Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Diskutera med arbetsgivaren om något förändrade arbetstider?

Det måste vara ganska få som på riktigt blir påverkade av om visaren står på 5 eller 6 när de tittar på klockan.
Det är skillnad på 1 timme dagsljus och 2 timmar dagsljus. Jag slutar jobbet normalt vid 17.00. Den tid jag har tillgodo är den som är mellan 17.00 och tills det blir mörkt.

Och rent psykologiskt så blir det tungt att börja jobba klockan 7 för att få min fritid i så mycket dagsljus som möjligt. Och så måste jag lära om och lägga mig vid 21 i stället för 22.
 
Det är skillnad på 1 timme dagsljus och 2 timmar dagsljus. Jag slutar jobbet normalt vid 17.00. Den tid jag har tillgodo är den som är mellan 17.00 och tills det blir mörkt.

Och rent psykologiskt så blir det tungt att börja jobba klockan 7 för att få min fritid i så mycket dagsljus som möjligt. Och så måste jag lära om och lägga mig vid 21 i stället för 22.

Kom överens med din AG , ställ om din klocka till egen tid - problem solved 100%
 
Ja det här kommer ju bli hur snurrigt som helst.. tidszonerna kommer ju inte gälla längre.
Fattar inte hur det här kan vara en bra idé
Men det som händer är att EU tar bort den samordnade tidsomställningen. (varje höst/vår)

Varje land bestämmer själv vilken normalltid de tillämpar. Så är det redan idag. Noll förändring av det, liksom.
 
Fast det är inte så lätt. Hela samhället kör enligt en viss tidsskala att då välja att leva efter en annan blir jäkligt komplicerat.

Jag håller inte med. Att skjuta tiden 1h i dagens heldygnssamhälle kan snarare bidra till ett enklare liv.

Man behöver såklart förstå andras tidräkning för att kunna fungera, men på den egna klockan kan det stå frukost, buss, buss hem och kudde istället för siffror om dessa är de viktiga.
 
Jag håller inte med. Att skjuta tiden 1h i dagens heldygnssamhälle kan snarare bidra till ett enklare liv.

Man behöver såklart förstå andras tidräkning för att kunna fungera, men på den egna klockan kan det stå frukost, buss, buss hem och kudde istället för siffror om dessa är de viktiga.
Fast även om jag lever som singel så är jag inte en separat ö i världen. Det är möten som är lagda utifrån normal klocka, det är träningar som är lagda utifrån normal klocka, det är jobb som måste göras utifrån normal klocka osv osv.
 
Men jo. Jag kan inte ha en egen tid på min klocka och det blir liksom svårt att börja jobba när andras klockor står på 7. Och de dagar jag är på kontoret blir en plåga med extremt sen lunch.

Jag är liksom inte en separat enhet åtskild från resten av världen.
Håller med! Om du helt plötsligt har 21 som "gå och lägga dig tid" så kommer du ju lägga dig "extremt tidigt" i förhållande till andra i samhället. Och extremt få jobb går att bestämma jobbtider på.
 
Ja fast problemet blir ju att det blir svårt att hålla reda på vilka som kör sommartid/normaltid eftersom det blir hejvilt. Till skillnad från innan.
Jo, men det är fortfarande inte något som skiljer sig nu och blir annorlunda. Att länderna kan välja helt olika tider om de har lust. Det har de ju kunnat hela tiden, men bara valt att hålla sig tämligen nära den naturliga soltiden.

Tror du verkligen att de kommer att välja hejvillt olika?
 
Jo, men det är fortfarande inte något som skiljer sig nu och blir annorlunda. Att länderna kan välja helt olika tider om de har lust. Det har de ju kunnat hela tiden, men bara valt att hålla sig tämligen nära den naturliga soltiden.

Tror du verkligen att de kommer att välja hejvillt olika?
Fast vi pratar inte om att välja hejvilt utan att välja mellan att ha vintertid året om eller sommartid året om. Mellan dessa två val kan ju länderna välja olika; vissa sommartid och vissa vintertid.
 
27223

Det ser ju lovande ut just nu 😅
 
Men jo. Jag kan inte ha en egen tid på min klocka och det blir liksom svårt att börja jobba när andras klockor står på 7. Och de dagar jag är på kontoret blir en plåga med extremt sen lunch.

Jag är liksom inte en separat enhet åtskild från resten av världen.
Fast du är väl rätt sällan på kontoret?
På mitt kontor så har vi flex till 09.00 när telefontiden börjar. De morgonpigga kommer 7 och de kvällspigga kommer 08.59...

Så mår du så dåligt av att det är mörkt tidigt borde det gå att lösa med att jobba nån timme tidigare förutom de (få) dagar du måste jobba sent.
 
Fast vi pratar inte om att välja hejvilt utan att välja mellan att ha vintertid året om eller sommartid året om. Mellan dessa två val kan ju länderna välja olika; vissa sommartid och vissa vintertid.
Det var inte jag som befarade att de skulle välja hejvilt, det var @Wingates

Jag säger bara att valfriheten vilken tidzon landet ska tillhöra har varit lika stor innan, så det är ingen förändring på den fronten. Så då är inte risken överhängande att det plötsligt ska bli mer ohanterligt än innan heller.
 
Men jo. Jag kan inte ha en egen tid på min klocka och det blir liksom svårt att börja jobba när andras klockor står på 7. Och de dagar jag är på kontoret blir en plåga med extremt sen lunch.

Jag är liksom inte en separat enhet åtskild från resten av världen.
Ta med ett extra matigt mellanmål?
 
Det var inte jag som befarade att de skulle välja hejvilt, det var @Wingates

Jag säger bara att valfriheten vilken tidzon landet ska tillhöra har varit lika stor innan, så det är ingen förändring på den fronten. Så då är inte risken överhängande att det plötsligt ska bli mer ohanterligt än innan heller.
Ber om ursäkt, missade det.
 
Fast du är väl rätt sällan på kontoret?
På mitt kontor så har vi flex till 09.00 när telefontiden börjar. De morgonpigga kommer 7 och de kvällspigga kommer 08.59...

Så mår du så dåligt av att det är mörkt tidigt borde det gå att lösa med att jobba nån timme tidigare förutom de (få) dagar du måste jobba sent.
Jag har svårt att komma igång på morgonen. Står klockan på 6.30 så orkar jag inte. Står den på 7.30 så kan jag tvinga mig upp för att jag måste. Förra året när vi gick över på vintertid så försökte jag hålla kvar vid sommartiden, men det sket sig kan jag säga.

Ta med ett extra matigt mellanmål?
Då orkar jag ingen lunch. Dessutom fikar vi tillsammans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp