Tips på vad jag kan hitta på med min superfeta, jättetorra hud?

Jag har haft en del problem med kombon fet + torr hud. Har varit helt knallröd runt näsvingarna och på hakan, huden har flagnat där men pannan har varit så fet så jag också kunnat torka bort det. Inte i den mängd som du beskriver dock. Min hud lugnade sig betydligt när jag hittade rätt fuktkräm och tvätt, olja och feta krämer funkar inte för då får jag finnar istället 🙈 Lumenes produkter har funkat bra för mig, använder den rosa serien "Nordic bloom". Använder bara foam tvätten, dagkräm och nattkräm. Dom har några parfymfria alternativ också om man är känslig. Mamma har liknande problem plus exem, hon använder "Q for skins" produkter som funkat bra för henne i flera år 😊
 
Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag behöver tvätta händerna efter att ha tagit mig i ansiktet. Håret är fett så att det syns ungefär 12-16 timmar efter dusch, jag försöker trots det bara duscha varannan dag för att skona huden lite.

Jag vill inte utesluta medicineringen så det är inte ett alternativ.

Problemet jag har nu är att när jag duschar och tvättar ansiktet så trillar samtlig hud av efteråt. Huden är alltså i grunden helt snortorr, eller så dör den av mängden fett som huden producerar, jag vet inte vilket. Och tyvärr så måste jag tvätta ansiktet eftersom fettet annars rinner ner i ögonen och det svider som satan. Ja ni fattar ju nivån på produktion här....

Nu börjar tyvärr huden bli irriterad på och kring näsa samt pannan. Så jag måste hitta på någon lösning. Jag behöver få bort fettet på skonsammaste möjliga sätt - och återfukta huden. Så att jag slutar flagna hud konstant. Jag använder i dagsläget vanliga schampot även i ansiktet (håret först så det är bara lödder på ansiktet, dessutom med återfuktande schampo, allt för att det ska vara så milt som är möjligt...).

Jag gissar att det inte är så många som har riktigt så extrema problem som jag har, men liknande iaf kanske och kan komma med tips? All hjälp uppskattas då detta börjar bli rätt så tröttsamt.
Nyponfröolja, the Ordinary, Apoteket tex. Tycker jag verkar hjälpa mot obalanserad hy. Om man är fet vid näsan tex tycker jag att den balanserar om till varken för torr eller för fet.

Sedan när du tvättar ansiktet, kanske undvika tvål och bara ta vatten och inte för varmt, för att inte chocka.
 
Är det pga testosteronet? Jag var i samma sits. Jag har fått byta bort alla produkter jag har använt tidigare för de fungerar inte längre. Fett i ögonen är vidrigt! Så ont!
Jag använder Nak schampo, balsam och inpackning. Tvättar håret ungefär var fjärde dag och då alltid med inpackning mellan schamponering och balsam. Sist sköljer jag håret med äppelcidervinäger och vatten, 1 msk äppelcidervinäger till 2 dl vatten. Skölj inte håret med vanligt vatten efter. Håll huvudet så att varken schampo, inpackning eller balsam kommer i ansiktet och så lite som möjligt på kroppen. Jag sprayar håret med äppelcidervinägerblandningen varje dag mellan hårtvättarna, det gör att håret inte blir så fett så snabbt.

Till ansiktet använder jag neutrogena refreshingly clear grape ansiktstvätt. Runt ögonen loreals ögonkräm. Sedan the ordinary hyaluronic acid 2%+b5 i ansiktet (utom runt ögonen, där ska enbart ögonkrämen appliceras). Låt det torka in, smörj sedan med neutrogena refreshingly clear moisturiser. Efter den bioderma sensibio forte. Efter den cetaphil facial lotion, vintertid använder jag istället krämen. Ovanpå det använder jag lumene cc kräm som verkar som "stabilator" på något vänster. Utan en av grejerna så blir det fett igen. Mycket är det men med detta har huden slutat vara så extremt fet och fett i ögonen är bara ett minne. Fet hud är vanligtvis väldigt torr men den behöver fukt, inte fett för att må bra.
 
En bra rengöring är verkligen en game changer om man har torr hud. Vilket nästan alltid brukar vara fallet vid fet hud. Det kan ju vara så att medicinen gör huden väldigt torr och därför blir den väldigt fet. Jag vet inte.
Jag har väldigt torr och känslig men ej fet hud. Jag använder Dermalogicas Special cleansing gel. Jag blir torr av typ allt på nivån att jag får eksem. Men inte denna. Visst kostar den lite. Men den är extremt dryg och räcker minst 1 år.
Sen på med fukt-serum och fuktgivande kräm.
En bra hyaluronsyra kan vara ett bra serum.
Jag har det och squaline-olja för fukt. Jag kör billiga från The Ordinary nu. Tycker om dem!
Dermalogica har en fuktmask med hyaluronsyra som är så jäkla återfuktande. Den har jag dagligen ihop med fuktkräm på de ställen jag brukar vara som torrast. Blir absolut inte torr.
Av allt annat typ blir jag fnöske.
Även ansiktsmasken är dryg och räcker länge.
 
Är det pga testosteronet? Jag var i samma sits. Jag har fått byta bort alla produkter jag har använt tidigare för de fungerar inte längre. Fett i ögonen är vidrigt! Så ont!
Jag använder Nak schampo, balsam och inpackning. Tvättar håret ungefär var fjärde dag och då alltid med inpackning mellan schamponering och balsam. Sist sköljer jag håret med äppelcidervinäger och vatten, 1 msk äppelcidervinäger till 2 dl vatten. Skölj inte håret med vanligt vatten efter. Håll huvudet så att varken schampo, inpackning eller balsam kommer i ansiktet och så lite som möjligt på kroppen. Jag sprayar håret med äppelcidervinägerblandningen varje dag mellan hårtvättarna, det gör att håret inte blir så fett så snabbt.

Till ansiktet använder jag neutrogena refreshingly clear grape ansiktstvätt. Runt ögonen loreals ögonkräm. Sedan the ordinary hyaluronic acid 2%+b5 i ansiktet (utom runt ögonen, där ska enbart ögonkrämen appliceras). Låt det torka in, smörj sedan med neutrogena refreshingly clear moisturiser. Efter den bioderma sensibio forte. Efter den cetaphil facial lotion, vintertid använder jag istället krämen. Ovanpå det använder jag lumene cc kräm som verkar som "stabilator" på något vänster. Utan en av grejerna så blir det fett igen. Mycket är det men med detta har huden slutat vara så extremt fet och fett i ögonen är bara ett minne. Fet hud är vanligtvis väldigt torr men den behöver fukt, inte fett för att må bra.
Ja exakt. Och jag vill ha kvar mitt testosteron. Oj så mycket roligare livet är då!

Skönt att jag någon annan har varit med om samma fenomen.

Men jag måste säga.... Jag tycker att det är mycket att använda EN produkt till huden... 7 finns liksom inte på kartan. Jag orkar liksom inte ens borsta håret innan jag går utanför dörren. Då får huden trilla av istället. Har inte problem med torr hud annars, aldrig haft.
 
@SiZo: Jag har massor av hudprover (snälla sådana) så jag skickar gärna också.
Jag med. Varje gång.

@SiZo

Jag har rätt många provburkar av tvätt och smörj, vill du kan jag posta ett gäng så behöver du inte köpa för att testa.
Men guuuud så gulliga ni är! Jag tar jättegärna och provar om ni vill skicka, och betalar porto givetvis!
Skickar PM lite senare, har mycket att stå i, flyttar från Luleå till Uppsala imorgon.
 
Smörjer du in ansiktet efter tvätt? Om inte så börja med det direkt.

Jag har fet hy och använder serien Seaweed från body shop. Min sambo har känslig hy och använder deras aloe vera serie.
Tror att det är sent påtänkt efter dusch. Då har huden redan börjat då. Jag måste nog hitta något mycket mildare att tvätta ansiktet med.
 
Har inte läst alla svar så ber om ursäkt om jag upprepar något, men efter min tråd om mitt mumieansikte började jag med hyaluronsyra (NIOD) och det var fan mirakulöst att se förändringen! Upplever också att det blir mindre oljigt av den än fuktkrämer jag testat, den går verkligen in i huden där den ska vara, inte bara fett utanpå. Rekommenderar den verkligen! De har också Hydration Vaccine som du kan ha ovanpå om du behöver ännu mer fukt, den är inte heller fet.

Och denna tvätt som jag hört ska vara extremt mild.
 
Ja exakt. Och jag vill ha kvar mitt testosteron. Oj så mycket roligare livet är då!

Skönt att jag någon annan har varit med om samma fenomen.

Men jag måste säga.... Jag tycker att det är mycket att använda EN produkt till huden... 7 finns liksom inte på kartan. Jag orkar liksom inte ens borsta håret innan jag går utanför dörren. Då får huden trilla av istället. Har inte problem med torr hud annars, aldrig haft.
Visst är det!

Det är jobbigt och ibland tycker jag att hela livet går ut på att smörja ditten och datten (och tvätta händerna efter ditt och datt 🙈 testosteron ska ju inte hamna på andra ställen liksom) men det är så livet är och för mig ger det resultatet att jag slipper det dåliga med testosteron och bara får det som är bra. Det får liksom vara värt det. Men, jag gör bara proceduren en gång/dag och det räcker för min hud.

Borsta håret gjorde jag nog senast för kanske 15 år sedan eller så :angel:
 
@sizjag tycker du ska börja med att gå till apoteket och fråga om det finns någon bra kräm som kan hjälpa skadad hud och återuppbygga den. Jag har själv haft problem med eksem och torr hud i vuxen ålder och blev rekommenderad decubal repar cream intense. Den återuppbygger mycket torr och skadad hud. Efter jag använt den några månader så var eksemet borta och huden var inte längre torr. Tänk också på att det kan ta tid att få resultat så att testa något under baranågon vecka eller två är inte säkert att det ger något resultat.
 
Läste "min superfeta, jättetorra hund"
Ska gå till jobbet i stället.
Ja ibland är det extra tydligt att man läser vad man vill :rofl:

Jag brukar därför köra uppläsning när jag läser igenom dokument på jobbet. Uppläsaren läser inte fel, så då hittar man de där felen som ens hjärna korrigerar :P
 
Har inte läst alla svar så ber om ursäkt om jag upprepar något, men efter min tråd om mitt mumieansikte började jag med hyaluronsyra (NIOD) och det var fan mirakulöst att se förändringen! Upplever också att det blir mindre oljigt av den än fuktkrämer jag testat, den går verkligen in i huden där den ska vara, inte bara fett utanpå. Rekommenderar den verkligen! De har också Hydration Vaccine som du kan ha ovanpå om du behöver ännu mer fukt, den är inte heller fet.

Och denna tvätt som jag hört ska vara extremt mild.

Känns inte extremt mild ingrediensmässigt, många allergener.

https://www.askskinfo.com/product/niod-low-viscosity-cleaning-ester-240-ml-niod
 
Gick nog inte jättebra på anställningsintervjun i förmiddags. Kände inte alls att jag gjorde någon bra intervju utan bara svamlade och flöt ut. Skulle förvåna mig om jag går vidare i processen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 992
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp