Bukefalos 28 år!

Någon som vägt sin transport?

Gaia

Trådstartare
Jag har en Star Safir som har totalvikt 1370 kg, tjänstevikt 750 kg och lastvikt 620 kg (enl regbeviset).

Var på soptippen idag och slängde skräp och passade på att fråga om jag skulle kunna få väga släpet och se hur mycket det verkligen väger olastat. Har ju hört en del om att man registreringsbesiktigar utan mellanvägg och gummimatta osv, vilket jag ju har i min. Höll på att storkna när vågen visade på 940 kg! Alltså 190 kg mer än regbevisets tjänstevikt. Plötsligt har jag bara 430 kg kvar att lasta :crazy:

Hade tänkt att rega om släpet till 1500 kg (lätt med mitt släp, bara att byta till C-däck och registreringsbesiktiga enligt Bilprovningen) men det är ju knappt någon idé, lastvikten blir ju då "på riktigt" 560 kg, hästen väger ca 550 kg. Får väl rega om till 1600 kg istället då, vilket går enligt återförsäljaren jag kollade med, men det är inte så bra andrahandsvärde på en sådan totalvikt tydligen.

Någon annan som vägt sitt släp och hur stämmer det i så fall med regbeviset?
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Jo, mitt förra släp vägde 100 kg mer i verkligheten än på papperet. Det var en Värmlandsvagn i plyfa.

Det är väldigt, väldigt få bilar (om ens någon?!) som får dra 1600 på B-kort tyvärr.
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Det finns bilar som får dra 1600 på b-kort, men de är som sagt inte vanliga.

En stallkompis hade en, en nyare Audi kombi, har jag för mig.:)
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Jaha där ser man :) Trodde typ det var vissa varianter av t.ex 945 bara som fick dra så mkt.
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Mitt Boj väger 100 kg mer. Mer en regel än ett undantag att släpen är tyngre än på pappret enligt bilprovningen
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Kör ner på en bilbesiktning som har våg och väg det på en riktigt kalibrerad våg. Bara några lastbilar har kört upp på vågen vid tippen så har de dragit med sig grus och skit upp på den som vägs in i din vikt och det blir snabbt många kilo. Vi har ett stenbrott i närheten här vars våg ligger perfekt tillgänglig att snylta på när man tex köper hö o dyl, det man har lärt sig är att det enda man kan väga är just mellanskillnaden om man väger relativt tätt. Du skulle bara se hur mkt vikten diffar på hästlastbilen från gång till gång man kör upp den där har skilt på betydligt mer än 200 kg på olika dagar. Första gången höll jag på att få hicka för då gick vågen över 3 ton och eftersom jag vid det tillfället aldrig vägt den så blev det verkligen what ??? eftersom den skall ha 1000 kg lastvikt. Detta var en söndag eftermiddag så vågen hade naturligtvis legat ostädad hela helgen och det var blöt ute. Var tvungen att köra dit dagen efter igen efter att de öppnat och därmed kalibrerat vågen och även om den inte var helt fri från grus så var bilen nere på 2600 istället och jag kunde andas ut, så över 400 kg fel visade den dagen innan pga att skit
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Min Mustang vägde mindre än vad det står i papprena.. Jag har visserligen tagit ut mellanväggen men har i stället lagt in armerad gummimatta för att skydda golvet när jag kör broddat. Står i papprena att den ska väga 900 kg o den vägde typ 840 kg. :)
 
Sv: Någon som vägt sin transport?

Vet inte hur kalibrerad vågen är, men den är ganska ny och såg rensopad ut. Det är även asfaltsväg ända fram.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 276
Senast: Liten
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 221
Senast: Ackio
·
Utrustning Min bil är en kompakt liten sak med skattevikt/tjänstevikt 1350 kg. Gällande släpvagnsvikter hittar jag följande: Max släpvagnsvikt...
Svar
9
· Visningar
2 225
Senast: Kirre
·
Utrustning Har googlat, letat här på buke och verkligen gjort allt för att förstå, men jag gör det inte. Det är en djungel! Håller på att titta på...
Svar
13
· Visningar
3 961
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp