Någon som provat bomlös w-sadel?

B

Balans

Lite sugen på en bomlös,haft upp frågan tidigare om någon provat en westernsadel som är bomlös, men ingen hade det tydligen det då. Nu börjar de komma ut mer på marknaden och jag undrar;

Är det någon som har provat eller har en bomlös westernsadel, och frågan är om det är värt att köpa en och om den är bra?
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Jag har också funderat på bomlöst, men det är ju inte att rekommendera ifall du vill tävla eftersom det inte är tillåtet!!
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

tänkte i så fall ha båda och..har en premier hemma..o den ska jag ha kvar :love:
Men jag hörde med en på WRAS för ca ett halvår sedan o de sa att det inte stod något om att man inte fick använda bomlös. Var har du läst eller fått info om att man inte får det?
På D-nivå är det ju tillåtet iaf,då får man ju tävla i engelsk sadel ju..de har jag sett några få gjort iaf.
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet av bomlöst. Jag var oxå inne på den linjen så jag frågade min mycket meriterade tränare och han tyckte inte att jag skulle satsa på en sån. Av nån anledning började man ju bygga sadlar med bom, elr hur?

MVH Frida
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

jo de e sant.Men tittar man på allting annat så ser man ju att tekniken går framåt, och så kanske även hästsadlarna, vem vet?
Jag har inga fördomar mot något och finns det något som kan vara bättre så är jag inte sen att prova!
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Bomlösa sadlar ligger mera instabilt på hästryggen och glider gärna i sidled. Ingenting att satsa på om man vill rida reining och roping med andra ord. Däremot kan det vara ett alternativ för pleasure-ryttaren tror jag. Jag växlar själv mellan en vanlig bladsadel (när jag tävlar, går kurs och långturer) och en sk "barbackasadel" (lugnare pass hemmavid). Både jag och hästen tycker den bomlösa är skönast men den funkar inte i alla lägen tyvärr...
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Det finns inga bomlösa westernsadlar! Alla westernsadlar har bom!
Du menar kanske en bomlös med horn? :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Hejsan!

Jag har en bomlös (en ST western)....jag har inte haft den så länge men ändå!

Än så länge är jag mycket nöjd...det enda problem jag upplever är att då hästen är ojämt musklad puttar hon över sadeln lite åt ena hållet (vilket en bomsadel döljer, även om problemet finns där = bättre med bomlös då man snbbt mräker sådant o kan rätta till det i tid)....detta börjar bli bättre med longering o bättre ridning....Dock beror detta inte på sadeln utan på hästen!

Annars är sadeln mycket skön o ger jämt fint svettavtryck efter ridning!! (till skillnad mot alla de bomsadlar jag hittat...hittar en enda som inte gav ojämt tryck o det var en Hector..)

Det negativa med den som jag har upplevt hittils är att man behöver pall när man ska upp för annars åker den snett....

Dessutom måste jag vara noga vid lättridning att resa mig rakt upp då hornet är ganska stort o man slår i det annars....men det ser jag mest som positivt... :bump:

Annars en jätteskön sadel som ger mig den stabilitet jag behöver, ger mig mycket bra o lodrät sits o verkar vara bra för hästen...

Självklart går den inte att använda vid roping, men dock rening ska jag låta vara osagt då jag tycker att den är mycket stabil, men ej prövat några sådana moment...

Så...varför inte provrida en o bilda dig en egen uppfattning om man du o hästen tycker!? :banana: :d


PS...kontringsfråga till den som skrev att "Av nån anledning började man ju bygga sadlar med bom, elr hur?"...av nån anledning rider ju indianerna helt utan sadel utan problem!? ..... :confused:

en annan sak är att det är en otrolig skillnad på en barbackapad o en bomlös....D:S..
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Tack för din långa och välformulerade svar!skönt att någon här tycker det verkar lite bra med bomlöst iallafall!
Jag har en unghäst hemma och är just därför jag tänkte att det kan vara bra med bomlöst då de ändrar sig konstant.
Men som jag sagt innan har jag tänkt och ha både min premiersadel och då kanske en bomlös till hästen.
Funderar på att prova o känna på hur det känns, men finns ingen jag känner som har någon och långt till närmsta återförsäljare av dessa sadlar. Ett möjligt alternativ är väl kanske att låna hem en för provning innan man köper en..
Men du är helt nöjd alltså och har inga planer på att gå tillbaka till en standard westernsadel? Är ju trots allt lite pengar och vill inte köpa något man inte kommer använda sen iallafall...
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Varför en bomlös? Har ingen fattat att bommen är till för att skydda hästen. Att få den skumpande vikten jämt fördelad över ryggen är a och o för att hästens rygg skall hålla.
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Hejsan, det står i regelboken att westernsadeln ska ha bom och horn. Kan inte den exakta formuleringen då jag har regelboken hemma, men jag kan kolla noggrannare. F ö så är det ju bom även i engelska sadlar... :cool:
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

hejsan...

Enligt mig så vore det en bra idé att växla mellan bom o bomlöst...under förutsättning att bomsadeln passar......Speciellt kan ju bomsadel underlätta i perioder om unghästen blir lite väl "hoppig"/busig...(den ligger ju lite stadigare trots allt)

Jag har tyvärr fått erfara den hårda vägen hur en illapassande sadel kan påverka hästen...(utprovad av sadelinpassare m.m.)-speceillt då min häst har en skum rygg som ej är enligt "mallen"


Då min häst gå mycket lugnare nu o hittar formen lättare o kan slappna av bättre, så har jag inga planer på att återgå till bomsadel i första taget....Möjligtvis senare om hon är färdigutbildad, ska tävla(om reglerna kräver det) och har en muskelmassa som ej förändrar sig i första taget (o hur stor är den chansen?)

Jag hade inga andra möjligheter själv än att köpa en bomlös på öppet köp för att prova...men återförsäljaren var väldigt tillmötesgåede o jag kunde prova i lugn och ro....(dock frå man ju bet. frakten om man inte vill ha den)


Till kenneth: jag har mycket väl förstått varför en sadel har bom och anser att det vore det allra bästa i teorin...men har du tittar på några hästryggar o bomsadlar?? det är mycket svårt att hitta en bomsadel som ligger an hela ryggen hela tiden, vilket krävs för att fördela trycket.....ofta blir det punkttryck till följd av den stela bommen...o detta anser jag värre än den lilla ökade "skumpningen".Dessutom gör en bomlös att det är lättare att känna hästens rörelser o följa med dem på ett mjukt sätt. :mad:

Så visst, jag skulle föredra en bomsadel om den fungerade som tänkt, men då de ej gör de o hästen klart visar att den föredrar den bomlösa...varför inte lyssna på hästen???? :confused:
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Jag har en Barefoot Nevada. Funkar super :D Jag vill helst aldrig mer använda bomsadel på mina pållar. Har haft så mycket problem pga s.k. välinpassade sadlar.
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Alternativet till en illapassande sadel är en sadel som ligger bra, inte en bomlös.
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Nu har jag hittat det, regel nr 175.
"I alla klasser skall hästarna visas i Westernsadel.Westernsadel ska ha horn och bom. På D-tävlingar får avvikelser göras beträffande westernutrustning. Traditionell sadel och träns, tillåts.
Det skrivet med fet stil är nytt för iår.
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Det är dina alternativ, vi andra kanske vill utforska lite andra alternativ.
Visst har man en sadel med bom ska man se till att den passar, men om man har ex ett kallblod som jäser bara någon nämner hö, så kan man ha två bomsadlar en för sommaren och en för vintern. Eller varför inte en bom sadel och en bomlös, hmmm..kanske bara en bomlös :angel: , eller bara en med bom, friheten att välja är underbar :banana: .
Jag har ridit barbacka större delen av våren eftersom inga sadlar passade,hästen musklade sig fint på både rygg och bak, men min beniga rumpa orsakade två ömma tryck punkter i ryggmuskulaturen. Jag köpte en bomlös och har en Hector, de använder jag varannan gång, hästen klagar inte(det är bara människor som är emot bomlöst som klagar :rofl: )
Sedan kan det vara bra att veta att bomlösa sadlar egentligen inte är bomlösa, de har ju valvet fram och bak det är trots allt en bom, men utan förbindelse med varandra. De bomlösa sadlarna ska liksom alla sadlar vara bakom bogbladet ;) .
Ha det bra, imorgon ska jag på två dagars långritt i min bomlösa sadel och boaboots, ridandes i REP :eek: grimma :angel: :)
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

kenneth skrev:
Alternativet till en illapassande sadel är en sadel som ligger bra, inte en bomlös.

Finns inte en enda sadel med bom som passar hennes rygg utan att hon får ont.
Så alternativet bomfri/bomlös är rent lysande
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

kenneth skrev:
Varför en bomlös? Har ingen fattat att bommen är till för att skydda hästen. Att få den skumpande vikten jämt fördelad över ryggen är a och o för att hästens rygg skall hålla.

skumpar man finns det ingen sadel i världen som kan rädda hästens rygg, med bom eller utan gör det samma, skumpandet är obehagligt för hästen oavsett sadeltyp.
och sadlar med bom har en tendens att "bli fel" ganska fort på en växande unghäst, ne då är det bättre med bomlöst och i stället jobba på sitsen så man kan rida utan och "skumpa runt"
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Plus att jag automatiskt skumpar mindre i den bomlösa än i westernsadeln och därför kan slappna av mer och glida med ytterligare.

/Camilla
 
Sv: Någon som provat bomlös w-sadel?

Jag har skaffat en bomlös sadel med horn. Jag tröttnade på att dels leta efter en sadel som satt bra och dels över att behöva oroa mig hela tiden om dem klämmer någonstans. Nu behöver jag inte tänka på det längre :banana: Jag älskar min sadel :love: den är så underbart skön att rida i! Och pållen min har ändrat sig i ryggen så mycket att nu skulle jag nog kunna hitta en bomsadel som funkar. Hon var så "urgröpt" förut men har nu blivit riktigt bra. Fast nu när jag har upptäckt dem bomlösa sadlarna så känns det inte så nödvändigt med en bomsadel. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 183
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Cattis_E
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Nepenthe
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 320
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp