Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Jag läste om det på DI förut. Juncker säger att de vill göra som de röstande vill, vilket är sommartid, Men det är bara 1 procent av EU-medborgarna som röstat. Dessutom krävs det att alla EU-länder går med på det ... och det lär bli en lååååång process.

https://www.di.se/nyheter/juncker-sommartiden-avskaffas/

Jag har hört att han säger det, men de flesta artiklar jag läst har skrivit att majoriteten röstat för att avskaffa sommartiden. Vilket ju både kan tolkas som att alltid ha normaltid, eller att ta bort tidsomställningen. Är det någon som har sett resultatet? Det var ju båda de frågorna i omröstningen, 1. Vill du ta bort tidsomställningen 2. Vill du i så fall ha normaltid eller sommartid.
Så vilken tid vill de 80% som vill avskaffa tidsomställningen ha?

En tidigare, svenk, undersökning:
"Enligt en opinionsmätning bland svenskar som Ipsos gjorde för Dagens Nyheter i våras ville 37 procent ha sommartid hela året, medan 29 procent hellre ville ha normaltid året runt och 26 procent ville fortsätta som vi har det i dag."
 
Läste så sent som idag att det är fler som mår dåligt och dör efter sommartidsomställningen än efter normaltidsomställningen, att den timmens omställning får stora konsekvenser om den flyttas framåt istället för bakåt. Ett argument så gott som något för att jag röstar på normaltid istället för sommartid. :up:
 
Jag har hört att han säger det, men de flesta artiklar jag läst har skrivit att majoriteten röstat för att avskaffa sommartiden. Vilket ju både kan tolkas som att alltid ha normaltid, eller att ta bort tidsomställningen. Är det någon som har sett resultatet? Det var ju båda de frågorna i omröstningen, 1. Vill du ta bort tidsomställningen 2. Vill du i så fall ha normaltid eller sommartid.
Så vilken tid vill de 80% som vill avskaffa tidsomställningen ha?

En tidigare, svenk, undersökning:
"Enligt en opinionsmätning bland svenskar som Ipsos gjorde för Dagens Nyheter i våras ville 37 procent ha sommartid hela året, medan 29 procent hellre ville ha normaltid året runt och 26 procent ville fortsätta som vi har det i dag."

De flesta ville behålla sommartid året runt, något färre ville behålla normaltid året runt, och inte så många ville behålla nuvarande byte. Kommer dock inte ihåg exakt fördelning.
 
Puttar upp tråden, läste nyss i en norsk tidning att det lutar åt att EU beslutar att avskaffa tidsomställningen från nästa år. :bow: Någon som har koll (med säkrare källor) om detta stämmer?
 
Puttar upp tråden, läste nyss i en norsk tidning att det lutar åt att EU beslutar att avskaffa tidsomställningen från nästa år. :bow: Någon som har koll (med säkrare källor) om detta stämmer?
Jag har läst i flera tidningar att vi kommer ställa om klockan nu i höst och i vår. Sen får vi se om beslutet blir sommar eller vintertid. Spännande!
 
Ja nu har EU-parlamentet sagt sitt i frågan. De är för en avskaffning av tidsomställningen och fram till april nästa år ska alla EU-länder få bestämma om de vill ha ständig sommartid eller ständig normal(vinter)tid.
Från och med 2021 kommer vi alltså inte längre ställa om klockan.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-beslutet-fritt-fram-att-slopa-tidsomstallningen/
Jo, jag har noterat och är livrädd för att vi framöver kommer få leva i mörker. Jag är jätteberoende av att kunna vara ute i dagsljus efter jobbet och våndas varje augusti när det börjar mörkna tidigt för jag vet att det då bara blir värre. De där timmarna efter jobbet är så viktiga.
 
Ja nu har EU-parlamentet sagt sitt i frågan. De är för en avskaffning av tidsomställningen och fram till april nästa år ska alla EU-länder få bestämma om de vill ha ständig sommartid eller ständig normal(vinter)tid.
Från och med 2021 kommer vi alltså inte längre ställa om klockan.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-beslutet-fritt-fram-att-slopa-tidsomstallningen/

Är möjligen lite trög efter några nattskift... men jag fattar inte. Om tex GBR väljer att ha sommartid och vi väljer att ha normaltid så kommer helt plötsligt GMT inte gälla längre? Då blir det ju 2 tim skillnad istället för nuvarande 1 tim. Eller yrar jag i nattmössan?
 
Är möjligen lite trög efter några nattskift... men jag fattar inte. Om tex GBR väljer att ha sommartid och vi väljer att ha normaltid så kommer helt plötsligt GMT inte gälla längre? Då blir det ju 2 tim skillnad istället för nuvarande 1 tim. Eller yrar jag i nattmössan?
Ja det här kommer ju bli hur snurrigt som helst.. tidszonerna kommer ju inte gälla längre.
Fattar inte hur det här kan vara en bra idé
 
Är möjligen lite trög efter några nattskift... men jag fattar inte. Om tex GBR väljer att ha sommartid och vi väljer att ha normaltid så kommer helt plötsligt GMT inte gälla längre? Då blir det ju 2 tim skillnad istället för nuvarande 1 tim. Eller yrar jag i nattmössan?

Ja så kommer det att bli. Så är det väl redan idag i USA till exempel, där en del delstater ställer om klockan och andra inte dvs GMT kan diffa mer eller mindre beroende på om det råder sommartid eller ej, om jag inte minns fel.
Jag är för ett avskaffande av tidsomställningen men hade önskat att beslutet skulle vara enhetligt över hela EU dvs alla länder måste välja samma.
 
Jo, jag har noterat och är livrädd för att vi framöver kommer få leva i mörker. Jag är jätteberoende av att kunna vara ute i dagsljus efter jobbet och våndas varje augusti när det börjar mörkna tidigt för jag vet att det då bara blir värre. De där timmarna efter jobbet är så viktiga.

Diskutera med arbetsgivaren om något förändrade arbetstider?

Det måste vara ganska få som på riktigt blir påverkade av om visaren står på 5 eller 6 när de tittar på klockan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp