Bukefalos 28 år!

Någon mer med asperger/autism?

@Invicta Jag hade turen att hitta rätt uppfödare direkt. Och rätt hund direkt. Det var kärlek vid första ögonkastet , jag letade runt en del på internet, visste ingen uppfödare av rasen men jag visste vilken ras jag ville ha, det var självklart för mig men andra hade lite svårt att förstå det. Föll för rasen redan som barn, typ när jag var 10 år och sen så upptäckte jag den här varianten och då insåg jag att det var den jag ville ha. Letade runt en hel del på internet men ganska snabbt så såg jag bilder på min hund på internet, ringde uppfödaren men min hund var tingad redan vi pratade länge i telefon, 1-2 timmar, och hon sa att jag kunde få komma och titta på hans syster istället, det kändes inte helt rätt för jag ville ha en hanhund men jag tänkte att det ju är bra att titta omkring och se vad jag vill ha och inte vill ha. Dagen innan besöket ringde uppfödaren och sa att dom som hade tingat min valp dragit sig ur och att han fanns om jag fortfarande var intresserad. Jag tog med hela familjen, susade iväg i flera timmars bilresa och sen var det klart. Det fanns inget annat än kärlek, jag visste direkt att det var rätt. Och jag har aldrig ångrat mig, han är allt jag kunde drömma om.
 
Utredningen igår var inte riktigt som jag trott, läkaren var oberoende och hade ingen rätt att ta beslut om sjukersättning men hon sa att hon kan skriva eget intyg tror jag men jag var så trött så jag mins inte allt eller skriva på läkarens hälsointyg så att det styrker mina läkares intyg. Hon var direkt säker på att jag ska ha sjukersättning och förstod inte hur FK kunde neka det och att deras motivering till nekandet inte var en motivering för det fanns inget i deras nekande till mig som styrkte varför jag inte skulle få ersättningen, det var helt enkelt orimligt.

Utredningen höll på i 3,5 timmar, fy sjutton alltså. Hon sa sen att hon såg att jag efter 1 timme var helt utmattad och slut och det tog längre och längre tid att svara på hennes frågor och förstå vad hon sa och att hela min kroppsställning bara sjönk ihop. Ändå fortsatte vi, efter 2 timmar fick jag 5 minuters kisspaus men mer än så var det inte.

Det hon sa var att jag har hypermobilitivtsyndrom vilket inte hade med saken att göra men betyder att jag är överrörlig.

Hon sa att jag var en väldigt intressant person, komplex, rolig att prata med och unik. Konstig sa jag att jag är, det är inget fel med det sa hon.

Hon konstaterade att den här AFU utredningen inte passar en person med autism,så ev. ska jag träffa en psykolog för tester i 4 timmar, hoppas jag slipper det, det här var sjukt jobbigt. Hoppas hon kan stärka hälsointyget utan dom testerna, får svar idag.

Hon konstaterade att jag har en grav funktionsnedsättning och att det första hon såg när vi träffades var att jag har autism, att det är helt uppenbart.

Jag tog upp det där med att alla inte tror på diagnoser, inte förstår skillnaden mellan att bara ha olika personlighet och att diagnoser är onödiga och förstör mer än hjälper, att vissa till och med hävdar att det inte finns. Då sa hon med stark och tydlig röst att dom personerna är helt ute och cyklar. Autism och Asperger finns i allra högsta grad.

Skäms över att hon anser att min autism är grav och det är enligt en expert som bara jobbar med utredningar så det är liksom inget hitte på. Jag har "låtsats" och dolt väldigt mycket men hos henne fungerade inte det och hon såg det direkt när jag satte mig ner och utredningen började och styrkte det mer och mer under dom 3,5 timmar som utredningen tog. Men jag vet inte, jag vet inte om jag vill berätta om vad hon sa för dom har inget med det att göra, så dom det inte berör direkt ska jag låta bilda sin egen bild av mig. Ibland kan det vara till hjälp, när någon inte förstår, att förbereda andra så dom kan anpassa och hjälpa.. Så typ min extrafamilj och mina föräldrar och ev. en kompis eller vården. Sen är det stopp. Dom får väl tycka att jag är konstig vilket alla sagt hela livet så då kan dom väl få fortsätta tänka att jag är en kuf som inte passar in:crazy:
 
Vet ni vad! Jag är klar med min tusende autismutredning nu!!! Inte för att dom i vården inte trott på diagnosen utan för att FK inte tagit det på allvar. Vi vill få till en sjukersättning som jag skrivit tidigare och nu kanske det går med ännu ett intyg. Orkar inte med mer krångel. Hoppas läkaren på Psyk nästa vecka skriver ett till hälsointyg om det behövs mer än det läkaren igår skickade in, väntar på FK nu för att få veta hur jag ska göra. Läkaren igår var ju suverän så det känns skönt, att hon nog kommer vara tydlig mot FK och att allt annat löser sig, min sjukpenning går ut nu i april så behöver en förlängning för tiden vi väntar på beslut. Jag vet att psykiatrin haft samma inställning som läkaren igår men nästa vecka är det en annan läkare och jag hoppas hon håller med, nervös som bara den.

Ev. skulle jag ha behövt träffa en till psykolog för fortsatt utredning
:-)Crying
med en massa tester men läkaren ansåg att det inte behövs, att hon har underlag nog utifrån min anamnes och hennes utredning, tjoho
:D


Nu är jag nog utredd från insidan ut på alla möjliga sätt så nu får det vara nog känner jag.
 
Besked idag är att min läkare på psyk inte behöver skriva hälsointyg och jag behöver inte ansöka och det känns väldigt, väldigt skönt. Men min handläggare på FK är nog en av dom tråkigaste och mest negativa människor jag vet så det blir spännande att se vad den lilla tanten kommer fram till.

Det enda jag vill när jag träffar läkaren på Psyk nästa vecka är förlängd sjukpenning och inget mer prat men det lär jag väl inte komma undan antar jag. Hatar läkarbesök, läkaren i tisdags överraskade mig dock och fick mig att känna mig trodd och sedd och lyssnad på. Hon försökte förstå så mycket som möjligt och det visade sig att det var en hel del hon kunde, absolut den bästa läkaren jag träffat på länge, kompetent, personlig, lite skämt, sorg, förståelse och att hon såg mig, det känns viktigt. Men Psyk kan väl inte skicka mig till arbete nu? Jag är ju mitt i anorexin, jag lever med sjuk ångest och som läkaren igår sa så har jag en grov funktionsnedsättning i och med autismen.

Lite orolig för FK är jag, dom verkar inte ta någon läkare på allvar och inte mig heller. Tydligen är processen nu att handläggaren tittar på intyget och som hon snällt på pekade var att hon kanske inte skulle kolla direkt på det när hon fick det utan att det kan ta ett tag men hon sa inte varför, sen ska hon avgöra om det är värt att skicka vidare, då går det till deras läkare och ytterligare handläggare och sen om det blir aktuellt ska dom intervjua mig om hur mina dagar ser ut. Tydligen anser FK att om man (med handläggarens ord) kan skiva gurkor på torget i två timmar så har man en arbetsförmåga och det kan spela in. Men alltså va?!? Vilken jämförelse och ska jag inte kunna gå fotokursen som regionen här ordnar för sjuka människor? Ska man vara en grönsak i koma för att få den där jäkla ersättningen?
 
Ska man vara en grönsak i koma för att få den där jäkla ersättningen?

Om jag ska gå efter vad jag själv upplevt i samband med ansökan om sjukersättning, och de erfarenheter andra delat med sig på nätet, så... ja, ungefär så. :( Jag hade aktivitetsersättning utan problem ungefär hela mitt vuxna liv, men så fyllde jag 30 och blev tvungen att söka sjukersättning istället. Där tog det tvärstopp, och FK lyssnar inte på vad varken jag själv eller ett batteri med människor som har kunskap om autismspektrumet säger. Är du inte i princip liggande hjärndöd i en säng någonstans så nog sjutton hittar FK på att du säkert kan jobba, i ett hittepåjobb med sån anpassning att det aldrig någonsin existerat eller kommer att existera i denna värld. Så vansinnigt är deras regelverk nu. Det känns som att de till 99% avskaffat sjukersättningen eftersom de ger så många avslag.

Men jag har blivit anklagad för att hitta på och försöka skrämma upp folk när jag berättat om det här på Buke förut, såatteh... jag lider mest i det tysta nu. Jag ska snart ansöka om förlängning av sjukpenning, men min läkare var tveksam till att skriva ett nytt intyg innan det gjorts en utredning av arbetsförmågan. Vad jag förstått var det något som FK skulle tagit ansats till att ordna redan när det förra intyget skickades in, men de verkar anse det onödigt...
 
Om jag ska gå efter vad jag själv upplevt i samband med ansökan om sjukersättning, och de erfarenheter andra delat med sig på nätet, så... ja, ungefär så. :( Jag hade aktivitetsersättning utan problem ungefär hela mitt vuxna liv, men så fyllde jag 30 och blev tvungen att söka sjukersättning istället. Där tog det tvärstopp, och FK lyssnar inte på vad varken jag själv eller ett batteri med människor som har kunskap om autismspektrumet säger. Är du inte i princip liggande hjärndöd i en säng någonstans så nog sjutton hittar FK på att du säkert kan jobba, i ett hittepåjobb med sån anpassning att det aldrig någonsin existerat eller kommer att existera i denna värld. Så vansinnigt är deras regelverk nu. Det känns som att de till 99% avskaffat sjukersättningen eftersom de ger så många avslag.

Men jag har blivit anklagad för att hitta på och försöka skrämma upp folk när jag berättat om det här på Buke förut, såatteh... jag lider mest i det tysta nu. Jag ska snart ansöka om förlängning av sjukpenning, men min läkare var tveksam till att skriva ett nytt intyg innan det gjorts en utredning av arbetsförmågan. Vad jag förstått var det något som FK skulle tagit ansats till att ordna redan när det förra intyget skickades in, men de verkar anse det onödigt...
Tycker varken du eller jag skrämmer upp någon, det är ju verkligheten för majoriteten av människor, FK gick ju själva ut med att dom skärpte kraven. Men jag tycker dom är orimliga nu. När jag hade aktivitetsersättning förlängde dom med 2 år i taget och ansåg att jag inte hade någon arbetsförmåga, sen fyllde jag 30 år och helt plötsligt från en dag till en annan så ändrades allt...

Hatar systemet faktiskt, jag har också hela psykiatrin bakom mig och sen i veckan så testades ju arbetsförmågan hos en fristående läkare som bedömde det likadant, att jag har en grov funktionsnedsättning och att jag behöver sjukersättning så jag hoppas allt löser sig men jag har inga höga krav. Men vad tusan ska jag göra om det inte går igenom? Antar fortsatt sjukpenning men kan man ha det hela livet? Eller kommer jag tvingas ut i någon sorts "program" och leva på minimum inkomst och ända behöva jobba fast jag egentligen inte klarar det och krascha helt igen?

Nåja, jag ska försöka ta det lugnt nu, ska träffa läkaren nästa vecka på torsdag tror jag det är och jag kan egentligen inte tänka mig att det inte blir fortsatt sjukpenning enligt mina kontakter i psykiatrin ska det vara självklart men ändå finns oron där :nailbiting:

Och en annan jobbigt sak är att jag måste vägas då, det är vägning varannan vecka och det brukar vara torsdagar 10.15, nu blir det torsdag vid 13 istället och det är sjukt, sjukt jobbigt och svårt att hantera. Försökte på alla vis tala mig ur det men nej, det går inte. Att flytta tiden några timmar låter väl inte så stort men för mig känns det lite som att kämpa mig över ett 4 meter högt staket. Och med en annan person, nej det här blir en tuff vecka som kommer :crazy:

Det son är super läskigt men som jag tror kan bli bra är att jag ska börja en naturfoto kurs, gratis eftersom de arrangeras av sjukvården här. Som alltid jobbigt med saker inplanerade men ska fokusera på att det ska bli bra, bra, bra.
 
Pratar med en snubbe och min diagnos kom upp, han frågade vad det innebär för mig och jag berättade lite kort, främst om vad det innebär rent socialt då det kändes mest relevant. Hans respons var att erbjuda mig att få träna på honom och att han absolut inte skulle säga att jag är dum i huvudet om jag frågar nåt dumt. Och, well... Jag är så jäkla paff. Har aldrig stött på något sånt förut, har ni andra det, är det vanligt?

Jag konstaterade mest att det var kränkande. Jag fattar att han menade väl, och han bad om ursäkt jävligt snabbt kan jag ju säga, men faktum är ju att träna=ta bort eller bli bättre på att dölja sina egenskaper. För mig känns det så jävla fel - varför ska jag behöva göra det när omgivningen helt enkelt skulle kunna acceptera mig som jag är? Liksom ja, jag kan ha lite svårt för ögonkontakt ibland, är det någon som dör av det eller? Jag tänker inte träna på ett skit så sett, jag har tränat i typ 30 år och jag är trött på det - det kan gott vara omgivningens tur att träna på sin oförmåga att acceptera annorlunda fungerande människor istället. Och skulle jag ändå vilja träna på nånting så är det upp till mig och bara mig - omgivningen ska fortfarande bara acceptera mig som jag är. That's it. Vanlig jävla acceptans som är så jävla enkel men som NT verkar ha så jävla svårt för av nån jävla anledning.
 
Pratar med en snubbe och min diagnos kom upp, han frågade vad det innebär för mig och jag berättade lite kort, främst om vad det innebär rent socialt då det kändes mest relevant. Hans respons var att erbjuda mig att få träna på honom och att han absolut inte skulle säga att jag är dum i huvudet om jag frågar nåt dumt. Och, well... Jag är så jäkla paff. Har aldrig stött på något sånt förut, har ni andra det, är det vanligt?

Jag konstaterade mest att det var kränkande. Jag fattar att han menade väl, och han bad om ursäkt jävligt snabbt kan jag ju säga, men faktum är ju att träna=ta bort eller bli bättre på att dölja sina egenskaper. För mig känns det så jävla fel - varför ska jag behöva göra det när omgivningen helt enkelt skulle kunna acceptera mig som jag är? Liksom ja, jag kan ha lite svårt för ögonkontakt ibland, är det någon som dör av det eller? Jag tänker inte träna på ett skit så sett, jag har tränat i typ 30 år och jag är trött på det - det kan gott vara omgivningens tur att träna på sin oförmåga att acceptera annorlunda fungerande människor istället. Och skulle jag ändå vilja träna på nånting så är det upp till mig och bara mig - omgivningen ska fortfarande bara acceptera mig som jag är. That's it. Vanlig jävla acceptans som är så jävla enkel men som NT verkar ha så jävla svårt för av nån jävla anledning.
Är gubben någon du känner? Håller med om att det är så jäkla fel, vi är vuxna och har precis som du skriver kämpat hela vårt liv med det, jag har tränat upp vissa saker som att jag inte pratade med någon utanför familjen eller närmsta kompisarna när jag var barn/ungdom, det var liksom helt nödvändigt att lära mig och har nu inga problem alls med det, pratar för mycket istället :Dmen andra saker är fortfarande så svåra och jag kan skämmas över det men det är så dubbelt.

Jag kan på ett sätt vara "stolt" över autismen för att jag tänker annorlunda och jag tror att olika sätt att tänka är viktigt i samhället, men mest är det något väldigt svårt och jobbigt i mitt liv som bidrar till ett stort lidande, det försvårar så mycket och jag hatar att jag liksom har svårt för saker och mår så dåligt och vill bara fungera "normalt" och när någon vill "fixa" mig som den där gubben du träffade blir jag väldigt ledsen.

När folk säger till mig att jag ska sluta tänka på ett visst sätt, lägga av med det jag tänker eller gör, att jag ska agera eller tänka annorlunda, att jag skapar problem där det inte finns något problem, att jag överdriver eller missförstår och att jag är så jobbig för att jag vill kunna planera saker, att jag vill veta exakt hur saker ska vara, att jag har så sjukt mycket tvång och att allt måste vara som alltid eller följa dom tvången jag har just då eftersom vissa kan variera lite, att jag inte är flexibel, att jag ska släppa saker och gå vidare och inte älta dagar, veckor, månader och år osv osv blir jag sjukt ledsen, skulle jag liksom välja att det ska var så här? Fattar dom inte mitt lidande och ångest? :eek::cry: Det gäller i vården och väldigt mycket i vardagen av vissa vänner och familjen, pappa gillar att komma med dom kommentarerna men inte bara han utan väldigt många fler.

Jag har gått i terapi sen 2005 dvs 14 år och vården i alla år sagt att jag ska gå i KBT, dvs att ändra på tankarna för att ändra känslor och beteenden. Men det har ju aldrig hjälpt, jag kan INTE ändra tankarna, dom är en del av autismen, att man inte kan det, så är det för mig i alla fall jag kan inte tala för alla med AST. Så ur tusan tänker en gubbe att du ska bi hjälpt av att prata med honom? Nej det är inte ok men tror att han menade väl så om det går så kan du kanske fokusera på det? Jätte svårt jag vet men kanske båda tankarna får finnas? Både kränktheten och förståendet av att han menade väl? Inte ta bort något, inte ändra något?

Asperger/autism är inte som att ha "andra" psykisk problem (inte att dom är mindre värda för varje persons lidande är lika mycket värda och lika svåra). Jag tycker det är sjukt, sjukt dålig kunskap om hur man hjälper personer med AST inom psykiatrin. Och kunskap att det ens finns bland tjejer.

Det enda som hjälpt är ACT Acceptance and commitment therapy som handlar om att acceptera att tankar och känslor finns men jag behöver inte agera på dom, dom får finnas där. Att acceptera och inte försöka ändra på dom och det har känts skönt, det är liksom ok att känna som jag gör. När jag bodde på behandlingshemmet gång nummer 3 så skrev dom in aspergern som en försvårande faktor i behandlingen av anorexin.

Lite OT jag vet men gick igång lite på det här för jag blir så frustrerad att man kämpar och kämpar och alla vill ändra på en, låt mig vara, lugna mig och hjälp mig när jag inte förstår och ber om hjälp eller när dom märker att jag inte hänger med men gör det med omtanke och värdighet.

Litet tips på hur en sak inom vården som har hjälpt mig av dom två som faktiskt förstått att jag inte klarar det där med KBT och ändra hur jag tänker och känner och därmed hur jag fungerar och alla andra metoder förutom KBT som jag provat är att dom i förväg inför situationer som jag kan vara orolig för innan så har vi pratat om det och så har dom skrivit ner på papper hur jag kan tänka och agera i en viss situation när jag inte själv klarar att hantera det och så kan jag plocka fram den lappen när jag befinner mig i den situationen och se hur jag alternativt kan tänka och sen följa det som står på lappen fast det kanske inte är det jag själv förstår men jag vet att dom och jag diskuterat det innan och att lappen stämmer. Sen har jag själv fått få gå igenom och skriva alternativa sätt om hur jag ska hantera vissa situationer och läsa det när situationen uppstår.

En sista sak, när jag t.ex. befinner mig i terapi och pratar om jobbiga saker så förklarar jag om mina problem att jag har svårt med ögonkontakt och kommer försöka så mycket jag kan, då förstår dom. Kan även göra det med folk i vardagen som jag litar på.
 
Senast ändrad:
Pratar med en snubbe och min diagnos kom upp, han frågade vad det innebär för mig och jag berättade lite kort, främst om vad det innebär rent socialt då det kändes mest relevant. Hans respons var att erbjuda mig att få träna på honom och att han absolut inte skulle säga att jag är dum i huvudet om jag frågar nåt dumt. Och, well... Jag är så jäkla paff. Har aldrig stött på något sånt förut, har ni andra det, är det vanligt?

Jag konstaterade mest att det var kränkande. Jag fattar att han menade väl, och han bad om ursäkt jävligt snabbt kan jag ju säga, men faktum är ju att träna=ta bort eller bli bättre på att dölja sina egenskaper. För mig känns det så jävla fel - varför ska jag behöva göra det när omgivningen helt enkelt skulle kunna acceptera mig som jag är? Liksom ja, jag kan ha lite svårt för ögonkontakt ibland, är det någon som dör av det eller? Jag tänker inte träna på ett skit så sett, jag har tränat i typ 30 år och jag är trött på det - det kan gott vara omgivningens tur att träna på sin oförmåga att acceptera annorlunda fungerande människor istället. Och skulle jag ändå vilja träna på nånting så är det upp till mig och bara mig - omgivningen ska fortfarande bara acceptera mig som jag är. That's it. Vanlig jävla acceptans som är så jävla enkel men som NT verkar ha så jävla svårt för av nån jävla anledning.
Åh, du skulle ha sagt det: DU kan få träna på MIG.

Både oförstående och klumpigt, tycker jag.
 
Är gubben någon du känner? Håller med om att det är så jäkla fel, vi är vuxna och har precis som du skriver kämpat hela vårt liv med det, jag har tränat upp vissa saker som att jag inte pratade med någon utanför familjen eller närmsta kompisarna när jag var barn/ungdom, det var liksom helt nödvändigt att lära mig och har nu inga problem alls med det, pratar för mycket istället :Dmen andra saker är fortfarande så svåra och jag kan skämmas över det men det är så dubbelt.

Jag kan på ett sätt vara "stolt" över autismen för att jag tänker annorlunda och jag tror att olika sätt att tänka är viktigt i samhället, men mest är det något väldigt svårt och jobbigt i mitt liv som bidrar till ett stort lidande, det försvårar så mycket och jag hatar att jag liksom har svårt för saker och mår så dåligt och vill bara fungera "normalt" och när någon vill "fixa" mig som den där gubben du träffade blir jag väldigt ledsen.

När folk säger till mig att jag ska sluta tänka på ett visst sätt, lägga av med det jag tänker eller gör, att jag ska agera eller tänka annorlunda, att jag skapar problem där det inte finns något problem, att jag överdriver eller missförstår och att jag är så jobbig för att jag vill kunna planera saker, att jag vill veta exakt hur saker ska vara, att jag har så sjukt mycket tvång och att allt måste vara som alltid eller följa dom tvången jag har just då eftersom vissa kan variera lite, att jag inte är flexibel, att jag ska släppa saker och gå vidare och inte älta dagar, veckor, månader och år osv osv blir jag sjukt ledsen, skulle jag liksom välja att det ska var så här? Fattar dom inte mitt lidande och ångest? :eek::cry: Det gäller i vården och väldigt mycket i vardagen av vissa vänner och familjen, pappa gillar att komma med dom kommentarerna men inte bara han utan väldigt många fler.

Jag har gått i terapi sen 2005 dvs 14 år och vården i alla år sagt att jag ska gå i KBT, dvs att ändra på tankarna för att ändra känslor och beteenden. Men det har ju aldrig hjälpt, jag kan INTE ändra tankarna, dom är en del av autismen, att man inte kan det, så är det för mig i alla fall jag kan inte tala för alla med AST. Så ur tusan tänker en gubbe att du ska bi hjälpt av att prata med honom? Nej det är inte ok men tror att han menade väl så om det går så kan du kanske fokusera på det? Jätte svårt jag vet men kanske båda tankarna får finnas? Både kränktheten och förståendet av att han menade väl? Inte ta bort något, inte ändra något?

Asperger/autism är inte som att ha "andra" psykisk problem (inte att dom är mindre värda för varje persons lidande är lika mycket värda och lika svåra). Jag tycker det är sjukt, sjukt dålig kunskap om hur man hjälper personer med AST inom psykiatrin. Och kunskap att det ens finns bland tjejer.

Det enda som hjälpt är ACT Acceptance and commitment therapy som handlar om att acceptera att tankar och känslor finns men jag behöver inte agera på dom, dom får finnas där. Att acceptera och inte försöka ändra på dom och det har känts skönt, det är liksom ok att känna som jag gör. När jag bodde på behandlingshemmet gång nummer 3 så skrev dom in aspergern som en försvårande faktor i behandlingen av anorexin.

Lite OT jag vet men gick igång lite på det här för jag blir så frustrerad att man kämpar och kämpar och alla vill ändra på en, låt mig vara, lugna mig och hjälp mig när jag inte förstår och ber om hjälp eller när dom märker att jag inte hänger med men gör det med omtanke och värdighet.

Litet tips på hur en sak inom vården som har hjälpt mig av dom två som faktiskt förstått att jag inte klarar det där med KBT och ändra hur jag tänker och känner och därmed hur jag fungerar och alla andra metoder förutom KBT som jag provat är att dom i förväg inför situationer som jag kan vara orolig för innan så har vi pratat om det och så har dom skrivit ner på papper hur jag kan tänka och agera i en viss situation när jag inte själv klarar att hantera det och så kan jag plocka fram den lappen när jag befinner mig i den situationen och se hur jag alternativt kan tänka och sen följa det som står på lappen fast det kanske inte är det jag själv förstår men jag vet att dom och jag diskuterat det innan och att lappen stämmer. Sen har jag själv fått få gå igenom och skriva alternativa sätt om hur jag ska hantera vissa situationer och läsa det när situationen uppstår.

En sista sak, när jag t.ex. befinner mig i terapi och pratar om jobbiga saker så förklarar jag om mina problem att jag har svårt med ögonkontakt och kommer försöka så mycket jag kan, då förstår dom. Kan även göra det med folk i vardagen som jag litar på.
Nej, det är en ny kontakt, har aldrig träffat karln utan pratar online. Hade det varit någon jag känt så hade jag nog mest blivit förvånad över vad fan mänskan har slagit huvudet i för folk som resonerar på det viset är inte folk jag skulle umgås med frivilligt.

Ja men precis! Liksom jag tränar gärna på saker som jag upplever som problem och vill bli bättre på, men då är det mitt val och om det krävs en annan människa så är det folk som vet vad de sysslar med, som boendestödjare. Det är inget som nya kontakter, vänner, familj eller nånting sånt ska föreslå eller ens antyda, de ska bara acceptera mig som jag är, punkt.

Samtidigt - det finns säkert möjlighet till bättring på vissa sociala bitar också men jag känner inte att jag vill lägga någon energi på det längre. Det är ändå inget som faller sig naturligt utan blir bara ytterligare en grej att tänka på som dränerar. Samtidigt tycker jag mig fungera bra nog som det är. Jag har mina brister, men det är harmlösa grejer som att jag flackar lite med blicken vid ögonkontakt. Problemet ligger som jag ser det inte hos mig utan hos omgivningen som inte är accepterande nog - och det är just det jag blir så jäkla irriterad på, att det aldrig kan vara omgivningens ansvar att acceptera olikheter istället, att det alltid ska vara aspergarens ansvar att gömma sin funktionsnedsättning så folk slipper märka av den.

Jag känner spontant att vi behöver en egen variant av "We're here, we're queer, get used to it".

Åh, du skulle ha sagt det: DU kan få träna på MIG.

Både oförstående och klumpigt, tycker jag.
Jäkligt oförstående och klumpigt ja! Jag behöver inte erbjuda mig dock - poängen gick fram, han bad om ursäkt och konstaterade i stort sett att han får träna på mig istället :D
 
@gul_zebra "Jag känner spontant att vi behöver en egen variant av "We're here, we're queer, get used to it".

Det är så sant så, det är alltid oss det är fel på, alltid vi som inte passar in och måste dölja hur vi är, jag har blivit mobbad sen barnsben för att jag är annorlunda och aldrig känt att jag passat in i samhället.

Man kan läsa i mina dagböcker sen jag var liten att jag kände att jag inte är gjord för det här livet, att jag inte borde finnas, att något blev fel när jag föddes och att jag inte passar in i samhället. Så himla tragiskt att ett litet barn som inte ens börjat skolan ska känna så:cry: Började fundera på att ta livet av mig när jag var 10 år, vet exakt var jag var, jag gick längs med en bäck och tanken på att bara gå ner och dränka mig kom helt plötsligt, jag visste knappt vad det var som dök upp i huvudet för jag var ju ett litet barn och visste inte vad självmord var men det kändes som en utväg ut ur lidandet och det var svårt att stå emot.

En sak dock som jag vill bli bättre på och aktivt tränar på är det här med turtagning. Jag vet liksom inte när i ett samtal jag ska prata och när jag ska vänta och hur man för ett normalt samtal utan att hela tiden tänka på det aktivt. Det blir lätt att jag avbryter eller måste fundera på hur jag ska föra samtalet utan att helt missa att få in det jag vill säga eller missa tillfället. Hatar att jag kan avbryta andra eller gissa vad dom ska säga i förväg och då säga det istället för att lyssna klart. Måste ibland fundera på vad dom andra menar ibland. Jag kan missförstå saker ganska lätt och det kan bli lite jobbigt tycker jag. Det är ganska ofta det blir så. Jag vrider och vänder på allt jag hör, både i samtal och TV och radio. Hittar alternativa ord, ändrar på orden i huvudet och tycker många ord är helt och hållet hej yxskaft fast andra bara låter orden flyta förbi för att dom vet vad dom betyder, så är det inte i min hjärna, jag uppmärksammar alla ord.

Och jag kan kanske ta lite längre tid på mig med svar om någon säger ett ordspråk, jag VET vad det betyder för jag är bra med ord och gillar att skriva men ändå måste jag hantera dom bilderna som dyker upp i huvudet Just det går nog inte att träna bort men turtagningen hoppas jag efter 31 år få bukt på. Men om någon säger "strö salt i såret" fattar jag ju direkt men ändå får jag jobba aktivt för att bilden av att någon har ett sår och häller salt i det för att få bort det. Jag börjar fundera på vilket sorts sår det är, på armen, på benet, litet, stort och hur saltkaret ser ut eller om man häller direkt ur förpackningen.
 
Senast ändrad:
Pratar med en snubbe och min diagnos kom upp, han frågade vad det innebär för mig och jag berättade lite kort, främst om vad det innebär rent socialt då det kändes mest relevant. Hans respons var att erbjuda mig att få träna på honom och att han absolut inte skulle säga att jag är dum i huvudet om jag frågar nåt dumt. Och, well... Jag är så jäkla paff. Har aldrig stött på något sånt förut, har ni andra det, är det vanligt?
Om man bara TRÄNAR så lär man sig det man inte kan. Vet väl alla. :idea:
Precis som alla problem med vardagsaktiviteter i hushållet försvinner om man gör ett SCHEMA.

:banghead::wtf::arghh:
 
Pratar med en snubbe och min diagnos kom upp, han frågade vad det innebär för mig och jag berättade lite kort, främst om vad det innebär rent socialt då det kändes mest relevant. Hans respons var att erbjuda mig att få träna på honom och att han absolut inte skulle säga att jag är dum i huvudet om jag frågar nåt dumt. Och, well... Jag är så jäkla paff. Har aldrig stött på något sånt förut, har ni andra det, är det vanligt?

Jag konstaterade mest att det var kränkande. Jag fattar att han menade väl, och han bad om ursäkt jävligt snabbt kan jag ju säga, men faktum är ju att träna=ta bort eller bli bättre på att dölja sina egenskaper. För mig känns det så jävla fel - varför ska jag behöva göra det när omgivningen helt enkelt skulle kunna acceptera mig som jag är? Liksom ja, jag kan ha lite svårt för ögonkontakt ibland, är det någon som dör av det eller? Jag tänker inte träna på ett skit så sett, jag har tränat i typ 30 år och jag är trött på det - det kan gott vara omgivningens tur att träna på sin oförmåga att acceptera annorlunda fungerande människor istället. Och skulle jag ändå vilja träna på nånting så är det upp till mig och bara mig - omgivningen ska fortfarande bara acceptera mig som jag är. That's it. Vanlig jävla acceptans som är så jävla enkel men som NT verkar ha så jävla svårt för av nån jävla anledning.

Det stora problemet är att det finns många människor med många olika diagnoser. Givetvis ska man inte kräva att alla ska vara likadana för att uppskattas som de de är, jag tänker på situationer där olika svårigheter krockar. Där man har svårt att förstå varandra på grund av sina egna svårigheter och skapar situationer som egentligen inte finns.

Jag är själv högkänslig och uppvuxen med en förälder med svårigheter inom autismspektrat, och våra svårigheter har krockat gång på gång. Om man bortser från att en av oss var barn och en vuxen så kan man reflektera över vem som skulle ha backat för den andres svårigheter?
 
Det stora problemet är att det finns många människor med många olika diagnoser. Givetvis ska man inte kräva att alla ska vara likadana för att uppskattas som de de är, jag tänker på situationer där olika svårigheter krockar. Där man har svårt att förstå varandra på grund av sina egna svårigheter och skapar situationer som egentligen inte finns.

Jag är själv högkänslig och uppvuxen med en förälder med svårigheter inom autismspektrat, och våra svårigheter har krockat gång på gång. Om man bortser från att en av oss var barn och en vuxen så kan man reflektera över vem som skulle ha backat för den andres svårigheter?
Det där tycker jag är ett återkommande problem i sammanhanget.

Det är rätt pressande att antas vara den som både kan och ska anpassa sig och göra rätt hela tiden.

Jag tänker så även om den där karln som erbjöd sig som träningsobjekt. Han kunde väl inte bättre än så, helt enkelt. (Jag tycker inte att det var särskilt smart sagt, men det skulle mycket väl ha kunnat vara välment.)
 
Men för fasen... ska ni verkligen dra upp det här med att "alla har sina egna problem" i den här tråden, igen? Det har redan avhandlats i en annan tråd, vill ni fortsätta på det spåret så kan ni väl ta upp den på nytt istället för att klafsa in här och säga att det minsann är knepigt för alla i en tråd där vi öppnar upp om våra liv och de svårigheter det medför, och den stora utanförskap vi brottas med. Ha lite taktkänsla, snälla! :(
 
Men för fasen... ska ni verkligen dra upp det här med att "alla har sina egna problem" i den här tråden, igen? Det har redan avhandlats i en annan tråd, vill ni fortsätta på det spåret så kan ni väl ta upp den på nytt istället för att klafsa in här och säga att det minsann är knepigt för alla i en tråd där vi öppnar upp om våra liv och de svårigheter det medför, och den stora utanförskap vi brottas med. Ha lite taktkänsla, snälla! :(
Så har ingen skrivit.
 
Men för fasen... ska ni verkligen dra upp det här med att "alla har sina egna problem" i den här tråden, igen? Det har redan avhandlats i en annan tråd, vill ni fortsätta på det spåret så kan ni väl ta upp den på nytt istället för att klafsa in här och säga att det minsann är knepigt för alla i en tråd där vi öppnar upp om våra liv och de svårigheter det medför, och den stora utanförskap vi brottas med. Ha lite taktkänsla, snälla! :(

Det har jag inte sett. Erkänner att jag blev provocerad av inlägget efter att i över 50 år har behövt anpassa mig till en annan persons svårigheter utan att ha fått respekt för mina egna.
 
Det har jag inte sett. Erkänner att jag blev provocerad av inlägget efter att i över 50 år har behövt anpassa mig till en annan persons svårigheter utan att ha fått respekt för mina egna.

Ja, men tid och plats, som man säger. Det här kanske inte riktigt är rätt plats att vädra dina egna issues på, för det riskerar att se ut som att du hyser ett allmänt agg mot personer på autismspektrumet pga din förälder. Och det tror jag inte att du egentligen gör, eller?
 
Jag känner att det här är en bra tråd. Den är otroligt öppen och vidgar även mina ögon i vissa avseenden.

Och jag tänker att det väl är helt givet att alla människor genom hela livet möter krav på anpassning gentemot andra och där det kan leda till både problem och bekymmer, för den ena eller den andre parten. Det är ju helt enkelt jävligt mänskligt utifrån det faktum att vi alla är olika.

Men det är också allmänt känt att npf-diagnosticerade personer kan möta större och djupare svårigheter än många andra och det vittnar ju även mycket i den här tråden om.

Så måste detta verkligen diskuteras utifrån något slags npf och nt-perspektiv, i den här tråden?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 263
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 327
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp