Någon som är bra på regler a-kassa?

Kommunal skriver:
---
Om du blir sjuk ska du redovisa det på ditt kassakort. Det gäller både om du får sjuklön från din arbetsgivare och om du får sjukpenning från försäkringskassan.
---
http://www.kommunalsakassa.se/Jag-far-ersattning-fran-a-kassan/Sjukdom-och-ersattning/

Om du sedan inte söker ersättning varken från Försäkringskassan eller arbetsgivare, får du helt enkelt ingen ersättning. Men jag tycker det är rätt självklart att du ska redovisa sanningen på kassakortet.

Kommunal skriver:
---
Om du blir sjuk ska du redovisa det på ditt kassakort. Det gäller både om du får sjuklön från din arbetsgivare och om du får sjukpenning från försäkringskassan.
---
http://www.kommunalsakassa.se/Jag-far-ersattning-fran-a-kassan/Sjukdom-och-ersattning/

Om du sedan inte söker ersättning varken från Försäkringskassan eller arbetsgivare, får du helt enkelt ingen ersättning. Men jag tycker det är rätt självklart att du ska redovisa sanningen på kassakortet.
Det ska jag göra!!! men jag undrar fortfarande vad det spelar för roll om jag inte ansöker om pengar?

Ja men då är det helt annat. De procenten du är inskriven på arbetsförmedlingen kommer att gå genom FK från första dagen (med en karensdag), efter 14 dagar på 100%. Du var lite otydlig eftersom du skrev att du inte stod till arbetsmarknadens förfogande. Måste ha missuppfattat någonstans.

Glöm inte att sjukanmäla till FK och AF, och givetvis inte till din arbetsgivare heller ;)

Ja men då är det helt annat. De procenten du är inskriven på arbetsförmedlingen kommer att gå genom FK från första dagen (med en karensdag), efter 14 dagar på 100%. Du var lite otydlig eftersom du skrev att du inte stod till arbetsmarknadens förfogande. Måste ha missuppfattat någonstans.

Glöm inte att sjukanmäla till FK och AF, och givetvis inte till din arbetsgivare heller ;)

Det jag menade är att jag inte får från a-kassan när jag är sjuk för där får man bara om man kan tacka ja till jobb vilket man ju inte kan när man är sjuk.
Men nu vet jag att man får från FK istället.

AF anmäler man väl inte till? För min del räcker det med att fylla i på korten till A-kassan...

Men? Du borde få sjuklön från arbetsgivaren och sjukersättning från A-kassan(försäkringskassan).
Eller?

Tror inte att du kan få sjukersättning för resterande tid av försäkringskassan om du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vad är du då sjuk från liksom? Din lediga tid?

Du får sjukersättning från din arbetsgivare i 14 dagar, motsvarande den arbetstid du har.

Sjukersättning är samma som sjukpension, det tror jag inte TS får i detta fall. :p

AF anmäler man väl inte till? För min del räcker det med att fylla i på korten till A-kassan...

När man är sjuk så är man inte aktivt arbetssökande och ska i af enligt min lokala af meddela att man är sjuk och sedan när man är frisk igen. Var ju nyss sjukskriven som arbetslös (i höstas) så det torde gälla samma nu.

Hmm, jag rapporterade inte till AF när jag hade magsjuka i höstas och inte heller vid influensan för två veckor sen.... Får ta och kolla upp det!

Jag tror det finns en särskild blankett på försäkringskassan som du fyller i när du är sjuk. Så får du pengar från dem istället för från A kassan minus karensdag.

Mailade AF. Dom behövde inget intyg men sa att det går en avanmälan till a-kassan och att jag måste besöka AF första dagen jag kan jobba. ???

Mailade AF. Dom behövde inget intyg men sa att det går en avanmälan till a-kassan och att jag måste besöka AF första dagen jag kan jobba. ???

Precis som det var för mig. Är man sjukskriven så står man ju inte till arbetsmarknadens förfogande och då får man heller inte stämpla, men ag betalar sjukpenning för vad du är schemalagd och f-kassan täcker upp resterande tid om de godkänner sjukskrivningen vill säga.

Sen när man är frisk/skadefri igen så går man in till af och meddelar det så pingar de på en hos a-kassan igen. Inte svårt, inte komplicerat och helt enligt de regler som är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 648
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok K ringde o väckte mig 8.35, vilket han har en viss vana att göra. Lite trist, då jag vid sju på morgnarna somnar allra som bäst efter 2...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: IngelaH
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 170
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 518
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka