Någon mer som sökt sommarkurs på universitet eller högskola?

Islandshästryttare

Trådstartare
Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans men den om brödbak erbjuder de frivilliga laborationer under ett par dagar som man kan komma på.

Skrivarkurserna är på halvtid men tror den om brödbak är på 25 procent. Har också sökt en kurs i kriminologi på halvtid distans som jag tycker lät intressant. Kommer inte att gå alla kurserna men får se vad jag ska kommer in på. Kommer bara att bli en skrivarkurs till exempel även om jag kommer in på bägge.

Nu är jag nyfiken på om det är fler här som sökt kurser? Är det isåfall för att bredda pågående utbildning eller mest för att dyka ner i något roligt under sommaren? För mig är det det senare.
 
Roligt! Jag tänkte kanske lära mig grunderna i ukrainska, eventuellt damma av mina gamla kunskaper i franska också, om jag faktiskt kommer ha tid till det i sommar vill säga. 😅 Fortfarande lite oklart på den fronten, men jag äkskar att hålla igång lärandet!
 
Jag har sökt en kurs om skrivande och litteratur, men förväntar mig som vanligt inte att komma in. Eftersom jag söker med mina stenåldersgymnasiebetyg, som var rätt medelmåttiga, brukar jag hamna som reserv... :cautious: Men jag lever på hoppet :) !


Vilken har du sökt? Jag har sökt kreativt skrivande vid Linneuniversitetet och Umeå.
 
De senaste ca 2 åren har jag hela tiden haft en universitetsskurs igång på distans på kvartsfart (eller däromkring) under vår, sommar och höst (dvs som jag fixar på helger etc). Det har hittills blivit en mix av kurser, ibland kopplat till fritidsintressen och ibland till jobbrelaterade saker. För sommaren blir det Fiber- och garnteknologi, vilket jag inte varit inne på alls tidigare så det blir lite spännande :)
 
Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans men den om brödbak erbjuder de frivilliga laborationer under ett par dagar som man kan komma på.

Skrivarkurserna är på halvtid men tror den om brödbak är på 25 procent. Har också sökt en kurs i kriminologi på halvtid distans som jag tycker lät intressant. Kommer inte att gå alla kurserna men får se vad jag ska kommer in på. Kommer bara att bli en skrivarkurs till exempel även om jag kommer in på bägge.

Nu är jag nyfiken på om det är fler här som sökt kurser? Är det isåfall för att bredda pågående utbildning eller mest för att dyka ner i något roligt under sommaren? För mig är det det senare.
Har också sökt en om brödbak men tror endast den var på 5hp. Men det kanske är samma, hur många kan det finnas inom det området liksom :p.
Tror dock den kan bli rätt poppis så tvivlar på att jag kommer in.
 
Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans men den om brödbak erbjuder de frivilliga laborationer under ett par dagar som man kan komma på.

Skrivarkurserna är på halvtid men tror den om brödbak är på 25 procent. Har också sökt en kurs i kriminologi på halvtid distans som jag tycker lät intressant. Kommer inte att gå alla kurserna men får se vad jag ska kommer in på. Kommer bara att bli en skrivarkurs till exempel även om jag kommer in på bägge.

Nu är jag nyfiken på om det är fler här som sökt kurser? Är det isåfall för att bredda pågående utbildning eller mest för att dyka ner i något roligt under sommaren? För mig är det det senare.
Jag har sökt lite. Mest för skojs skull men tittat lite på sånt som kan bredda mina kunskaper. Minns inte exakt vad jag sökt men bland annat språk. Kriminologi lät kul. Man kanske ska titta på det och kanske byta ut någon 🤔
 
Har också sökt en om brödbak men tror endast den var på 5hp. Men det kanske är samma, hur många kan det finnas inom det området liksom :p.
Tror dock den kan bli rätt poppis så tvivlar på att jag kommer in.


Intressant kommer inte ihåg på rak arm hur många poäng det var men kan ju vara samma!
 
Jag har sökt en kurs om skrivande och litteratur, men förväntar mig som vanligt inte att komma in. Eftersom jag söker med mina stenåldersgymnasiebetyg, som var rätt medelmåttiga, brukar jag hamna som reserv... :cautious: Men jag lever på hoppet :) !
Har du kollat in hur statistiken ser ut för betygen? Vet du ungefär hur dina poäng ser ut kan du ju få en bild av dina möjligheter. Jag brukar kolla in om jag hittar "the one". Därefter lägger jag någon eller några back-up som känns ok och där jag i princip är garanterad plats.
 
Har du kollat in hur statistiken ser ut för betygen? Vet du ungefär hur dina poäng ser ut kan du ju få en bild av dina möjligheter. Jag brukar kolla in om jag hittar "the one". Därefter lägger jag någon eller några back-up som känns ok och där jag i princip är garanterad plats.
Allting med skrivande brukar vara svårt att komma in på.
 
Allting med skrivande brukar vara svårt att komma in på.
Ja kanske.. jag noterade en liten skillnad mellan olika antal poäng på skrivkurserna men det kan ju vara olika beroende på vilken typ också. Jag var ju inne på akademiskt skrivande. Där var de lägre poängen "lätt" och de högre knepigare.
 
Ja kanske.. jag noterade en liten skillnad mellan olika antal poäng på skrivkurserna men det kan ju vara olika beroende på vilken typ också. Jag var ju inne på akademiskt skrivande. Där var de lägre poängen "lätt" och de högre knepigare.
Kreativt skrivande-kurser är ALLTID populära!
 
Ja kanske.. jag noterade en liten skillnad mellan olika antal poäng på skrivkurserna men det kan ju vara olika beroende på vilken typ också. Jag var ju inne på akademiskt skrivande. Där var de lägre poängen "lätt" och de högre knepigare.


Kollade hur antagningen var förra året på mina kurser i kreativt skrivande till sommarterminen.På den ena var det 900 resever i två gruppe på ca 150 antagna. På den andra var det ca 1500 reserver på drygt 400 antagna. På en tredje kurs jag hittade som jag inte sökt var det 24 antagna och cirka 900 reserver.

Så antagningspoängen blir jättehöga på den sistnämnda var till exempel i HP- gruppen lägsta poäng 1,55. Gymnasiebetyg har jag ingen koll på vad som är högt och lågt för jag vet inte hur det räknas men på den sistnämnda behövdes 22.29 och de andra runt 20. Högskolepoäng var 165 som är max på de flesta utbildningar.
 
Jag har sökt fyra kurser, framförallt för att bättre på mina kunskaper till jobbet men samtidigt är det mina intressen på fritiden så det är lite win win. :) grammatik har jag redan typ 7,5 poäng i men jag är egentligen mer ut efter didaktiken och se hur andra lär ut :) Retoriken är mer mitt i prick vad jag söker. :)
Screenshot_20240316_181949_Chrome.jpg
 
Nu är det inte så många veckor kvar till antagningsbeskedet kommer 🙂 själv vet jag inte vilken kurs jag hoppas mest på att komma in på . Tycker alla är intressanta men kommer inte tidsmässigt hinna med allihop. Så jag hoppas lite det löser sig själv och att jag inte kommer in på alla :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur bör man tänka när man prioriterar sina ansökningar för utbildning på universitet till hösten? Jag söker i första hand kurser och de...
Svar
13
· Visningar
1 109
Senast: Casteloro
·
Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 561
Senast: As_Vegas
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp