Hur ska man prioritera sökta kurser/program på universitet?

Casteloro

Trådstartare
Hur bör man tänka när man prioriterar sina ansökningar för utbildning på universitet till hösten? Jag söker i första hand kurser och de flesta jag sökt är på halvfart om 30 poäng, vilket innebär att jag vill läsa två kurser samtidigt för att få det till 100% över två terminer. Vet dock inte hur jag ska prioritera när det gäller detta.

Säg att jag söker samma kurs, hos två olika utbildningssamordnare. Ska jag söka dessa två efter varandra som prioritet ett och två? Eller ska jag prioritera en annan kurs som nummer två? Jag kan väl inte bli antagen på kurs ett och två om det är i princip samma kurs? Och, säg att jag kommer in på prioritet ett, och prioritet två är samma kurs, går urvalet vidare till prioritet tre då? Sååå förvirrad just nu och kan inte tänka klart.

Hoppas någon förstår och kan hjälpa mig! Annars, berätta hur ni tänker själva angående era prioriteringar.
 
Jag är inte säker på att det är möjligt att göra som du beskriver, att söka två 30 hp och läsa dem samtidigt på halvfart. Man kan bara bli antagen till 45 hp per termin, så om du inte får till någon specialansökan så kommer en av kurserna att bli struken om du kommer in på den andra.

Edit: Det jag menar är alltså att du kan behöva kontakta universitetet för att ansöka till en av kurserna för att de andra inte ska bli strukna :)
 
Jag är inte säker på att det är möjligt att göra som du beskriver, att söka två 30 hp och läsa dem samtidigt på halvfart. Man kan bara bli antagen till 45 hp per termin, så om du inte får till någon specialansökan så kommer en av kurserna att bli struken om du kommer in på den andra.

Edit: Det jag menar är alltså att du kan behöva kontakta universitetet för att ansöka till en av kurserna för att de andra inte ska bli strukna :)

Men två kurser på 30 poäng vardera som går på halvfart, måste väl bli 100%? En termin är väl 30 poäng?
 
Men två kurser på 30 poäng vardera som går på halvfart, måste väl bli 100%? En termin är väl 30 poäng?
Absolut, men om du ansöker till båda kurserna nu till hösten så måste du bli antagen till 60 poäng på en termin, även om kurserna sträcker sig längre än så. Jag är inte helt säker, men skulle absolut kontakta studievägledare på aktuellt universitet :)
 
Absolut, men om du ansöker till båda kurserna nu till hösten så måste du bli antagen till 60 poäng på en termin, även om kurserna sträcker sig längre än så. Jag är inte helt säker, men skulle absolut kontakta studievägledare på aktuellt universitet :)

Fast det borde väl gå? Kursen löper ju över fler terminer. Alla poäng registreras ju inte samma termin bara för kursen är längre.
 
Fast det borde väl gå? Kursen löper ju över fler terminer. Alla poäng registreras ju inte samma termin bara för kursen är längre.
Jag tror absolut att det går men när man söker kurser på antagning.se så stryks kurser automatiskt om det totala antalet poäng överstiger 45. Därför kan man behöva kontakta universitetet och anmäla sig manuellt.
 
Jag tror absolut att det går men när man söker kurser på antagning.se så stryks kurser automatiskt om det totala antalet poäng överstiger 45. Därför kan man behöva kontakta universitetet och anmäla sig manuellt.

Nej, två 30 hp på halvfart är just 30 hp per termin. Du blir då antagen till 30 hp termin 1 och 30 hp på termin 2. Om det vore som du beskriver skulle ingen kunna bli antagen till program, man söker ju (och blir antagen till) tex 120 hp på ett bräde då.
 
Nej, två 30 hp på halvfart är just 30 hp per termin. Du blir då antagen till 30 hp termin 1 och 30 hp på termin 2. Om det vore som du beskriver skulle ingen kunna bli antagen till program, man söker ju (och blir antagen till) tex 120 hp på ett bräde då.
45 hp-gränsen gäller bara kurser och ej när man söker program :) Men det stämmer säkert det du säger! Hade ändå kollat upp det dock, trist att bli struken och missa en kurs.
 
45 hp-gränsen gäller bara kurser och ej när man söker program :) Men det stämmer säkert det du säger! Hade ändå kollat upp det dock, trist att bli struken och missa en kurs.

Jag lovar att det funkar som jag beskrivit. Med 480 hp i bagaget har jag hittills aldrig blivit struken från något...

Det görs inte heller någon värdering i vad man blir antagen till, så antagningsenheten hindrar inte att man blir antagen till tre kurser med samma innehåll, så länge kurskoderna inte är samma. När man fått första antagningsbeskedet kan det därför vara vettigt att ta en fundering på vad som ska vara kvar på listan.
 
@Sassy har rätt angående hur kurser på halvfart räknas. Man blir inte antagen till 30hp på en termin om kursen går på halvfart, utan på 15hp/termin.

//jobbar på universitet
 
Jag lovar att det funkar som jag beskrivit. Med 480 hp i bagaget har jag hittills aldrig blivit struken från något...

Det görs inte heller någon värdering i vad man blir antagen till, så antagningsenheten hindrar inte att man blir antagen till tre kurser med samma innehåll, så länge kurskoderna inte är samma. När man fått första antagningsbeskedet kan det därför vara vettigt att ta en fundering på vad som ska vara kvar på listan.
Jag har blivit struken så fort totala poängen överstiger 45! Men som sagt, det stämmer säkert men kan ju alltid vara bra att kolla upp m. antagning för säkerhets skull :)
 
Senast ändrad:
Jag har blivit struken så fort totala poängen överstiger 45!

Det har jag med men bara när alla poängen ligger på samma termin. Precis som @Sassy och @lizan skriver så går deltidskurserna just på deltid (dvs 2x15) vilket, gör att två 30 hp kurser som går över två terminer funkar bra att bli antagen på.
 
Jag har blivit struken så fort totala poängen överstiger 45! Men som sagt, det stämmer säkert men kan ju alltid vara bra att kolla upp m. antagning för säkerhets skull :)

Ja, den totala poängen för den terminen. Det är helt riktigt.

Jag hindrar ingen från att prata med antagningen, men de kommer ge samma svar. :)
 
Jag lovar att det funkar som jag beskrivit. Med 480 hp i bagaget har jag hittills aldrig blivit struken från något...

Det görs inte heller någon värdering i vad man blir antagen till, så antagningsenheten hindrar inte att man blir antagen till tre kurser med samma innehåll, så länge kurskoderna inte är samma. När man fått första antagningsbeskedet kan det därför vara vettigt att ta en fundering på vad som ska vara kvar på listan.

Tack för svaret! Visst borde man kunna titta på tidigare års antagningssttistik? Så får jag försöka göra en bedömning utifrån det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
837
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 123
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 051
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er. Så...
2
Svar
22
· Visningar
1 961
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp