Någon mer vars barn inte förstått att det är vintertid?

LitenIsa

Trådstartare
Jag är så trött, går snart under!

Hade en tråd för ett par tre månader sedan om min dotter som då fortfarande åt nattmat och vaknade upp massor av gånger per natt. Fick faktist ordning på det och hon har sen en tid tillbaks sovit mellan 19 och 06 varje natt med undantag för något uppvaknade ibland då nappen kommit bort eller liknande;).

Men ett stort tack till EU (för det är väl tack vare dem?) som kom på att vi ska ställa om klockan på hösten och våren. Så nu vaknar hon klockan 05 varje morgon istället. Detta trots att hon är vaken till 19 eller längre. Provat ha henne vaken flera timmar efter sin läggtid men hon vaknar lik förbaskat senast klockan 05.

Detta resulterar i 2 problem.
1. Jag får aldrig sova ut. Min man kör bröd så han går upp mitt i natten han med och kan således inte ta dottern på morgonen. Jag jobbar inom äldreomsorgen och jobbar en hel del kvällar och kan därför inte gå och lägga mig vid klockan 20 som jag nog skulle behöva för att orka:D.

2. Hon orkar inte vara vaken till lunch de dagar hon är på dagis. Somnar alltid och missar lunchen (de sparar självklart mat som hon äter sen) alternativt gråter sig igenom hela lunchen för hon är så trött.
Eftersom hon sover så pass tidigt på dagis behöver hon sedan sova en gång till på em för de går inte hålla henne vaken.
En ond spiral och allt enbart för att vi ska få lite ljusare på morgonen:devil:.

Så, vart man man skicka in en protestlista och kräva att de tar bort sommar/vintertid och bara har 1 tid året runt;)?
Någon som vill skriva på?
 
Sv: Någon mer vars barn inte förstått att det är vintertid?

hehe, det är nog faktiskt inte EU vi ska skylla på om detta... Fast vem som kommit på det vet jag inte.

Men du är inte ensam, jag har en liten snart 5-åring som alltid varit morgonpigg, vilket just nu innebär att hon är uppe och skuttar före kl 6 - jag vill helst att de sover till kl 7....
Det tar lite tid att ställa om dem till vintertiden. Försök hålla henne uppe lite längre på kvällen och gradvis kommer hon ställa in sig.
 
Sv: Någon mer vars barn inte förstått att det är vintertid?

Min son förstår inte riktigt det här med ljust och mörkt. På sommaren vill han inte sova om det är ljust och på vintern vill han sov när det är mörkt. Än så länger accepterar han att stiga upp.
 
Sv: Någon mer vars barn inte förstått att det är vintertid?

Får väl hålla ut till den 29 mars -09 då är det dags att ställa om till sommartid.

Måste forska lite i VARFÖR vi ställer om klockan. Vem har bestämt det? Någon som vet?

Uppdaterar mig själv: Det är inte EUs fel. Det enda EU är skyldiga till är att alla länder som är med i EU ställer om klockan samma helg. Förlåt EU :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon mer vars barn inte förstått att det är vintertid?

Jag har haft samma problem med min 1-åring! Hon har vaknat vid 04-05 sedan vi ställde om till vintertid, hur sent hon än lägger sig. MEN sedan två dagar tillbaka har hon sovit ända till 06-06.30 :love:. Så det verkar som om hon börjar ställa om sig..
 
Sv: Någon mer vars barn inte förstått att det är vintertid?

Ja Charlie (2,5) är likadan, vaknar glatt vid sex istället för sju, men det börjar rätta till sig, honom kan jag hålla uppe en timma extra på kvällen så det rättar till sig snart. Tinja (6,5) är det bara en fördel med vintertid för. Hon går nämligen inte att väcka på morgonen :D

Personligen vill jag alltid ha sommartid för jag vill hellre ha ljusrare kvällar än mornar.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 706
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Blir så trött (bokstavligt talat!) när jag är inne i sånna här perioder där jag sover uruselt! Somnar oftast relativt lätt mellan...
2
Svar
27
· Visningar
2 378
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp