Bukefalos 28 år!

Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Det skulle jag kunna göra! De hade en variant (som jag för mitt liv nu inte kan komma på vad det hette) som var ett pulver som man sedan blandade ut med dest.vatten, ingen klorhexidin i den iaf. Tänkte att det hittar jag lätt på nätet när jag kommer hem, men nej...

Ringde ett stort djursjukhus i länet också, de gör TECA och visste precis vad jag pratade om när jag frågade. Gav mig lite info om hur det funkar med hemgång osv, hur prognosen såg ut osv. Kostnad 25-30000.

Kan det vara så att pulvret som blandas med vatten hette Triz-edta? Den har bytt namn nu och jag kan inte komma på vad den heter nu.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Huruvida det r klorhexidinfritt går ju inte att avgöra eftersom det saknar innehållsdeklaration.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Fast den flaskan jag läste på hade innehållsförteckning, den innehöll inget klorhexidin, men jag kan inte hitta den just nu.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Är det just klorhexidin som ska undvikas enbart? Det hade varit enklast om jag hade haft någon typ av lista på vad som inte får finnas i, men det är kanske jättemycket. Uppenbarligen kan jag inte lita på personalen som säljer öronrengöringen tänker jag, då får jag väl stå och läsa mig igenom flaskorna.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Uppdaterar lite

Era tips har varit till stor hjälp! Efter att jag sköljt ur ett par gånger med det nya öronrenset, Triz... så började det bättra sig betydligt.
Sen har jag tejpat upp öronen så att hon får in luft, men jag kan bara göra det när jag har uppsikt eftersom hon kommer rätt in i örat med klorna om hon skulle klia när inte öronlappen hänger för. Men jag har varit julledig så det har funkat väldigt bra.

Min veterinär har konsulterat lite olika experter, som såklart varit jullediga, men idag hade hon en telefontid så hon skulle snacka med dem.

Jag har också funderat noga på att göra en TECA, har pratat med 2 djursjukhus som gör ingreppet. Jag är väldigt kluven som det är just nu. Om hon ska opereras måste det ske i år, innan oktober, för då sjunker hennes försäkring. Men det är ett stort ingrepp och jag är väldigt, väldigt rädd om henne. Det är inte bekvämt att de ska in och karva i huvudet på henne. Men om hon kan gå utan öronproblem resten av livet kanske det är värt det.

Och sen ska vi prova att gå till kiropraktor med hennes andra problem, inkontinens, men det är OT :)
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Ok, idag har vi varit hos en expert och pratat om TECA, men vi kom fram till att en Zepp-operation är mer lämpligt om hon ska opereras. Så jag ska ringa försäkringsbolaget och diskutera med dem, utöver det får jag lägga till minst 10000 själv, så jag ska fundera lite och även prata med lite andra veterinärer för att få lite annan input.

Fördelen med Zepp är att riskerna är mindre, blir det inte bra så blir hunden inte sämre än vad hon är idag, enligt veterinären. En misslyckad (dvs om bakterierna tar över) TECA gör att hunden måste avlivas...
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Skönt att ni kommit en bit på vägen! Alltid bra att höra vad andra tycker, men försök att fråga andra experter då. De som utför operationen så att säga och ser resultaten.
J
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Det svåra är bara att få tag på dem;)
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Jag har faktiskt också, på eget bevåg, börjat sätta henne på kortison. Jag har Prednisolon hemma, utskrivet till henne för några år sedan, men ju inte vågat ge. Häromdagen orkade jag inte längre, vi får ju inte sova på nätterna, så jag gav henne 2x5 mg för att se hur det gick med kisseriet. Och det har funkat över förväntan. Hon har inte kissat på sig på flera dagar nu trots att hon får kortison, så nu är funderingen på att höja dosen något eller prova Atopica.

Jag börjar fega när det gäller operationen, jag är rädd att det inte hjälper henne ändå och då står jag där med en nollad försäkring och lagt ut en massa pengar. Funkar hon nu på kortison så hade det känts lite bättre att hon går på en låg dos, eller ev. om Atopica kan bli ett alternativ.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av jobbig öroninflammation?

Jag upplever att det är mindre biverkningar på min hund med Medrol (tror jag det stavas). Kissar mycket mindre och är inte lika törstig på det som med Prednisolon. Kolla opp det kortisonet om du vill fortsätta ge.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Jag har en elvaårig Jack Russel tik som akutopererades för 5 veckor sedan, allt gick bra , men jag har en liten fundering. Det hela...
Svar
3
· Visningar
813
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 121
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 642
Senast: Korven
·
Hundhälsa Har själv en fråga relaterat till öronproblem. Var hos en veterinär idag som sade att min hunds öron var liite röda, hon tog odling för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
17 887
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp