Någon som tagit hand om "polis" häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Smilla96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 173
S

Smilla96

Kom inte på hur jag skulle formulera rubriken. Det jag menar är hästar som av någon anledning skall tas om han av polis eftersom ägarna inte sköter om dom.

Min man är polis och eftersom vi har hästar och stall så har det kommit en förfrågan om vi kan ta emot en häst som skall tas om hand.

Nån som har erfarenhet av sånt här?
Vad kan vara bra att tänka på?

Jag har givetvis krävt att hästen som eventuellt flyttar in skall vara vaccinerad och frisk. De undersöks av veterinär när de beslagtas.

Sv: Någon som tagit hand om "polis" häst?

Vem ska stå för vilka kostnader? Ev. veterinärvård, foder, hovslagare m.m.
Vem ansvarar för ev. försäljning av hästen/vem står som ägare?
Hästen bör vara försäkrad, vem står för det?

Får ni ersättning, gör ni detta gratis, förväntas ni stå för alla kostnader i den dagliga omvårdnaden?

Hur får ni bruka hästen (om den är i kondition)?

Om jag har föstått det rätt så står polismyndigheten för alla kostnader och vi kan bara ge dom en prisuppgift på vad allt skulle kosta. Jag står för den dagliga skötseln.
Sen kommer det väl förmodligen ett beslut på om hästen skall avlivas eller säljas.

De här hästarna brukar ju inte precis vara i toppskick när de tas om hand. Så dels kan det vara svårt att få garantier på att den verkligen är frisk och dels så kan det vara både svårt och dyrt att få den i skick igen. Så var definitivt inte för billig om du ska lämna prisuppgift. Du får räkna med att den kommer att kräva väldigt mycket i omvårdnad, vilket också tar tid. Plus att man inte vet hur långvarigt det blir med hästens placering hos er. Kan ju bli allt från någon dag till år.

Finns det inte en förening/ organisation som tar hand om omhändertagna hästar? Svenska Hästars Värn eller något liknande. Kanske det går att kontakta dem för att höra vad det kan kosta i omkostnader?

Polisen brukar ha kontakt med olika djurhem där djuren finns tills beslut om försäljning, avlivning eller eventuellt tillbakalämnande till ägaren tas, det senare är ej så vanligt, men sker ibland.

Oftast är djuren ej i tip-top skick, det är bra att ha ett veterinärt utlåtande om djuret innan man tar hand om det, speciellt om något skulle tillstöta under vistelsen. Ta även foton och dokumentera när djuret anländer.

Jag o mitt X hittade en häst för en massa år sedan som vi omhändertog. Vi hade ett litet helvete att få ut polis på platsen men till slut - efter massa samtal- fick vi tag i en distriktsveterinär som tvingade med polisen ut.. Ägaren fick 2 dgr på sig att avliva hästen. Den hade stått inlåst i stallet i ca 1 år - vi fick veta detta på omvägar o trode först inte det var sant- men det var det. Hästen - Othello - hade levt på box (av trä) o vatten.. och hade på detta sätt utvecklats till en stor Cponny på ca 120 kg.. :crazy:
Stallet var alltså låst, boxdörren igenspikad och fick brytas upp med kofot.. Jag gissar att han hoppts på att den skulle självdö o sen gräva ner honom. Det var en rik men okunnig snubbe som ägde den..

Jag drog en penna o ringde ägaren o sa att vi kände vet o hade hört att han hade en sjuk häst som jag var villig att ta mot att jag betalade ev avlivning.. Så jag fick honom att skriva över hästen på mej innan vi gick för att hämta den (vilken shock..).

Vet blev inte glad men vi fick tre v på oss, han kom ut o tog en massa blodprov o skickade iväg. Jag fotade honom dagligen under dessa tre veckor o skillnaden var helt otrolig..
Det var en liten fin hingst med topp psyke o bra stam. Efter tre månader kunde ingen gissa vad han varit med om o vi red in honom.

Efter ett år fick han en spark i hagen av en annan häst o krossade benet.. :cry: Vi körde in o röntgade honom o trode han skulle gå o laga.. dum som jag var hade jag inte försäkrat honom vid överlåtandet (hädanefter är det det FÖRSTA jag gör innan jag tar mej an en häst) o operationen skulle gå på en mindre förmögenhet..
Vi övertalade vet att få en avbetalningsplan o var helt inställda på att operera honom - kosta vad det kosta ville. Vi hade i för sej inga pengar men kunde ju kanske sällja lite grejer, låna pengar eller vad som hellst..
Men han gick inte att laga.. Allt var krossat visade det sig vid nästa besök.. det enda som höll var ärtbenet..
Så han avlivades på plats.. Fy fan, det var bland det värsta jag varit med om av detta slag.. :cry::cry:

Men från början var min tanke att bara han slapp gå från boxen han var född i rakt upp i en slaktbil, han förtjänade att få uppleva lite lycka i livet innan han dog.. O det tror jag nog han fick.. Det var en underbart glad liten individ!

Jag vet inte om detta gav dej så mkt hjälp men tja, se till att den är försäkrad i alla fall.. O gå igenom o gör upp allt innan ni tar emot den. Om den ska säljas så bör ju tex ni få provision på försäljningen.

Lycka till, själv blöder jag hopplöst för djur som far illa.. :crazy:

Så här såg han ut när vi hämtade honom.. Det var faktiskt värre i verkligheten, synd att jag inte fotade hur det såg ut när man lyfte svansen.. har aldrig sett något liknande.. :eek:

n721806708_1163552_3361.jpg

n721806708_1163555_4047.jpg

n721806708_1163556_4213.jpg

Efter tre månader!!! :love:

n721806708_1163557_8610.jpg

n721806708_1163559_8961.jpg

Hoppas det inte blev för mycket ot.. tänkte att ni kanske ville se hur han såg ut.. o blev.. *saknar honom*

Skrev fel i förra inlägget, det var efter 6 mån han fick sparken, inte ett år..

Senast ändrad av en moderator:

Hoppade in i tråden och såg dina inlägg.
Det är människor som du, som får min värld att se ljusare ut!
Vilket helt underbart jobb du gjorde. Jag kan inte beskriva i ord hur enormt imponerad jag är av det du gjorde, och hur fin och välmående hästen blev.
ABSOLUT gav du hästen mkt glädje och äkta hästliv under den tiden du hade honom. Antagligen trode han att han hamnat i himlen när han kom till dej.
Så, TACK för att sådana som du finns:bow:

Tack!!! :laugh: Det är ju oerhört givande att ta hand om djur som farit illa.. min dröm har länge varit att om jag en dag vinner pengar eller bli rik så ska jag köpa en stor gård o sen åka runt på marknader o köpa upp alla RIKTIGA ök som jag sen ska ta hem så ska de få bo hos mej tills de dör!
Ha ett akutstall till att börja med o sedan ut med dem i stora hagar med lösdrift.. vilken dröm det hade varit!!! :love:

Mitt x var väl som jag när det gällde djur, så vi vågade aldrig åka på djurmarnader.. risken var för stor att vi skulle komma hem med hur många diverse kreatur som hellst.. :grin:

Du är min nya idol :love:, helt beundransvärt hur fin du fick denna häst på så kort tid. Tragiskt att det slutade som det gjorde :(.

Håller med Tamzy, tack för att sådanna som du finns! :bow:

Tack!!! :laugh: Det är ju oerhört givande att ta hand om djur som farit illa.. min dröm har länge varit att om jag en dag vinner pengar eller bli rik så ska jag köpa en stor gård o sen åka runt på marknader o köpa upp alla RIKTIGA ök som jag sen ska ta hem så ska de få bo hos mej tills de dör!
Ha ett akutstall till att börja med o sedan ut med dem i stora hagar med lösdrift.. vilken dröm det hade varit!!! :love:

Mitt x var väl som jag när det gällde djur, så vi vågade aldrig åka på djurmarnader.. risken var för stor att vi skulle komma hem med hur många diverse kreatur som hellst.. :grin:

Ja visst är det givande. Det är mkt slit, mkt pengar, många tårar, men för att inte tala om alla glädetårar som faller när man ser hästen lysa upp, man får en varm puss på kinden, man ser hur lycklig och tillfreds hästen är när den lugnt står och tuggar i sej hö i stallet, i tryggt förvar från vinterkylan, lr när den galopperar ut på grönbetet i full fart!:love:
Jag har själv tagit hand om ngra hästar som inte mått bra. De går absolut inte o jämföra med vad din hade varit med om, men det var ändå underbart när dagen kom och man såg att dom måde bra och var lyckliga, efter år av slit med hovar, hull, och tillit.

usch nu gråter jag..
vilken hemsk men ändå vacker berättelse att han fick uppleva iaf ett år av lycka hos dig. Vilken söt liten ponny. Bra gjort av dig:bow:

Du är verkligen en förebild!!! :bow:
Både i den här tråden och den andra tråden om att lyckas utan pengar :D

Jag ska läsa matte C nu snart och ska sen söka till miljö och hälsoskydd. Förhoppningsvis kan jag bli något inom djurskydd och jag skulle verkligen inte ha något emot att ta hem en sjuk häst att ta hand om för att ev senare säljas. Förutsatt att någon betalar, jag kommer nog inte ha råd med för många djur.

Det var nog lite OT men kunde inte låta bli.

TS - med frisk antar jag att du menade att den inte har sjukdomar som smittar. Alltså hästen kan ju vara mager och ha fula hovar och ha problem med tarmarna osv när den kommer till er? Det beror ju på hur man ska se ordet "frisk". Jag hade personligen inte tackat nej till att ta emot en "polis" häst (som du uttryckte det) så länge den inte hade smittsamma sjukdomar.

Jag vet inga speciella råd, det beror ju på hur hästen är i skick osv. Men den ska så klart ha ren box att komma in till från en stor och gärna kuperad hage. Gärna hästkompisar om den är van vid sällskap, annars hade jag nog satt den i en egen hage med kontaktmöjligheter över staketet. Ja det mesta som är "självklart" ska man ju göra. Sen om den ska motioneras eller inte är ju svårt att veta men promenader om den inte är halt kan vara trevligt tror jag. Men den ska ha omskötsel och extra omsorg om den har svårt för människor.

Traloppan!
Vilken Superfin Ponny det blev av stackaren som du hittade! Synd att det slutade som det gjorde, men du gjorde honom säkert väldigt lycklig den tid han fick vara hos dig!

Med frisk så menar jag att den ska vara sjukdomsfri såklart och sen om den är vanvårdad gör ingenting, det har jag liksom räknat med att den förmodligen kommer att vara och det är ju lite därför jag ställer upp och tar emot den så att den kan få ett bättre liv!
Den kommer att få en stor fin box oxh en stor hage att gå i. Jag är dock lite inne på att ställa den i en egen hage i början för att den ska få vara ifred om det nu är så att den är mager och medtagen. Jag vill ju ge den en chans att bli "normal" innan den ska ta plats i en ny flock.... Men mina 2 kommer att finnas på andra sidan staketet så att de har kontakt.

I och med att min man själv är polis så har jag det lite förspänt. Det rör sig om ett tiotal hästar som ska tar omhand men eftersom vi bara har plats för 1 så kan jag få chansen att påverka vilken häst det skulle kunna bli. Jag vet ju hur svårt jag har för att skiljas ifrån djur så blir det aktuellt att vi får hit någon så vill jag kanske kunna köpa loss den så småningom. Men jag vet inte alls vad det är för hästar det rör sig om eller om det blir aktuellt över huvudtaget.
Så, fortsättning följer förmodligen....

Senast ändrad av en moderator:

Du får allt komma tillbaka med en uppdatering, om det kommit en häst eller inte. Fortsättningen kan ju vara kort och lång ;)

Tycker att du tänkt till och det är ungefär vad jag hade gjort om det var en vanvårdad häst jag omhändertog. Lugn och ro i början, extra pyssel och så. Samt egen hage och sen ev introducering med en annan häst. Man vet ju oftast inte hur hästens bakgrund ser ut så jag hade varit jätteförsiktig med att släppa ihop hästen med en annan.

Lycka till! :banana:

Tack för alla fina ord!!! :laugh: Vad gulliga ni är! Det var hemskt att Othello bara fick 6 månader hos mej men i alla fall bättre än att svälta ihjäl i boxen han stod.. :(
Något som är hemskt i sammanhanget är väl de mäniskor som visste om att mannen i fråga hade en hingst som han låst in i stallet o låtit stå där i ett år.. Det var ju så VI fick veta detta.. rycktesvägen.. Varför gör man inget?? Om man nu inte vill gå dit o ta itu med det själv, varför ringer man inte ut vet eller polis!?! Totalt obegripligt!

Jag gissar också att hans uppväxt utan tillräckligt med mat och mineraler samt tiden i fängelset han stod har gjort skelettet extra skört vilket gjorde att han inte klarade den sparken han fick.. En häst som växt upp under mer normala omständighter hade kanske klarat det bättre.

Jusst den här hästen gav vi fri tillgång på hö o halm från dag ett,däremot var vi lite försiktiga med kraftfoder men han fick mest lucernpellets blandat med lite betfor.

Han gick också själv i hagen till en början, dels pga hans tillstånd men även då han var hingst.
Dock var han så undernärd att han inte hade några testiklar när vi fick hem honom..
Men de ramlade ner med besked efter ett tag! ;)

Vi hade täcke på honom hela tiden i början trotts att det var sommar, han behövde all energi att lägga på sig.. o så ville vi inte orsaka några trafikolyckor för folk som passerade med tanke på hur han såg ut.. :angel:

Någonting att verka fanns inte.. Hans hovar var inkapslade i gammal skit men inte så stora - fanns väl inte tillräcklig näring för att hovarna skulle växa..
Avmaskning var inte heller att tänka på, dels var väl risken för parasiter inte så stor med tanke på hur han såg ut.. vad skulle maskarna där att göra? Fanns ju ändå ingenting att äta.. Och oavsett så hade vi väntat tills han var i bättre skick för att klara maskmedlet.

Blodproven vi tog var alla helt normala, men det är ju all ide att ta blodprov på en häst i detta skick för att se om tillståndet faktiskt kan bero på sjukdom.

Vi fick smörja knän, kotor, hasor osv med barnolja för att massera bort avföringen som bränt fast där..
Det var inte helt enkelt att borsta honom med tanke på att det var som att borsta ett skelett.. in mellan varje revben o så..
Manen ramlade ju av när man började reda ut den o svansen klippte vi bort ungefär halva eftersom den var så full av intorkad hästbajs.

Lite om hur vi gjorde med honom alltså. :)

I övrigt så var han på ett strålande humör o inte rädd för nått! Vi tillbringade väldigt mkt tid i med honom i början pga att vi var helt fascinerade av att se honom upptäcka denna nya värld med mat o kompisar!
Vi kunde sitta i timmar utanför hans hage o bara glo på honom..
Sen tog vi in honom o satt o glode på honom i boxen.. En dag somande vi tom där.. Han måste ha tyckt vi var några märkliga figurer.
Det lustiga var att han varje dag den första tiden puttade upp alla halm i ett hörn! Som om han skulle spara den till sämre tider eller nått..
O om han råkade få in ett halmstrå i munnen när han åt hö så spottade han ut det illa kvickt!
Han brukade också buffa bort hö mot oss när vi satt i boxen, typ, " ta här! Finns SKITMYCKET mat på detta stället!" :D

Han lämnade ingen oberörd o få ögonen torra vår älskade lilla Othello. Många var förvånade över att han var så orädd, men det var ju inte så konstigt, han hade ju ingen anledning att vara rädd för mäniskor. Han hade ju inte blivit slagen, o han kunde ju inte veta att det var mäniskans fel att han inte fick någon mat eller stod ensam i ett stall i mörker.. OM det kom någon till honom någon gång så var det ju enbart positivt!

Lycka till TS, o jag ser fram emot att läsa mer om hur det går för dej o din blivande skyddsling!!!

Nu är hästarna omhändertagna men de fick plats hos en annan som kunde ta flera skönt att dom fick va tillsammans med sina kompisar. Dom har det så bra så!

*kl*

Jag skulle inte klara av att "bara" ta hand om ett vanvårdat djur i väntan på försäljning/"fixa till" så att det blir i säljbart skick, eftersom jag vet att jag skulle fästa mig för mycket för att inte bryta ihop helt när det är dags att lämna bort..
Men däremot är det en dröm att en dag adoptera/köpa en vanvårdad häst från t.ex. Svenska Hästars Värn, dvs köpa den i dåligt skick (kollad av vet. förstås) och behålla den dess liv ut.. Beundrar de som redan gjort det. :love:

Men hur han såg ut när ni tog hand om honom:eek: Och vilken skillnad sedan:love::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 392
Senast: lilsan
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
2 030
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 756
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka