Någon info om ridbarheten på denna stam?

Sv: Någon info om ridbarheten på denna stam?

Och lycka till med honom. Alltid roligt om gamlingarna får ett bra liv efter karriären. Eller, till och med, en ny karriär!:banana:

Har dom Northern Dancer har dom Native Dancer för han är Northern Dancers morfar.:angel:

Precis men alla m Native D har inte Northern D vilket var poängen. Det finns andra linjer från honom som är minst lika bra eller bättre.

OK! Jag läste kanske inte så noga.. :angel: Eighty Eight Keys har till exempel Native Dancer genom Raise a Native. Men den linjen är mest känd för att ge sköra hästar.....

Men om vi ska vara riktigt ärliga så ligger dom hingstarna så himla långt tillbaka att deras bidrag till nuvarande hästars genuppsättning är ganska liten. Jag antar att det är det du menar med linjer, att det inte så mycket är en viss ursprungshingst utan deras avkommor? Eller?:confused:

OK! Jag läste kanske inte så noga.. :angel: Eighty Eight Keys har till exempel Native Dancer genom Raise a Native. Men den linjen är mest känd för att ge sköra hästar.....

Men om vi ska vara riktigt ärliga så ligger dom hingstarna så himla långt tillbaka att deras bidrag till nuvarande hästars genuppsättning är ganska liten. Jag antar att det är det du menar med linjer, att det inte så mycket är en viss ursprungshingst utan deras avkommor? Eller?:confused:

Ja ungefär så, och att se kombinationer genom generationerna som är lyckade osv.

Vissa tror jag man kan se som otroligt starkt nedärver vissa egenskaper genom alla generationer så finns nästan alltid vissa egenskaper. och då kan man titta på i vilka kombinationer det blivit så, om du förstår hur jag menar. Så då är "de gamla" intressanta om de haft vissa egenskaper som slår igenom - särskilt i vissa linjer/kombinationer. En hel vetenskap om man går in för det.

Rörigt? :D jag kan inte sånt själv, men har fått lite idéer när jag var mer intresserad förr. Stosidan är ju jätteviktig också. Det finns ju ston som lämnat hög procent av toppavkommor med helt olika hingstar:idea:

TS: Grattis till hästen:banana: Håller med Camilla om att det härligt när de kommer till bra hem.

Ja han är helt super underbar, uppför sig 1000 ggr bättre än de andra hästarna.
Red dressyr på honom ( så gott det gick) i padocken nu de senaste 2 dagrna, han går ju som en klocka redan och tycker det är super kul!
Han förstår inte så mycke, men går i rätt form och jobbar på. Inte busig för 5 öre.
Är SÅÅÅÅÅ glad för min lille kille!:banana:
Men har lovat mina 2 andra hästar att de absolut inte ska komma i 2:a hand....de såg lite tjurigt på mej när jag sadla upp honom i dag.. men jag förstår dem, jag har ju haft dem i 17 resp 11 år..
Så en sak är ju säkert, har en häst hamnat hos mej.... ja då har den nått sin ändstation här i livet.
Mina vänner brukar kalla mitt stall för Follyfoot....:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka