Någon kunnig på detalplaner?

M

murran

Hej!
Har en fråga angående detaljplan. Tydligen finns en sån på vår gård, vilket gör att endera få vi flytta den planerade stallbyggnationen 10 meter åt sidan, eller också söka ett bygglov, för att bygga där vi vill,(trodde vi!) När vi pratade med kommunen, säjer dom att vi får inget bygglov, punkt slut! Utan vi måste bygga tio meter åt sidan, av detaljplanen.

Enligt en jurist som jag kontaktat, så säjer han, om det står på detaljplanen att markområdet är avsatt för bostad eller dylikt, så får vi inte bygga nåt stall där. Men i detaljplanen står inget om något sådant. Däremot står det att området vi vill bygga på, är plantering/parkmark. Är det verkligen så, att vi inte kan få bygglov, på vår egen mark, för att det i detaljplanen står att där ska vara plantering/parkmark?

Vi vill inte ha nån jä...la park på vår bondgård, utan ett stall. Man kan inte heller kalla marken som är där nu, vare sej för park eller plantering. Stenrammel, kallar jag det. Och finns det något sätt att upphäva en detaljplan? Någon som vet?

Sv: Någon kunnig på detalplaner?

Är inte så haj på detta än (kom tillbaka nästa år när jag har läst detaljplanekursen ;) ), men det låter helt i sin ordning att om marken eran gård står på är detaljplanerad så får ni inget bygglov på mark som är planerad som parkmark. Detaljplanen är ett juridiskt bindande dokument till skillnad från en översiktsplan.

I en detaljplan kan kommunen bestämma vad för typ av byggnader som får uppföras alt. att inga byggnader får uppföras. Är det endast planerat för bostäder får man inte bygga industrier och liknande... Kommunen kan även bestämma i vilket material, byggnadshöjd etc. som det får byggas. När det är detaljplanerat tror jag inte att kommunen kan ge något bygglov som undantas från detaljplanen.

Det går att begära ändring av detaljplanen, förutsatt att byggnadsnämnden tycker att ändringen är ok. Naturligtvis tillfrågas också alla sakägare (läs grannar) i frågan.

Byggnadsnämnden kan också bevilja bygglov med mindre avvikelser från detaljplanen. Sakägare får också då möjlighet att yttra sig i frågan.

Jag tycker att det låter som om din kommun tycker att din gård ska vara park och då är det svårt att få dem att bevilja bygglov som strider mot detaljplanen.

Har du pratat med tjänstemän på stadsbyggnadskontoret och det är deras åsikt att du inte får bygga där du vill så kan du gå på politikerna i byggnadsnämnden, de har alltid sista ordet - inte tjänstemännen.

Vi har nu hört om det går att begära en ändring i detaljplanen, vilket skulle gå, men det lät som om kommungubbarna tyckte var väldigt besvärligt, vi fick dessutom veta att även om vi lyckas få till en ändring, så är det inte säkert att vi får nåt bygglov iallafall. Dessutom tar dom bra betalt, ca 20 000 kronor för att rita ett streck på en karta! Det kommer nog att bli så, att vi flyttar stallbygget tio meter åt sidan, för så mycket pengar kan vi inte kasta ut, på nåt sånt, i mitt tycke väldigt onödigt!

Sen ska jag låta hästarna få bli parkhästar, och låta dom beta i vår park! Jag kanske kan ta inträde, så kan folk komma och titta i vår naturpark, på alla fina granar o tallar, stenar och älgbajasar!;)

Men jättetack :) för alla svar som var informativa, tänk om kommunen kunde upplysa om sånt, men de verkar tycka det är jobbigt att människor frågar om saker.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart ska du låta hästarna beta i "parken" (det kallas parkmark även om det inte är en park). Mina hästar betar också i en park - en slottspark, många turister på sommaren men hittills har inte det varit något problem.

Lycka till med stallbygget:)

Liknande trådar

F
Träning Idag när jag skulle ta in en av mina hästar från hagen så gick en annan häst till attack - jag ska ta det från början. Hästarna går på... 2
Svar
29
· Visningar
2 582
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka