Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Jag har svårt att komma igång på morgonen. Står klockan på 6.30 så orkar jag inte. Står den på 7.30 så kan jag tvinga mig upp för att jag måste. Förra året när vi gick över på vintertid så försökte jag hålla kvar vid sommartiden, men det sket sig kan jag säga.


Då orkar jag ingen lunch. Dessutom fikar vi tillsammans.
Jobbar inte du delvis med support? Isåfall bör ju din arbetstid synkas med de som behöver dig.
 
Fast även om jag lever som singel så är jag inte en separat ö i världen. Det är möten som är lagda utifrån normal klocka, det är träningar som är lagda utifrån normal klocka, det är jobb som måste göras utifrån normal klocka osv osv.

Vill man se problem, kan man såklart göra det. Och det finns givetvis hänsyn att ta i förhållande till andra.

Jag har väldigt svårt att förstå att man sätter ett sådant enormt värde på en godtycklig siffra.

Om man nu har en majoritet på sin sida som vill vid en viss solhöjd göra en viss sak så är det väl bara att modifiera tiden till rätt latinsk kombination av symboler för sina gemensamma aktiviteter? Och om nu de andra inte vill göra det vid samma soltid, vad säger att tiden är vald rätt oavsett exakt numerär på en viss klocka kosntruerad av dig?
 
Fast vi pratar inte om att välja hejvilt utan att välja mellan att ha vintertid året om eller sommartid året om. Mellan dessa två val kan ju länderna välja olika; vissa sommartid och vissa vintertid.
Ja, fast det kommer ju inte finnas någon logik i det iom att var land får välja själva vilken tid man vill följa. Betydligt mer att hålla reda på jämfört med nu alltså.
 
Ja så kommer det att bli. Så är det väl redan idag i USA till exempel, där en del delstater ställer om klockan och andra inte dvs GMT kan diffa mer eller mindre beroende på om det råder sommartid eller ej, om jag inte minns fel.
Jag är för ett avskaffande av tidsomställningen men hade önskat att beslutet skulle vara enhetligt över hela EU dvs alla länder måste välja samma.

Det ar bara Arizona och Hawaii av delstaterna som inte har "Sommar tid/Normal tid" (men ar sa pass nara ekvatorn att det gor lite skillnad pa sommar och vintertid dar) och sa de territorier som ligger vid ekvatorn dar en forandring inte gor nagon skillnad alls.

Vad det galler ett enhetligt beslut kan jag meddela att vara i eller kora over Arizona ar ett elande! Alla stater runt omkring har sommar respective vintertid, dessutom har flera av Native American Reservaten i Arizona sommar/vinter tid.

I morgon ger jag min in Arizona och borjar mina vilda google sok pa var jag ar och vilken tid det ar. :banghead:
 
Ja, fast det kommer ju inte finnas någon logik i det iom att var land får välja själva vilken tid man vill följa. Betydligt mer att hålla reda på jämfört med nu alltså.
Men, det är inget som skiljer sig från hur det redan är idag.
Varje land väljer själv viken tid de vill följa.

EU har bara reglerat sässongsomställningarna, att klockan ska vridas fram och bak på vår/höst och vilket datum det ska göras.
Inte vilken tidszon man placerar sin normaltid inom.
 
Problemet är psykologiskt. Man ändrar inte vanor hur som helst.
Problemet idag är hälsorelaterat. Läste på nyheterna (SVT) att dödsfallen i hjärtsjukdomar ökar drastiskt det dygnet vi ställer om klockan. (Se länken ett par inlägg ovanför mitt)
 
Jag har svårt att se problemet även om det skulle bli rörigt. Liksom... Hur ofta åker folk mellan olika länder? Okej om det vore olika städer eller län i samma land, men länder? Pendlar man mellan två länder så har man förmodligen koll på ev tidsskillnad, annars är den rimligtvis bara en googling bort.
 
Jag har svårt att se problemet även om det skulle bli rörigt. Liksom... Hur ofta åker folk mellan olika länder? Okej om det vore olika städer eller län i samma land, men länder? Pendlar man mellan två länder så har man förmodligen koll på ev tidsskillnad, annars är den rimligtvis bara en googling bort.

Det är jätterörigt när man spelar online med folk i hela världen - fasen vad många tidszoner det är att förhålla sig till när man letar teammates :rofl:
 
Jag är också morgontrött men blir ännu tröttare av bristen på solljus eftersom jag inte har tid att vara ute på morgonen och på dagen jobbar jag inomhus.
Om du har tid på morgonen eller inte är väl upp till dig själv? Mörker på morgonen gör ju generellt folk tröttare, det är ju inte normaltiden i sig som ger tröttheten, utan att den råkar vara just under den mörka perioden på året. Majoriteten av de jag känner märker i alla fall skillnad på energinivån redan innan klockan ställs om, och i och med att få jobbar tider som gör att de hinner med solljus på eftermiddagen på vintern oavsett lär det inte göra nån direkt positiv skillnad.

Många verkar liksom tänka att sommartid är detsamma som sommar och dra paralleller med ljusare dagar. Men vi får liksom inte mer ljus på vintern av sommartid och jag är rätt säker på att det är mörkret på morgonen som generellt påverkar oss mer negativt än mörker på eftermiddagen.
 
Problemet idag är hälsorelaterat. Läste på nyheterna (SVT) att dödsfallen i hjärtsjukdomar ökar drastiskt det dygnet vi ställer om klockan. (Se länken ett par inlägg ovanför mitt)
Jag har aldrig argumenterat för att behålla tidsomställningen. Det jag har argumenterat för är att det är svårt att kliva upp vid 6 för börja jobba vid 7 (för att då få tid att vistas i dagsljus). Om sommartiden behålls på vintern så går det bättre för att klockan då är 7 när man vaknar och 8 när man börjar jobba, även om dessa klockslag då infinner sig tidigare på dygnet.

Att vi styrs av klockan går knappast att komma ifrån. Tillgången på ljus över dygnet ändras inte men det är viktigt att nyttja det dagsljus som finns. Alla har inte jobb utomhus och behöver vara ute på sin fritid.
 
Jag har aldrig argumenterat för att behålla tidsomställningen. Det jag har argumenterat för är att det är svårt att kliva upp vid 6 för börja jobba vid 7 (för att då få tid att vistas i dagsljus). Om sommartiden behålls på vintern så går det bättre för att klockan då är 7 när man vaknar och 8 när man börjar jobba, även om dessa klockslag då infinner sig tidigare på dygnet.

Att vi styrs av klockan går knappast att komma ifrån. Tillgången på ljus över dygnet ändras inte men det är viktigt att nyttja det dagsljus som finns. Alla har inte jobb utomhus och behöver vara ute på sin fritid.

Du är knappast ensam om att vara morgontrött och uppskatta dagsljus. Det är ju ett problem som borde lösas genom att samhället slutar hålla fast vid urgamla idéer om att morgonmänniskor är det enda rätta och att allt ska följa deras mönster. Flextid for the win!

Och tro mig, jag som jobbar utomhus hela året vet precis hur överjävligt det är med mörker.
 
Om du har tid på morgonen eller inte är väl upp till dig själv? Mörker på morgonen gör ju generellt folk tröttare, det är ju inte normaltiden i sig som ger tröttheten, utan att den råkar vara just under den mörka perioden på året. Majoriteten av de jag känner märker i alla fall skillnad på energinivån redan innan klockan ställs om, och i och med att få jobbar tider som gör att de hinner med solljus på eftermiddagen på vintern oavsett lär det inte göra nån direkt positiv skillnad.

Många verkar liksom tänka att sommartid är detsamma som sommar och dra paralleller med ljusare dagar. Men vi får liksom inte mer ljus på vintern av sommartid och jag är rätt säker på att det är mörkret på morgonen som generellt påverkar oss mer negativt än mörker på eftermiddagen.
Vi har en lång vår och en lång höst. Det är där det gör störst skillnad. Vi behöver vara ute efter att ha suttit inne och jobbat hela dagen men hur ska man hinna vara ute mycket när det alltid blir mörkt tidigt?

Mörkt vid 20 redan i augusti. Fi fan. Och vid 19 i september :arghh:. Man kommer ju inte hinna vara ute.
 
Du är knappast ensam om att vara morgontrött och uppskatta dagsljus. Det är ju ett problem som borde lösas genom att samhället slutar hålla fast vid urgamla idéer om att morgonmänniskor är det enda rätta och att allt ska följa deras mönster. Flextid for the win!

Och tro mig, jag som jobbar utomhus hela året vet precis hur överjävligt det är med mörker.
Flextid löser ju inte problemet att rutiner följer klockan. Förra året försökte jag hålla min arbetstid till sommartiden även efter att vi gick över till vintertid. Det gick inte bra alls. Jag kom inte upp ur sängen p.g.a. vad klockan visade.

För den som jobbar inne är det ännu jävligare.
 
Om du har tid på morgonen eller inte är väl upp till dig själv? Mörker på morgonen gör ju generellt folk tröttare, det är ju inte normaltiden i sig som ger tröttheten, utan att den råkar vara just under den mörka perioden på året. Majoriteten av de jag känner märker i alla fall skillnad på energinivån redan innan klockan ställs om, och i och med att få jobbar tider som gör att de hinner med solljus på eftermiddagen på vintern oavsett lär det inte göra nån direkt positiv skillnad.

Många verkar liksom tänka att sommartid är detsamma som sommar och dra paralleller med ljusare dagar. Men vi får liksom inte mer ljus på vintern av sommartid och jag är rätt säker på att det är mörkret på morgonen som generellt påverkar oss mer negativt än mörker på eftermiddagen.
Precis. Vi har ljus både före och efter jobbet halva året och mörker både före och efter halva året, hur vi än ställer klockan.
Sen kommer det alltid vara olika beroende på vilket jobb man har också. Och framför allt så är vi olika dvs. morgon- och kvällsmänniskor av naturen.
Så att säga att det ena är bättre eller sämre än det andra tycker jag blir konstigt. Det passar bara olika bra för olika människor beroende på livsförutsättningar och läggning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp