Tips på vad jag kan hitta på med min superfeta, jättetorra hud?

SiZo

Trådstartare
Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag behöver tvätta händerna efter att ha tagit mig i ansiktet. Håret är fett så att det syns ungefär 12-16 timmar efter dusch, jag försöker trots det bara duscha varannan dag för att skona huden lite.

Jag vill inte utesluta medicineringen så det är inte ett alternativ.

Problemet jag har nu är att när jag duschar och tvättar ansiktet så trillar samtlig hud av efteråt. Huden är alltså i grunden helt snortorr, eller så dör den av mängden fett som huden producerar, jag vet inte vilket. Och tyvärr så måste jag tvätta ansiktet eftersom fettet annars rinner ner i ögonen och det svider som satan. Ja ni fattar ju nivån på produktion här....

Nu börjar tyvärr huden bli irriterad på och kring näsa samt pannan. Så jag måste hitta på någon lösning. Jag behöver få bort fettet på skonsammaste möjliga sätt - och återfukta huden. Så att jag slutar flagna hud konstant. Jag använder i dagsläget vanliga schampot även i ansiktet (håret först så det är bara lödder på ansiktet, dessutom med återfuktande schampo, allt för att det ska vara så milt som är möjligt...).

Jag gissar att det inte är så många som har riktigt så extrema problem som jag har, men liknande iaf kanske och kan komma med tips? All hjälp uppskattas då detta börjar bli rätt så tröttsamt.
 
Kan du istället för att tvätta torka ansiktet med en mjuk trasa? Tänk att du river gamla urtvättade lakan i bitar. Strunta helt i att tvätta ansiktet utöver att ta bort tandkräm efter tandborstning eller om det kommit mat i mungipan.
Är det fett, eller är det så att medicinen ökat din svettproduktion, tänker eftersom det svider i ögonen.
 
Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag behöver tvätta händerna efter att ha tagit mig i ansiktet. Håret är fett så att det syns ungefär 12-16 timmar efter dusch, jag försöker trots det bara duscha varannan dag för att skona huden lite.

Jag vill inte utesluta medicineringen så det är inte ett alternativ.

Problemet jag har nu är att när jag duschar och tvättar ansiktet så trillar samtlig hud av efteråt. Huden är alltså i grunden helt snortorr, eller så dör den av mängden fett som huden producerar, jag vet inte vilket. Och tyvärr så måste jag tvätta ansiktet eftersom fettet annars rinner ner i ögonen och det svider som satan. Ja ni fattar ju nivån på produktion här....

Nu börjar tyvärr huden bli irriterad på och kring näsa samt pannan. Så jag måste hitta på någon lösning. Jag behöver få bort fettet på skonsammaste möjliga sätt - och återfukta huden. Så att jag slutar flagna hud konstant. Jag använder i dagsläget vanliga schampot även i ansiktet (håret först så det är bara lödder på ansiktet, dessutom med återfuktande schampo, allt för att det ska vara så milt som är möjligt...).

Jag gissar att det inte är så många som har riktigt så extrema problem som jag har, men liknande iaf kanske och kan komma med tips? All hjälp uppskattas då detta börjar bli rätt så tröttsamt.
Vad besvärligt det låter😔. Har kämpat mycket med problemhy som är i grunden torr men ändå blir fet och lite acnebenägen periodvis.
Inte på den nivå du beskriver som du själv är inne på men för mig blev vändningen när jag började behandla min hy som extremt känslig istället för att (ibland i desperation att bli av med acne) använda starka uttorkande produkter.

En snäll ansiktstvätt, jag trivs bäst med en cremebaserad tvätt och sedan en riktigt bra fuktcreme. Då menar jag inte en fet salva utan det är verkligen värt att lägga lite pengar (i mitt tycke) på att få en som verkligen tillför fukt. Det gjorde för mig att min egen hy lugnade ner fettproduktionen avsevärt.

Tycker du skall börja med att inte tvätta ansiktet med ditt shampoo☺️. En bra rengöring kan göra stor skillnad.

Jag använder också serum under mina dag/natt-cremer men det där är ju lite individuellt. En hudvårdsrutin kan man ju i princip göra hur lång som helst om man känner att man vill lägga tid och pengar på det.

Tips på en fantastisk fuktcreme (desvärre dyr men värd varenda krona och väldigt dryg) är Neo Strata Dermal Replenishment. Den är magisk🙌
 
Senast ändrad:
Kan du istället för att tvätta torka ansiktet med en mjuk trasa? Tänk att du river gamla urtvättade lakan i bitar. Strunta helt i att tvätta ansiktet utöver att ta bort tandkräm efter tandborstning eller om det kommit mat i mungipan.
Är det fett, eller är det så att medicinen ökat din svettproduktion, tänker eftersom det svider i ögonen.
Jag har provat det, tyvärr så blir det för mycket fett runt ögonen trots detta och det börjar svida. Men jag gör detta dagligen ändå för att skjuta på duschen så länge jag kan. Annars hade jag nog behövt duscha minst var 36e timme. Nu kan jag skjuta på det till 48 h så länge jag inte ska vara fin eller sådär.

Tyvärr inte svett... Det är fett, känns tydligt på fingrarna. Det är helt sjukt flottigt. Egentligen skulle jag vilja tvätta mycket oftare så att jag inte kände mig så ofräsch om händerna så fort jag hade nuddat mitt ansikte.
 
Vad besvärligt det låter😔. Har kämpat mycket med problemhy som är i grunden torr men ändå blir fet och lite acnebenägen periodvis.
Inte på den nivå du beskriver som du själv är inne på men för mig blev vändningen när jag började behandla min hy som extremt känslig istället för att (ibland i desperation att bli av med acne) använda starka uttorkande produkter.

En snäll ansiktstvätt, jag trivs bäst med en cremebaserad tvätt och sedan en riktigt bra fuktcreme. Då menar jag inte en fet salva utan det är verkligen värt att lägga lite pengar (i mitt tycke) på att få en som verkligen tillför fukt. Det gjorde för mig att min egen hy lugnade ner fettproduktionen avsevärt.

Tycker du skall börja med att inte tvätta ansiktet med ditt shampoo☺️. En bra rengöring kan göra stor skillnad.

Jag använder också serum under mina dag/natt-cremer men det där är ju lite individuellt. En hudvårdsrutin kan man ju i princip göra hur lång som helst om man känner att man vill lägga tid och pengar på det.
Jag har ansiktstvätt - men det fungerar rätt dåligt. Huden blir jättetorr och irriterad. Sen kan jag inget om vilka som är snälla eller skarpa. Hur vet man hur snäll ens ansiktstvätt är?
Jag har provat att smörja in med aloevera efter tvätt - tyvärr utan någon direkt effekt. Enda som händer är att huden blir ännu stelare och oflexibel efter tvätten.

Schampot är det snällaste jag har, är så pass fuktbevarande att jag har kunnat sluta med balsam som jag annars har använt hela mitt liv. Mycket snällare än ansiktstvätten.
Jag har trots min ultrafeta hy inte problem med acne alls. Visst någon enstaka kan hända kring mens o så. Men inte så att det är ett problem. Så alltid nåt antar jag.
 
Jag har ansiktstvätt - men det fungerar rätt dåligt. Huden blir jättetorr och irriterad. Sen kan jag inget om vilka som är snälla eller skarpa. Hur vet man hur snäll ens ansiktstvätt är?
Jag har provat att smörja in med aloevera efter tvätt - tyvärr utan någon direkt effekt. Enda som händer är att huden blir ännu stelare och oflexibel efter tvätten.

Schampot är det snällaste jag har, är så pass fuktbevarande att jag har kunnat sluta med balsam som jag annars har använt hela mitt liv. Mycket snällare än ansiktstvätten.
Jag har trots min ultrafeta hy inte problem med acne alls. Visst någon enstaka kan hända kring mens o så. Men inte så att det är ett problem. Så alltid nåt antar jag.
Kan ju vara svårt att veta riktigt vilken tvätt som är ”snäll” mot just dig men jag provade mig fram bland de som är för extremt känslig och torr hy. Kändes ju helfel i början när ansiktet var alldeles oljigt av fett att använda produkter för torr hy men för mig var det nyckeln till allt.

Generellt sett om man vill ha nåt som är lite snällt och försiktigt så undvik sådant som är inriktat på fet hy, acnebehandlande rengöring etc. Det brukar ofta vara lite skarpare grejer i dessa är min känsla.

Jag använder också lite syra ibland, vågar inte tipsa om vilken du ska använda, är en djungel men finns säkert någon här som är mer kunnig på den fronten.
 
Kan ju vara svårt att veta riktigt vilken tvätt som är ”snäll” mot just dig men jag provade mig fram bland de som är för extremt känslig och torr hy. Kändes ju helfel i början när ansiktet var alldeles oljigt av fett att använda produkter för torr hy men för mig var det nyckeln till allt.

Generellt sett om man vill ha nåt som är lite snällt och försiktigt så undvik sådant som är inriktat på fet hy, acnebehandlande rengöring etc. Det brukar ofta vara lite skarpare grejer i dessa är min känsla.

Jag använder också lite syra ibland, vågar inte tipsa om vilken du ska använda, är en djungel men finns säkert någon här som är mer kunnig på den fronten.
Jo precis. Jag tror ju att nyckeln är att få bort så lite fett som möjligt egentligen. Samtidigt så måste ju fett bort om jag ska kunna återfukta.
Jag är lite sugen på att isolera mig en vecka eller två och bara köra ansiktstvätt runt ögonen och se vad som händer med resten av huden. Dryper hela jag av fett då eller anpassar sig huden något?

Problemet är ju egentligen inte bara ansiktet... Men att lakan blir missfärgade till tusen kan jag liksom leva med.
 
Jag har en känslig hud som lätt blir torr men ändå aknebenägen. Det som gjort störst skillnad för mig gällande torrheten är dubbelrengöring. Först en oljebaserad rengöring och sedan en vattenbaserad. Det har gjort stor skillnad! Är snällare mot huden och den behåller fuktigheten.
 
Jo precis. Jag tror ju att nyckeln är att få bort så lite fett som möjligt egentligen. Samtidigt så måste ju fett bort om jag ska kunna återfukta.
Jag är lite sugen på att isolera mig en vecka eller två och bara köra ansiktstvätt runt ögonen och se vad som händer med resten av huden. Dryper hela jag av fett då eller anpassar sig huden något?

Problemet är ju egentligen inte bara ansiktet... Men att lakan blir missfärgade till tusen kan jag liksom leva med.
Förstår att ansiktet är det som är mest besvärligt. Alltså testa?! Jag tror att huden (kroppen generellt) är ganska duktig på att anpassa sig eftet situation. Tänker att det här med irritation osv kring näsa nog är ett tecken på att den kanske vill vara ifred lite? Jag hade nog ändå testat att tillföra fukt. Just för att försöka dämpa fettproduktionen en aning. Det är ju egentligen fukt huden vill ha.
Mycket kommer ju också inifrån. Dricker du ordentligt med vatten? Finns ju också en del väldigt bra vitaminet för hår, hud, naglar som faktiskt kan göra underverk.
 
Förstår att ansiktet är det som är mest besvärligt. Alltså testa?! Jag tror att huden (kroppen generellt) är ganska duktig på att anpassa sig eftet situation. Tänker att det här med irritation osv kring näsa nog är ett tecken på att den kanske vill vara ifred lite? Jag hade nog ändå testat att tillföra fukt. Just för att försöka dämpa fettproduktionen en aning. Det är ju egentligen fukt huden vill ha.
Mycket kommer ju också inifrån. Dricker du ordentligt med vatten? Finns ju också en del väldigt bra vitaminet för hår, hud, naglar som faktiskt kan göra underverk.
Ja alltså detta kommer ju från en medicin. Jag tvättade mig ALDRIG i ansiktet innan den, om jag liksom inte var uppenbart skitig. Så jag vet att det inte kommer av överdrivet tvättande - för det skedde liksom aldrig. Sen blev jag tyvärr tvungen att börja, främst för att det svider så attans i ögonen annars. Fett i ansiktet kan jag leva med, men att det svider, nej det funkar inte.

Just ökad fettproduktion av huden är en väldigt känd biverkan på medicinen så det går liksom inte att komma undan den biten. Det är väl mer att jag måste komma underfund med en metod som gör att huden inte tar skada. Kanske @Wonderwomans metod kan vara något där. Tänker att lika löser lika och har jag något fettbaserat på ansiktet först och något återfuktande sen så kanske huden blir mer nöjd. Men.... Nästa krux. Jag vill ju inte lägga pengar på sånthär skit. Huden ska bara finnas och funka ju! :rage::rofl:

Jag dricker ordentligt med vatten. Inga problem med torra läppar eller sådär. Ingen torr hud alls i övrigt egentligen.
 
Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag behöver tvätta händerna efter att ha tagit mig i ansiktet. Håret är fett så att det syns ungefär 12-16 timmar efter dusch, jag försöker trots det bara duscha varannan dag för att skona huden lite.

Jag vill inte utesluta medicineringen så det är inte ett alternativ.

Problemet jag har nu är att när jag duschar och tvättar ansiktet så trillar samtlig hud av efteråt. Huden är alltså i grunden helt snortorr, eller så dör den av mängden fett som huden producerar, jag vet inte vilket. Och tyvärr så måste jag tvätta ansiktet eftersom fettet annars rinner ner i ögonen och det svider som satan. Ja ni fattar ju nivån på produktion här....

Nu börjar tyvärr huden bli irriterad på och kring näsa samt pannan. Så jag måste hitta på någon lösning. Jag behöver få bort fettet på skonsammaste möjliga sätt - och återfukta huden. Så att jag slutar flagna hud konstant. Jag använder i dagsläget vanliga schampot även i ansiktet (håret först så det är bara lödder på ansiktet, dessutom med återfuktande schampo, allt för att det ska vara så milt som är möjligt...).

Jag gissar att det inte är så många som har riktigt så extrema problem som jag har, men liknande iaf kanske och kan komma med tips? All hjälp uppskattas då detta börjar bli rätt så tröttsamt.

Nu har jag inte så stora problem som du har. Men min hud blir fet väldigt fort och mitt hår likaså.

Min tolkning av min hud är att den blir väldigt lätt torr och när den blir det så producerar den stora mängder fett för att kompensera. Jag tvättar numera mitt ansikte bara två gånger i veckan med ansiktstvätt anpassad för torr hy. De dagar jag varit i stallet. Jag sminkar mig aldrig så behöver inte använda make up removers heller. Men varje morgon och kväll så smörjer jag ansiktet med ansiktsolja och en bra återfuktande ansiktskräm. Jag upplever att när huden får gott om fukt från mig så behöver den inte producera en massa eget. Så mitt råd är att köpa en ansiktsolja och en bra fuktkräm och smörja, smörja och smörja för att se om du får samma effekt. Men som sagt, jag inte ingen erfarenhet av så stora problem som du har! Kanske kan du gå till en bra dermatolog som kan ge dig råd?
 
Tanke lite från vänster: har du kollat upp om det finns alternativ till den medicin du tar just nu? Biverkningar kan ju skilja sig åt mellan olika märken även om den verksamma substansen är den samma, förutsatt då att det inte är den verksamma substansen man reagerar på.

Hoppas du hittar något som hjälper, oavsett. Låter jättejobbigt.
 
Kan du inte få någon hjälp av vården hur du ska tackla hudproblemen?

Annars tänker jag att kolla bland produkterna för bebisar på apoteket, milda men effektiva. Kanske t.o.m. bara vanlig babyolja kan fungera att tvätta med.
 
Smörjer du in ansiktet efter tvätt? Om inte så börja med det direkt.

Jag har fet hy och använder serien Seaweed från body shop. Min sambo har känslig hy och använder deras aloe vera serie.
 
Har du testat att tvätta ansiktet utan vatten? Om du tar en fuktig muslintrasa och tar en olja som du gnuggar in i den och sedan torkar ansiktet ordentligt så blir du av med både fett och ger huden en chans att andas Efter det skulle jag lägga på ett fuktserum eftersom de går in i huden bättre. Jag använder whamisa deep rich toner den fungerar på mig som ett fuktserum och finns i en liten ”Travel size”… Oljan kan du testa olika, jojoba, nypon är två populära tex som finns i småflaskor. Om du behöver fräscha upp under dagen kan du ta med en muslintrasa med olja på i en plastpåse och bara fukta den på toa, gnugga och sedan torka av. Ta på fuktserum efter och du är som ny igen :idea:

Jag tänker fett löser fett och tex no poo för håret fungerar ju så. Skulle nog faktiskt testa no poo för håret också just för att minimera tensider som kan irritera huden. Det från håret rinner ju neråt…
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 997
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp