någon som kan hjälpa mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cettan

Jag är väldigt ny på det här med att vara mamma. har nu flyttat ihop med min pojkvän och hans dotter på snart 2 år. Eftersom hennes riktiga mamma är ute ur bilden så har jag fått den rollen. Oftast går det jättebra, men vissa saker vet jag inte hur jag ska klara av. Tex när hon ska bada. Det tycker hon är jättekul, men så fort vi ska tvätta håret blir hon hysterisk. Shamponera går bra, men inte att skölja ur det. Hon är totalt livrädd och försöker klättra ur badkaret. Jag vet inte hur vi ska lösa detta. :confused: jag har försökt förklara att hon ska luta huvudet bakåt och hållit en handuk för ögonen så hon inte får något vatten i ansiktet men det hjälper inte det minsta. Pojkvännen som är nästan lika ny på det här som jag är, har helt enkelt löst problemet med att låta bli att tvätta håret på henne. :crazy: Men det måste ju göras... Någon som har något tips på vad jag ska göra? jag hade för mig att det fanns duschbrätten eller vad man ska kallad det när jag var liten. Som såg ut som skärmmössor ungefär så inte vattnet rann ned i ansiktet. Någon som vet vad jag pratar om och vet om de fortfarande finns och vart man kan få tag på dem?
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Det finns duschbrätten... Hm kolla med typ Barnenshus eller någon annan barnaffär, ev oxå apoteket.
Men sen är ju vatten sånt som behöver övas, elin hade oxå en period då hon gallskrek från det att hon fick första vattendroppen på sig tills man lindade in henne i handdukar...
Numera tycker hon mest att det är roligt... Det vi har varit noga med är att alltid säga till att "Nu kommer det vatten på huvudet, blunda" så hon har en chans att förstå vad som händer... Vi har även övat med en liten vattenkanna, hon har tvättat dockan osv I sommras släppte det för oss då hon kunde hålla på och leka ute i sin barnpool och blaska som hon ville. Vi lekte stänklekar osvh det var alltså okej att hon stänkte på oss och hällde vatten över oss för att visa att det inte var farligt.
Prova att åka till badhus och ha roligt i vattnet!
Duschen kan oxå vara bra att prova, så de inte känner sig helt instängda i badkaret, ett tag fick elin duscha ihop med någon av oss för att se att alla gjorde det liksom.
Lycka till!
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

ok, ska åka på en gång och se om de har sådana på apoteket eller på en av barnaffärerna här i stan. Tack för de andra tipsen också, jag ska prova dem lite mer, men har egentligen redan testa allt. Vi har varit på badhuset och det tycker hon är jättekul och hon har dushat både med mig och med Daniel och hon hade en egen liten barnpool i sommras och allt det går bra. Så länge som det inte kommer en droppe på huvudet... Men precis nu kom jag på vad jag ska prova! :bump: Vattensprutan jag har till blommorna... :D den tycker hon är jättekul att spruta med. Både på oss och på sig själv. Och jag har för mig att hon faktiskt satt och sprutade sig själv i håret för någon vecka sedan när hon var hos farmor... Det skadar ju itne att försöka... :banana:
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Kan du inte få henne att luta huvudet framåt i stället för bakåt? Så gjorde min mamma när jag var hysterisk över hårtvätt och svid i ögonen när jag var liten. Vi hade en pall på badrumsgolvet och så stod jag på den framåtlutad, nästan dubbelvikt över badkarskanten, då fick jag inget i ögonen.
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Så gjorde min mamma på mig också. Jag var superhysterisk när det gällde att skölja ur håret på mig och så fick jag ha en liten handduk att hålla för att inte schampoot skulle komma i ögonen på mig.
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Vet du vad Cettan,
nästan alla barn har perioder då de fullkomligt VÄGRAR tvätta håret, men precis so mdu säger så måste det göras. Av fler orsaker än att håret bara ska bli rent.

Ni som föräldrar har vuxen ansvar och vet vad som är bra för barn.
Och det innebär att ni som bestämmer vissa saker, ex just tvätta håret.

Vad som kan underlätta för barnet är att ex räkna till 5.
På 5 ska håret vara ursköljt och det måste gå fort de första gångerna, snart lär hon sig tidsbegreppet 1 till 5 och kommer konsentrera på när du säger 5 och VETA att det är färdigt då.

Om hon inte alls kan "räkna" till 5, så kan du använda en ramsa som hon kan och vet när den slutar eller så kan du sjunga Imse Vimse eller nått.
Det viktiga är att du verkligen slutar skölja håret när ramsan är slut så hon själv kan lista ut att det "obehagliga" snart är slut.
Då kommer hon okså att klara av det utan att skrika hysteriskt.

Kan trösta dig med att min son som snart är 8 fortfarande gnölar när det är dags för hårtvätt och försöker förhandla bort det, men han slutade skrika ganska kort tid efter vi började räkna, då var han i 2 års åldern.
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Jag har gjort och gör som Snurrfian sa, säger att Nu ska vi tvätta håret och så gör jag det helt enkelt, trots hans skrik. Det går bättre och bättre och nu gnäller han bara lite, men tittar upp på våra uppmaningar och efteråt torkar han ögonen.
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Jag får lite varningslampor när flera av råden här är att bara tvätta på för att man måste.

Ett av mina strakaste minnen från min barndom är när jag i panik, skriker och gråter om vartannat, schampo svider i ögonen och min pappa håller fast mig och skriker åt mig. Minnet är så starkt att jag än i dag, 25 år senare känner paniken konkret när jag tänker på det. Jag hade efter detta stora problem med att vara under vatten, få vatten i ansiktet, ögonen samt att hoppa ner i vatten och då hamna under vattnet. Det tog år!

Naturligtvis behöver inte detta hända, men för mig har det inneburit att jag alltid lyssnat till barnet i dessa situationer och verkligen försökt göra allt för att de ska se dusch, bad och vatten som någo trevligt och behagligt.
Jag har därför de perioder när hårtvätt varit jobbigt först blött håret, om det inte går med svag dusch stråle och hand som stryker håret bakåt har jag tagit en skumtvättlapp och blött håret med, sen har jag tagit lite schampo (av någon barnvänlig sort som inte ska svida i ögonen) schamponerat med hjälp av skumtvättlappen och sedan tagit en ny lapp för att skölja håret med, hela tiden strukit håret bakåt, tagit lång tid på mig och varit noga med att det inte ska rinna ner i ögonen.
När det sedan går bättre kan man göra detta med svag duschstråle för att sedan öka gradvis och ha koll på hur barnet reagerar hela tiden.

Dessutom försöker jag leka med barnen i duschen, gärna att jag duschar tillsammans med dem och då får barnet skvätta på mig och jag skvätter på barnet, barnet får ha duschen och spruta mig i ansiktet och även sig själv så att de känner att de kan styra själva.

Lyssna till barnet och försök vara lyhörd för dess signaler och gå sedan på magkänsla (tänk efter hur du själv vill bli bemött i samma situation, om du är rädd och inte förstår) så löser det sig nog.
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

Ett tips duscha tillsammans med barnet, men det har du ju säkert prövat. Men med mina barn har det alltid funkat bättre än att sätta dem själva i badkaret och duscha dem.

Antar redan att du har ett milt barnschampo......
 
Sv: någon som kan hjälpa mig?

När jag va liten hade jag en sån där "skärm" på huvudet.. jag va helt hysterisk kan jag säga.. :p haha
prova att ha typ barnshampo som inte svider i ögonen också och säg att det inte skulle kännas om man får det i ögonen..

vet inte riktigt ngt mer... men.. det går nog över.. (jag är ett levande bevis. ;))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 331
Senast: Modest
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp