Bukefalos 28 år!

Någon idé att lägga pengar på en 2 år gammal dator?

detordnarsig

Trådstartare
Jag vet inte mycket om teknik och framförallt inte om datorer:p
Min nuvarande laptop är två år gammal och batteriet är totalt slut nästan. Ett nytt kostar visst omkring 500-600 enligt min googling. Men det är inte bara batteriet det är fel på... Datorn är ju seg som bara den, hänger upp sig och allmänt konstig ibland.
Jag klarar inte fixa något själv, så jag måste gå till en verkstad/butk och få hjälp. Vad kan det tänkas kosta? Att samla ner det jag vill ha kvar(mina bilder!) på en extern hårddisk och sen ta bort typ allt annat och kanske uppdatera nåt(?). Och blir det bra? Eller datorn kommer gå sönder av ålderdom ändå?

Jag använder min dator till att surfa, titta på typ tv3 play och liknande, spara och rätta till lite foton och skolarbete.
 
Sv: Någon idé att lägga pengar på en 2 år gammal dator?

Att samla ner det jag vill ha kvar(mina bilder!) på en extern hårddisk och sen ta bort typ allt annat och kanske uppdatera nåt(?). Och blir det bra? Eller datorn kommer gå sönder av ålderdom ändå?
En dator går i princip inte sönder av ålderdom, det som slits är rörliga delar som hårddisk och kylfläkt plus batteriet. När man upplever att datorn blir tröttare och tröttare beror det nästan alltid på att man samlat på sig en massa extraprogram med bakgrundsprocesser, mer eller mindre välkomna insticksprogram, helt enkelt solkat ner operativsystemet (Windows) med en massa ovidkommande grejor. Standardfixen är att, som du säger, spara undan dokument (textdokument, länkar, bilder, musik etc) på en lös hårddisk eller usb-sticka, och byta hårddisk i datorn och installera om Windows på den. Jag har ingen aning om vad det kan kosta, men gissar på att någon lokal mindre datorfirma kan byta hårddisk och installera om windows för en femhundring eller två utöver kostnaden för själva hårddisken.

Köper du en ny dator kommer du att ha samma problem om ett år eller två ändå...
 
Sv: Någon idé att lägga pengar på en 2 år gammal dator?

Ingen som helst anledning att skaffa sig en ny hårddisk ju. Bara säkerhetskopiera det viktiga man har (glöm inte bokmärken/favoriter i webbläsaren) och installera om windows. Ofta har märkesdatorerna någon återställningsdel på hårddisken (om man nu inte fått med en DVD-skiva) så det blir som en nollställning, som när datorn var ny. Kolla i manualen till datorn. Alternativt så hjälper det om du skriver märke och exakt modell, ofta finns manualer att hämta från tillverkarens hemsida.
Jag tycker du ska behålla din nuvarande, med ominstallation och ett batteri kan man kosta på sig. Det brukar vara rätt så dåliga batterier i billiga datorer så du råkar snabbt ut för det igen om du tittar på en ny bärbar dator.
 
Sv: Någon idé att lägga pengar på en 2 år gammal dator?

Spara det du vill ha kvar på en extern hårddisk, USB eller vad som. Gör en fullständig systemåterställning av datorn så den blir helt ren och "fräsch". Öppna sedan laptopen och damma av cpu-fläkten. Laptops är inte kända för sin fenomenala kylförmåga direkt, och det blir inte bättre av att de sätts igen med damm och skit om man inte rengör då och då.

Min gamla trotjänare till laptop är ca 6 år gammal, en HP Pavillion, dvs ingen lyxpryl direkt, och den går fortfarande som en klocka, har bara behövt köpa ett nytt batteri en gång.

Om man håller den ren och tar hand om den kan den hålla i många år. Om man köper en vettig laptop och den bara lever i två år vet jag inte vad det är för misshandel man utsätter den för.
 
Sv: Någon idé att lägga pengar på en 2 år gammal dator?

Ingen som helst anledning att skaffa sig en ny hårddisk ju.
När brukar du byta hårddisk, undrar jag då?

Visst, två år är ett gränsfall och kanske litet tidigt beroende på hur mycket den använts. Men rent generellt är det oerhört mycket trevligare att byta hårddisk litet innan det behövs, än litet efter. :grin:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver rådgivning hur jag ska göra med en gammal dator som jag släpat runt på sedan 15 år tillbaka. Den används inte längre men tänker...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny laptop i början av nästa år och funderar lite på vad jag ska göra av den gamla. Känns dumt att slänga en dator som...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Amha
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 890
Senast: BonnieS
·
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp