Någon som kan förklara?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Koriander
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 141
Sv: Någon som kan förklara?

Vad betyder avelsindex, i det här fallet 115 0,75 och vad är inavelskoeff 16.66?
115 är ett relativt högt avelsindex. Snitt index för de senaste 10 årgångarna (födda 1997-2006) tillsammans som fått index är alltid 100.

0,75 är en siffra som anger säkerheten i uträkningen av index. 1,00 är max och då har hästen (förmodligen en väldigt populär avelshingst) haft väldigt många avkommor som är med i bedömningen. 0,75 är det normala för en häst som tävlat i Sverige och ännu inte har några avkommor som är bedömda.

Inavelskoeff 16.66 är en inavelskoefficient som anger hur mycket hästen är inavlad. 16.66% är i mina ögon väldigt högt. Genomsnittet bland de svenskfödda är nu uppe i ca 8,5%. I USA ligger de strax över 12% i genomsnitt.

Läs mer om avelsindex här: http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=6

Läs mer om inavel här: http://www.ihbc.se/app/servlets/inavel.html

Tack! Det var egentligen inte så svårt att förstå. Inavelsindexet är väldigt högt, men har läst någonstans att på kallblodssidan finns det inte nog med hingstar så det blir mycket inavel på kallblod.

Tack! Det var egentligen inte så svårt att förstå. Inavelsindexet är väldigt högt, men har läst någonstans att på kallblodssidan finns det inte nog med hingstar så det blir mycket inavel på kallblod.
Kallbloden har en mycket lägre inavelsgrad i genomsnitt. De har dock just nu en smalare avelsbas, än varmbloden. De flesta hingstar som är verksamma är från Troll Jahn-...Järvsöfaks-linjen eller Elding-linjen. Det kan nog gå fort att inaveln snabbt ökar bland kallbloden?

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: MayGrace
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Unafraid
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 492
Senast: Syrax
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21
  • Annonsera Mera VIII
Tillbaka