Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Även jag hade drämt till den anfallande hästen... INGEN häst ska få tro att den är högre i rang än jag.
Om den anfallande hästen oftast (alltid?)är en snäll individ som inte har behövts sägas till innan så är det självklart att den kan bli skärrad av en hurring.

Själv har jag ett 3-årssto vars mamma var matrona (men en väldigt klok och bra ledarmärr)i sin hage. 3-åringen har under hela sin uppväxt visat tendenser på att bli som sin mor och förra våren gick det så långt att jag inte visste riktigt Vad jag skulle göra. Ungstoet gick då endast med yngre eller lika gamla hästar.
Så jag släppte in hennes kära mor i hagen :devil: och då blev det minsann ordning. Då slapp JAG ta dusten med henne och överlät det till ett proffs. ;)
Nu har vi inga problem med vår relation men det händer då och då att jag måste ta en dust med henne och då det sker vill jag inte att någon ser på... :crazy:
Hon kan även ge sig på de yngre hästarna i hagen helt oprovocerat. Men än har jag inte hamnat emellan...

Ja det här hade väl inte direkt med ditt ursprungsinlägg att göra men ändå...
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag tycker du gjorde helt rätt och skulle reagerat på precis samma sätt. Skulle tatt vad jag hade i handen och slängt så hårt jag klarade.

Dom får inte bråka med varann om det finns människor i närheten.
Så enkelt är det.
Din häst var ju med dig och kunne inte försvara sig, och så sniker den andra sig på honom bakifrån, då får ju du hjälpa till och försvara "er två"!!
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Hej hej!
Skulle också gjort som du. Man måste ju först se till sin egen säkerhet och tror nog inte hästen blev så himla berörd av det där egentligen.
Jag har nästan bara haft ranghöga hästar och det är jätte jobbigt, för man kan bara inte rå för vad dom gör. Men det jag tänkte säga var att det är alltid svårt med hästar eftersom det är så mycket "känslor" med. Man vill ju alltid sin häst bäst hur mycker man än försöker hehe.
Det var säkert hon var sur också eftersom du hade sagt till hennes häst.

Mitt problem har alltid varit att mina hästar står ivägen när alla ska ha in sina. Jag skulle hällre se att dom "slog" mina hästar än att dom går runt och är sura på mig. Det har alltid varit så att jag och en till har kunnat ta in deras hästar men inte deras ägare.... Konstigt vad kan det bero på:smirk:

Aja, du behöver inte känna dig dum för det du gjorde iaf...
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag anser att du gjorde helt rätt.

Jag har alltid uppfostrat mina hästar med att om matte hämtar en häst i hagen så är den förbjuden zon även om det råkar vara den så är lägst i rang så får ingen annan röra den. Gud nåde den som går till attack.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Det är väl en rätt naturlig reaktion att freda sig själv om en annan häst anfaller den häst man leder. Jag tror att du själv hittat svaret, de två valackerna tävlar om ungstoet så antingen får du vara extra vaksam hädanfter eller stuva om i flocken (personligen föredrar jag blandningen en valack och resten ston alternativt bara valacker eller bara ston). Det finns givetvis större skaderisk också när flocken inte är stabil.
Det är alltid känsligt att bestraffa andras hästar och jag förstår nog att den omedelbara reaktionen är att man blir arg eller förskräckt. Jag tror dock att hon inser att du inte hade något val.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Tycker du gjorde helt rätt. Man ska inte acceptera att en häst beter sig så!
Du hann inte se vad som hände som gjorde att beteshästen gjorde som han gjorde? Det låter som den blev skrämd av nåt, eftersom stoet och han gick lugnt bakom?
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag hade gjort precis som du men med min fina dubbelmoral så hade jag nog blivit halvt tokig om nån annan slog på min häst;)
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Antar att beteshästen är högst i rang och oftast står dessa hästar först vid grinden och får komma in först = kan bli ännu kaxigare och särskilt vid grindhålet mot andra hästar.

Jag hade dock gjort likadant som du. Fast jag har varit med om så mycket så jag försöker redan från början ha den mest ranghöga hästen framför mig när jag hämtar min i häst i hagen som är ganska låg i rang.

Men ledarhästen i vårat stall är snäll, räcker med att smacka lite så går han från grinden även om han är först dit. Han är klok och förstår att "jaha jag fick inte följa med in den här gången".

Men jag har varit med om mycket hästar som gjort utfall vid grindhålet och man står där och viftar och ryter rätt ofta. Vid ett tillfälle hade vi en så dum häst i hagen så vi fick ha långpisk och när jag tog upp det med hästägaren så sa hon "ta med havre istället och häll ut på marken en bit bort så hinner du gå ut medans han äter".


Smart tänkte jag, ge honom belöning för beteendet men jag gjorde så i alla fall, jag hade ingen lust att riskera min eller min hästs hälsa pga uppfostring av någon annans häst.
Självklart var han snäll när ägaren hämtade honom, för ingen annan häst gick ju emot honom. Det är också en knepig situation.

Ägaren kan ju inte "uppfostra" sin ranghöga häst då hon är högre än honom och när hon ska ta in honom så är han gudasnäll.
Men när nån av oss andra skulle ha in våra hästar som var skräckslagna så fort den där stora älgen kom,.....


Jaja nu har jag skrivit för långt. Du gjorde rätt i mina ögon i alla fall. Jag tror även att det kan vara så att hästen inte gick att fånga pga. ditt "slag", absolut. Den fick väl en adrenalinkick och samtidigt traktorer på andra sidan staketet och helt plötsligt matte osv osv....

Våra hästar vill inte komma in jämt heller, kan vara traktorer, mopeder, folk i skogen eller vad som helst. Blåsa lite så blir dom lite till sig och springer runt innan dom vill komma in...
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag försvarar INTE betes hästens betende men de kan vara att han gjorde sådant utfall mot din häs just för att bestämam visa att han ska inte gå ut de bestämmer jag. MEN jag tycker ABSOLUT du gjorde rätt emot beteshästen helt kart han ska inte bete sig så.

MIn häst kan göra så så jag vet å jag säger åt alla som har häst med mig ta med pisk ifall han skulle göra nått,nu gör han de inte men har gjort å de har med rädsla berättat att de fått daskat till honom med grimskfatet men jag har sagt de bra gjort han ska inte bete sig så där. Så stå på dig du har inte gjort någe fel henen shäst berättade bara för dig häst att han inte skulle gå ut.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

KL

Jag tycker hästägaren reagerade oerhört barnsligt. Ska hennes problem med att fånga in hästen gå före TS säkerhet? Vad hade hänt om TS blivit allvarligt skadad?? Det låter som om det inte bara är en rangstrid mellan hästarna som pågår, utan en bland hästmänniskorna också, som sätter förnuftet ur spel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 382
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 150
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp