Någon med tips på vår vallande hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 021
C

Catthhh

Hej
Har en schäfertik som är 16 månader.En energisk sak som får motion i den mängd hon behöver dvs promenad 2 timmar per dag mestadels lösspringande samt lydnads träning.Hon är lydig tills det kommer till hästarna.
Hon älskar att valla/jaga dom o idag slutade det med att en av hästarna halkade o gick omkull.
Det går inte att gå o ta henne eller försöka bryta för hon är blockerad.
Antiskällhalsband fungerar ej!
Finns det någon med råd?

Sv: Någon med tips på vår vallande hund

Jag har aldrig haft med mig någon utav hundarna in till hästarna innan jag vet att inkallningen verkligen sitter till 100% alla gånger.

Kanske prova att träna mer inkallning med henne med olika störningar, så att hon lär sig att oavsett vad som händer runtomkring, så är det till dig hon kommer när du kallar in henne.

Sen när du väl är hos hästarna, ha henne i lina, och gå en bit ifrån hästarna, träna inkallning i hagen och sucessivt gå närmre hästarna.

Hur kan det komma sig att du har henne lös intill hästarna om hon är så blockad?

Tänker främst på att hunden faktiskt kan bli dödad av hästar, det har hänt otroligt många..

Dessutom all fruktansvärt onödig stress som din jagande hund tillför hästarna som också kan bli skadade ..

??

Vi har hästarna hemma deras hage är in angränsande till vår tomt.Vi har staket runt men hon hoppar över o springer in.
Idag öppnade hon dörren o sprang ut o därmed orsakade det som skedde idag.
Vill kunna ha henne ute då hon vill o behöver vara ute men så här fungerar det liksom inte men ska pröva detta med lina.Tack!

Hon har rymt in till hästarna o det har varit fel naturligtvis vi gör så gott vi kan men det kan räcka med att någon av ungarna går ut o hon smiter ut så är hon där.Vi kan ju inte ha henne i koppel inomhus.
O hon kan bli sparkad ja-hon har fått sej en törn av shettisen men då höll hon sej ur hagen en period men nu är det bortglömt.
Vår hage är för tillfället utan ström men nu vid stolpbyte ska vi lägga ström på undertråden o då lär det inte gå att komma in utan att få sej en smäll av tråden o jag hoppas det får henne att lägga av.

LINA och åter igen LINA.

Hunden kan INTE vara lös ( för både hennes och hästarnas säkerhet ) innan hon accepterat och förstått att man INTE är inne i hästarnas hagar och vallar.

Som du skrev, använd ström och bygg högre stacket och en undertråd också, det lär väl avskräcka :)

Du måste tydligt visa för din hund vart gränsen går. Ska man ha en lös hund (annars också för den delen) så ska hunden veta vart går gränsen? Tex, man får inte gå utan för tomten eller att man inte får gå mer en 10 meter ifrån förare om den inte säger något annat. Den ska också lyssna på alla inte bara dej. Så kommer någon annan som säger till hunden att "gå hem" så ska den faktsikt göra det. Men det är bara att träna träna träna =)

Men hur ska hon träna då ;)

Allt det du skrev är nog självklart redan, men hon ville ju veta hur hon ska göra ..

Vår hage är för tillfället utan ström men nu vid stolpbyte ska vi lägga ström på undertråden o då lär det inte gå att komma in utan att få sej en smäll av tråden o jag hoppas det får henne att lägga av.

Men det här träningssättet förutsätter ju att hon rymmer igen för att kunna springa in i elen? Dessutom har hon ju tydligen lyckats bli sparkad förut, men jagar fortfarande häst, vad är det som säger att hon slutar för att hon får en stöt?

Hur tränar ni inkallning?

Tack igen ska fixa staketet o jag vet att hon inte går in när ström finns då hon fått sej ström hos grannens kor o där går hon inte ens förbi på vägen utan går en omväg runt ladugården;) Tills dess lina o massa inkallningsövningar.

Det där med elen löser ju bara möjligen frågan just med era häsar. Hon kan ju fortfarande försöka valla hästar som nån leder, eller som nån rider förbi på.

För att jag VET att hon inte skulle gå in om hon fick en stöt då hon är livrädd för grannens kor sedan hon fick en stöt av hans tråd.
O vi tränar inkallning på olika vis.På brukshundsklubben m hjälp av instruktör.Dvs vanlig inkallning. Vi tränar via budföring vi tränar genom bus o lek dvs kurragömma där hon får leta efter mej osv.
Något annat bra tips*?

Det har du rätt i.Vad ska jag göra då?
Staketet runt tomten är 1 m högt det hoppar hon över.
Ska hon gå i lina?
Inte kunna vara ute ensam?
Ge mej tips på övningar som kan få bort hennes beteende.

Du måste tydligt visa för din hund vart gränsen går. Ska man ha en lös hund (annars också för den delen) så ska hunden veta vart går gränsen? Tex, man får inte gå utan för tomten eller att man inte får gå mer en 10 meter ifrån förare om den inte säger något annat. Den ska också lyssna på alla inte bara dej. Så kommer någon annan som säger till hunden att "gå hem" så ska den faktsikt göra det. Men det är bara att träna träna träna =)

GE mej träningstips då???

Tills dess ?

Nej tills inkallningen sitter ovasett el eller inte tycker jag :)

Vad hände rom hon bestämmer sig för att valla en förbi ridande exempelvis?

okey då kämpar vi på.Hoppas på att det blir en enkel match hon är lättlärd o oerhört positiv att arbeta m så jag hoppas på det bästa.

Många har genom åren frågat på Brukshundklubben om hundar som vallar olika saker (joggare, hästar, cyklister, bilar t ex). Lär hunden valla har det ständiga svaret varit. Då har du ett kommando för när hunden ska valla. Framför allt har du kommandon för olika moment en vallhund ska utföra. T ex platsa på kommando långt ifrån dig. Det kan man utnyttja i en situation när de smiter iväg och vallar på eget initiativ också.

Träna vallning kanske ? Schäfern är ju en vallhund i grund och botten, varför inte ta vara på dess anlag och göra något bra av denna sak ?

Är du säker på att det är vall och inte jakt hunden sysslar med?

För mig finns bara ett sätt att få bort ett jaktbeteende och det är att plocka hunden precis i jaktstart och ge den en resa så den aldrig vågar tänka tanken mer. Det löser jakt på både hästar och vilt och stärker även nej-kommandot. Uppenbarligen tar hon ju korrigering eftersom hon kommer ihåg stöt från elstängsel.

Själv hann jag ifatt min äldsta hund då hon drog på hare och grabbade henne i nacken så hon slog en volt på rygg i farten. Där fick hon en föreläsning i allt annat än milda ordalag om vad jag tyckte om hennes agerande. Inte en tendens till jakt efter det.

Det är förvisso en hård metod, men den löste problemet på fem minuter och har sedan dess kunnat njuta av ett liv i frihet. Dock ska man veta vad man gör och känna sin hund väl innan man ger sig på något dylikt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 818
Senast: mmbot
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
7 013
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra