Någon som känner till Happy Hoof?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare JennyRBB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 9 707
J

JennyRBB

Har en fånghäst och har nu läst om Happy Hoof, någon som har erfarenheter av detta foder? Fungerar det el är det bara bluff?

Sv: Någon som känner till Happy Hoof?

Har en fånghäst och har nu läst om Happy Hoof, någon som har erfarenheter av detta foder? Fungerar det el är det bara bluff?

Jag har bara läst på deras sida.
Vad menar du men om det fungerar?

(Jag förstod nog inte riktigt meningen med fodret.)

Jag vet inte något om detta foder, däremot vet jag ett antal hästägare som använder ett fodertillskott från Equimins för fånghästar. Detta ska tydligen ha hjälpt dessa hästar något enormt, och ingen av dom har haft ett återfall på 3-5 år.
Jag minns inte namnet nu, men kan ta reda på det om intresse finns.

Jag har bara läst på deras sida.
Vad menar du men om det fungerar?

(Jag förstod nog inte riktigt meningen med fodret.)

Som jag förstod så skulle fånghästar slippa fång med hjälp av detta foder, medjag kanske har fattat fel.

Jag vet inte något om detta foder, däremot vet jag ett antal hästägare som använder ett fodertillskott från Equimins för fånghästar. Detta ska tydligen ha hjälpt dessa hästar något enormt, och ingen av dom har haft ett återfall på 3-5 år.

ja jag är jätte intresserad. :)

Detta fodret står det lite mer om på deras sida.
Bla
"laminator contains a bioflavanoid called Hesperadin which is commonly used in human preparations for people who suffer with blood pressure. It works with Ascorbic acid (Vitamin C) to make the small blood capillaries more elastic so improving blood flow to the laminar corum.

Then we include a very unique and digestible organic source of zinc to help encourage strong keratin growth. Many forms of zinc are not very digestible for a horse, they are for a cow, which has four stomachs to break it down but not a horse. A digestible source of zinc is absolutely essential, and no other company has the technical ability to do produce zinc in this way.

There is a particular strain of saccharomyces cerivisae yeast to greatly assist the digestion of new young grass in the hind gut, again vitally important. There are also prebiotics to keep the gut wall healthy.

High levels of organic magnesium, manganese and antioxidants Vitamin C and E are included to help purge any free radicals. All this combined with a high level of Biotin

(Vitamin H) combine to make Laminator probably the best hope there is in helping to combat this annual problem.

Of course,nobody knows exactly what brings laminitis on but it is widely accepted that interruption to the blood flow in the laminar corum is a cause."

Man kan ju undra om det finna några tester om det verkligen hjälper. det är ju fortfarande många frågetecken kring fång bla om blodflödet. Jag har förstått det som att en teori om blodet är att det ställs om från de mindre blodkärlen till att öka kraftigt i de större och då gå förbi lamellerna (om jag minns rätt). Skulle detta då hjälpa det?

ja. flavanoider vidgar dom små och perifera blodkärlen. finns i många växter men främst hagtorn.
tycker det verkar vara bra saker i det. min fångis får redan magnesium, c-vit och b-vit samt jäst. kanske man kunde ge enbart detta istället? vad är det för dagsgiva och står det hur mkt det innehåller av varje ämne?

Se där var den ju, det medlet som jag vet att man ger sina hästar fn.

Jag köpte ett foder från Irland som skulle "rensa systemet" och som jag gav till min fångponny. det fungerade iaf så länge hon åt det. Kommer verkligen itne på vad det heter nu, men jag kan kolla upp det?

Jenny

Se där var den ju, det medlet som jag vet att man ger sina hästar fn.

Var det Laminitis som du mena, vet du hur de ger detta? dagligen året om el bara innan och under bete?

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte ett foder från Irland som skulle "rensa systemet" och som jag gav till min fångponny. det fungerade iaf så länge hon åt det. Kommer verkligen itne på vad det heter nu, men jag kan kolla upp det?

Jenny

Ja tack, är tacksam för alla olika tips:laugh:

Jag gav under flera år min fång häst Happy Hoof. Ibland varierade jag och kombinerade jag med High Fibre Cubes. Tycker det är ett bra foder för fånghästar med tanke på lågt stärkelseinnehåll och mycket fibrer.

Tyvärr är det ju inte så enkelt att man kan ge hästen ett så kallat fångfoder och så slipper man fånganfall i fortsättningen:crazy: Utan det är ju helheten det handlar om. Sista åren jag hade min fånghäst fick hon istället en diet bestående av lucern och olja då det passade oss bättre. Allt är hela tiden en avvägning.

Vad var det för olja du gav då? min new forest rids 3-4 dar i veckan och har väldigt lätt att lägga på sig. Vilket skulle du välja olja och lucern el happy hoof?

Vad var det för olja du gav då? min new forest rids 3-4 dar i veckan och har väldigt lätt att lägga på sig. Vilket skulle du välja olja och lucern el happy hoof?

Jag ger min fånghäst lusern, betfor, hö/ensilage, halm, lite linfröolja och ofta bakjäst.
Lusern ger jag för att komplettera proteinet och för att det innehåller bra fibrer och neutraliserar tarmarna. Betfor innehåller också nyttiga fibrer. Linfröolja för att det innehåller nyttiga fettsyror. Bakjäst för att skapa en bra miljö för mikroorganismerna i tarmen. Sedan får hon naturligtvis hö eller ensilage och har tillgång till halm.
Jag tyckte inte att Happy hoof verkade så meningsfullt. Jag vill gärna veta varför jag ger ett visst foder.
Om din häst har lätt att lägga på sig (känner igen det, har en likadan) så hade jag inte gett olja för att ge mer energi.

Jag glömde mineralerna.

Jag gav Kraffts Oil. Idag skulle jag dock inte välja denna olja;) utan ta kallpressad linfröolja. Det får vår nuvarande häst (dock ej fånghäst gudskelov!).

Fördelen med Happy Hoof är ju att det är ett färdigfoder. Har hästen lätt för att lägga på sig så passar detta lågkalorifoder bra. Det är ett "struktur"foder med lång ättid vilket också är en fördel.

Vad skulle jag göra....det beror ju lite på omständigheterna såklart...men fick vår häst fång nu skulle jag förmodligen ge lucern, bakjäst, lite betfor, mineraler och kallpressad linfröolja. Fortsätta ge hösilage.

Vi hade en inhyrd ponny som fick prova på detta foder men han tyckte helt enkelt inte om det! Det verkade sätta sig i halsen på honom. mycket harkel och host i samband med att han åt och åt gjorde han närmast under protest!
Det slutade med att han istället fick tillskottet Pronutrin och annat kraftfoder istället.

Annars är jag ett stort fan av Spillers foder, har deras Stud foder och har även provat high fiber cubes.

Happy Hof "fång foder"

Undra om någoon har provat eller fodrar med Spillers Happy Hof? Min vette rekomenderade att vi skulle prova till vår fånghäst. Fanns tydligen någon form av grovfoder kuber från samma företag. Nyfiken på vad för erfarenheter ni har av detta?

Sv: Happy Hof "fång foder"

Det är nog inget fel på det men ärligt talar blir det nog många ggr billigare om du köper ingående halm, lusern, hö och mineralblandning för sig än i denna tjusiga förpackning. (Eller varför inte bara lusernen) Då slipper du vitlöken också.HH

Sv: Happy Hof "fång foder"

Happy Hoof är säkerligen ett kvalitetsfoder men vår ponny vägrade äta det!

Grovfoder i kuber, jag vet inte om det är Pony cubes du menar? Det är ett bra foder men personligen är jag inte så förtjust i att fodra med pelleterat foder.

Vet att flera kliniker rek Happy Hoof och att man tydligen haft goda erfarenheter av det men som sagt smaken kan bli ett problem. Be att få hem ett mindre prov först är mitt tips.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
894
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka