någon mening i att han rullar sig?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare waterlilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 091
W

waterlilly

Nu har vi sett flera gånger att vår lilla ponny lägger sig ner och rullar sig framför den större hästen, betyder det något att han vågar/vill göra så?!

Idag såg mamma även att han backade med rumpan mot den stora hästen som flyttade sig och sedan lade han sig ner framför henne och rullade sig. (Han lägger sig några meter framför hennes framben.)

Har det något med rang att göra?
Dom är väldigt kompis, äter på samma höhög utan bråk, den stora hästen släpps ut först och brukar sura lite när lillkillen kommer men hon accepterar alltid att han stannar kvar och äter med henne.

Nån som har några ideer eller funderingar?

/W.

Sv: någon mening i att han rullar sig?

Nu har vi sett flera gånger att vår lilla ponny lägger sig ner och rullar sig framför den större hästen, betyder det något att han vågar/vill göra så?!

Idag såg mamma även att han backade med rumpan mot den stora hästen som flyttade sig och sedan lade han sig ner framför henne och rullade sig. (Han lägger sig några meter framför hennes framben.)

Har det något med rang att göra?
Dom är väldigt kompis, äter på samma höhög utan bråk, den stora hästen släpps ut först och brukar sura lite när lillkillen kommer men hon accepterar alltid att han stannar kvar och äter med henne.

Nån som har några ideer eller funderingar?

/W.

har ni två hästar? isånafall är det inte konstigt att dom tycker så mycket om varandra, dom har inget större val.
Mina hästar rullar sig när den ranghögaste har rullat sig någonstans, då ska dom andra också rulla sig där.

även om de bara är 2 så har de väll ändå ett val? De behöver ju inte vara sams. Jag har haft 2 hästar flera gånger tidigare, även de har varit sams men aldrig att de skulle ha ätit på samma höhög som de här två gör!

Det är bara lillkillen som rullar sig, den stora hästen rullar sig ganska sällan (så att man ser att hon är lerig eller ser henne när hon gör det) att jag ser/vet att hon rullar sig händer kasnke 1gång i veckan. Så de härmar efter varandra med rullningarna.

Nån mer som har någon som helst fundering? Eller egna iaktagelser av rullningsritualer eller vad det kan kallas.

Jag fick höra att min lilla häst rullade sig för att han trivdes :D Är det inte så haha. Men ganska opraktiskt är det i alla fall då han som väldigt ljus skimmel med väldtigt tjock hårrem (stavas det så :P) blir lerig hihi, för det tar ganska lång tid å få honom ren :P Men d gör inget för han e så mysig :D

Om lillhästen backar så att stora flyttar sig så tolkar jag det som att lillen är högst i rang, att stora surar när lillen kommer ut är nog inte sura miner utan osäkerhet inför en ranghögre. Så funkar iaf våra hästar...
Att lillen rullar sig precis framför vet jag inte vad det ska betyda, kanske försöker han få med den stora på ett rull? :idea:

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 262
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 290
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka