Någon kunnig inom grafisk design?

MissSecretAgent

Trådstartare
Jag har med lite klipp o klister i paint ritat en enkel design till en skylt som ska bli en present.
Jag har hittat ett företag som kan tillverka skylten men dom vill ha en "vektoriserad form i pdf" och färgkodning enligt RAL.

Jag är clueless, vad för program krävs för att jag ska kunna rita detta?
 
Att det ska färgkodas enligt RAL måste handla om att det är någon typ av vägskylt? Det är annars en ovanlig färginställning IMHO. Jag pysslar en del med grafisk design i jobbet men det är på amatörnivå jämfört med våra grafiska designers.
 
Nej, men Illustrator. Photoshop (och antagligen Paint)= Pixlar, Illustrator=vektor.

Eventuellt kan tryckeriet hjälpa dig att rita om designen i Illustrator om du har lust att betala för det. :)
Tack, Illustrator har jag inte.. hm. Ja tillverkaren kunde tipsa om grafiker att ta till hjälp. Men tänkte först se om jag kunde lösa det själv.
 
RAL finns inte som färginställning i Illustrator från början (jag kollade i min version). En snabb titt på nätet säger att man måste köpa en RAL-licens för att kunna ange RAL-koder direkt i filen. Annars är det lätt att översätta RAL till tex CMYK men då är det ju den kodningen i filen.

Jag skulle kunna konvertera filen åt dig men då blir det med fel färgprofil.
 
RAL finns inte som färginställning i Illustrator från början (jag kollade i min version). En snabb titt på nätet säger att man måste köpa en RAL-licens för att kunna ange RAL-koder direkt i filen. Annars är det lätt att översätta RAL till tex CMYK men då är det ju den kodningen i filen.

Jag skulle kunna konvertera filen åt dig men då blir det med fel färgprofil.
Verkar som att incscape skulle kunna funka, vet du ngt om det programmet?
 
Det finns en massa sidor på nätet där man snabbt och gratis kan konvertera mellan olika bildformat. Hur bra de olika är och hur bra resultat det blir vet jag inte.
 
RAL kan rimligen inte behöva anges som metadata i filen utan det måste räcka att ange RAL-färgen/färgerna i beställningen tycker jag, om det inte är en väldigt komplex grafik... (t ex "bakgrund 9016 och text 8022")
Det kan nog tänkas räcka, men hur vet jag vad mina färger heter?
Det är eg. Bara tre olika färger och skylten är enkel i sin utformning.
 
Det kan nog tänkas räcka, men hur vet jag vad mina färger heter?
Det är eg. Bara tre olika färger och skylten är enkel i sin utformning.
Du behöver en vanlig färgkarta fast där RAL-färger är angivna, finns i färgbutiker. Du kan hitta färgkartor för (bl a) RAL på nätet också, det är rejält vanskligt att gissa färger från en okalibrerad bildskärm men det kan ge dig en fingervisning iaf. Jag skulle dock inte välja färg annat än från en tryckt färgkarta.
 
Du behöver en vanlig färgkarta fast där RAL-färger är angivna, finns i färgbutiker. Du kan hitta färgkartor för (bl a) RAL på nätet också, det är rejält vanskligt att gissa färger från en okalibrerad bildskärm men det kan ge dig en fingervisning iaf. Jag skulle dock inte välja färg annat än från en tryckt färgkarta.
Fast om det är svart och vitt man vill ha så borde det väl inte vara så svårt att hitta på nätet? 🤔
 
RAL kan rimligen inte behöva anges som metadata i filen utan det måste räcka att ange RAL-färgen/färgerna i beställningen tycker jag, om det inte är en väldigt komplex grafik... (t ex "bakgrund 9016 och text 8022")

Nja, jag tror inte att det funkar. Det vanliga i tryckeriet är att man trycker från en tryckfärdig pdf. Och då behöver färgprofilen ligga i dokumentet. Alternativet är att man istället skickar sitt original till tryckeriet och så gör dem om den till en pdf med rätt färgprofil. Men då tar de betalt för tiden som det tar.

@MissSecretAgent Hör med dem om det måste vara RAL eller om de kan trycka efter en annan färgprofil?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 146
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp