om du inte söker vård på studs åtminstone. :)
 
Tack hörni! Då ska jag boka tid hos sjukgymnast. Knät är redan något bättre, märks att det blir bättre om jag undviker felaktig belastning och bara är normalt rörlig. Dock klart mer instabilt än vanligt och vid plötsliga rörelser som tex när jag halkade till ute eller behöver parera lillans snabba rymningar så gör det riktigt ont. Hoppas det är nåt litet som försvinner utan men!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
465
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp