Vägning av hästtransport vid köp

Liten

Trådstartare
Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om siffrorna på registreringsbeviset "stämmer" eller inte. Tyvärr visade det sig att det inte bara är att välja närmsta besiktningsstation, utan det behöver vara en som har en ingenjör (kommer inte ihåg vilken "typ" som nämndes..) på plats.

Men det fick mig att fundera inför nästa släpköp, som jag håller på och velar kring f.n. Just hur mycket lastvikt man har att spela på i förhållande till totalvikten, är ju i högsta grad relevant. Hur vanligt är det egentligen att hästtransporten är vägd med inredningen (ev. mellanvägg, standardbommar, ev. lös gummimatta osv) i vikterna på registreringsbeviset?

När man köper ett begagnat släp, är det då rimligt att begära att det vägs innan affären? Och vem ska isf stå för kostnaden om släpet visar sig ha för lite lastvikt för att släpet ska vara intressant att köpa?
Om jag väljer att "byta upp mig" till ett boggiesläp i år, så kommer jag troligast inte att ha möjlighet att köpa ett hur tungt släp som helst. Dels beroende på om jag hinner ta BE innan köp, dels pga min nuvarande bil inte får dra mer än 1600kg även på BE. Det blir ett "mellansläp", helt enkelt, och då är det ju inte säkert att det finns en jättestor/tillräcklig (säg 300kg om man ska vara safe med inredningen?) marginal i lastvikten för att chansa. Så att säga. Samtidigt känns det ju sådär lockande att lägga kanske 1200-2000:- på att väga släp som visar sig ha en ej tillräcklig lastvikt..samtidigt som jag delvis kan förstå om säljare tycker att det är för drygt att hålla på med - det är inte alltid helt lätt att få en passande tid för vägning, man måste åka iväg, det kostar en slant..osv. Om jag väntar tills jag har tagit BE blir det såklart lite lättare iom att man får se till bruttovikten istället för "pappersvikten", men hur tungt det blir spelar ju ändå roll iom bilens max dragvikt. Och jag vill ju ha en viss lastvikt av en anledning.
Hur gör/tänker/resonerar ni kring just vikterna på registreringsbeviset vs den "verkliga" vikten? Litar ni på vad som står på pappret? Begär ni att släpet ska vara vägt vid köp? Är jag bara fånig och krävande?
 
Jag hade inte brytt mig om att få papper på vikten. Därmed blir det lättare att bara köra in och väga.

Hade tjänstevikten varit avgörande hade jag som köpare gjort mig det omaket. Betalar inget för att bara nyttja vågen.
 
Enklaste är att åka till en kvarn eller ställe med våg för lastbilar o väga. Inte behöver du intyg på vad transporten väger om du inte skall ändra några vikter i reg beviset. Antar att du väger för din egen del o för att veta vad transporten väger ink inredning. Jag vägde min transport på en lastbilscenteral.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Pappersvikten struntar jag i. Men jag åker och väger det för att veta själv.

Mitt lastar betydligt mindre än vad som står i registreringsbeviset.
 
Själva pappret kan jag egentligen både ha och mista (men ska jag betala för att väga, kan jag ju lika gärna ta pappret också :p). Att köra in och väga gratis verkade dock inte vara ett alternativ hos bilprovningen här när jag pratade med dem, och den allra närmsta har ingen våg heller enligt kundservice. Det hade varit klart smidigare (och billigare) att bara kunna svänga förbi när det passar och väga själv.

Med nuvarande släp har jag ca 260kg marginal, men för min egen skull vill jag veta säkert. Väger inredningen 300kg och den inte är inräknad, så riskerar jag att köra runt med överlast (det lär inte bli supermycket, men likväl. Onödigt.).

(Trafikverket har en våg inte alltför långt härifrån, och enligt dem får man använda vågen om det inte sitter nån bom där. Funderar på att koppla på och puttra dit i eftermiddag. De skriver dock också att de inte kan garantera att de funkar 100%, men nu lär det väl iaf inte vara nån is kvar som kan sabba..
MLT har en station nån km från stallet, men jag vet inte om de har våg där och inte hur de ställer sig till att man kör in som privatperson på deras jobbområde. De har en station ca 1½mil bort också. Kanske skulle kunna kolla med dem..)
 
Jag vägde på bilprovningen utan kostnad, så surt de var så omöjliga där.

Men fråga någon annanstans, det finns ganska gott om vågar när man börjar luska - även om de kanske inte är lika exakta som bilprovn.
 
Kontrollvägde min släpa gratis på bilprovningen också, men i samband med besiktning. Jag har plockat ut mellanväggen och satt in två långbommar men istället lagt in två tjocka armerade gummimattor för att skydda golvet då jag kör broddat men min släpa vägde strax under vad den skulle väga så den är definitivt invägd med inredning. :)
 
Kontrollvägde min släpa gratis på bilprovningen också, men i samband med besiktning. Jag har plockat ut mellanväggen och satt in två långbommar men istället lagt in två tjocka armerade gummimattor för att skydda golvet då jag kör broddat men min släpa vägde strax under vad den skulle väga så den är definitivt invägd med inredning. :)

De väger inte varje enskild transport utan var X släp. (Är lika med bilar, kan vara mycket lättare än som står på regbeviset tex). Inför registrering alltså.

Min vägde utan mellanvägg osv 50 kg mer än den är registrerad för.

Sen kan ålder ändra vikten, om de drar åt sig fukt etc.
 
@Alexandra_W Jag antar att dom väger modellen sas och det lär ju inte skilja mellan transporterna om dom är byggda på samma sätt med samma utrustning. Så om dom vägt in modellen utan inredning så lär alla i den modellen vara drabbade. Min lär inte dra till sig fukt eftersom den är helt i plast, ja förutom balkar osv då. ;)
 
@Alexandra_W Jag antar att dom väger modellen sas och det lär ju inte skilja mellan transporterna om dom är byggda på samma sätt med samma utrustning. Så om dom vägt in modellen utan inredning så lär alla i den modellen vara drabbade. Min lär inte dra till sig fukt eftersom den är helt i plast, ja förutom balkar osv då. ;)

Fast det är det det gör. Välkänt bland bilar. Åtminstone förr vägdes ungefär var femte bil, alltså av märke Y och modell X. Sen togs en genomsnittsvikt, vilket gjorde att vikten på bilen du köpt kunde diffa +/-20%. Dvs de flesta av bilarna vägde vad som stod i registreringspappren, medan andra var 20% tyngre och andra 20% lättare. Både lärde mig det och upptäckte det när jag skulle väga upp en bil, och den trots full tank och en verktygslåda osv vägde 80 kg MINDRE än den borde vägt från fabrik.

Så nej, man kan inte lita på att de väger likadant bara för de är samma modell och samma material.

Däremot var vissa tillverkare ett tag fula med att strippa ner släpen innan vägning, då var det inte en fråga OM släpet vägde mer än på pappret, utan om hur mkt. Sen Hästmagazinet uppmärksammade det skärpte sig de flesta tillverkare och några år senare var vikterna mycket mer ärliga.
 
Att tänka på att plyfa suger åt sig vatten/urin och då blir de tyngre.
Med vänlig hälsning
pudlan

Mitt är ju just ett plyfasläp. Välskött osv, men årsmodell -94 så det är nog fullt rimligt att tänka sig att något kan ha "hänt på vågen". Helt klart något som hänt med min mellanvägg om inte annat. När jag köpte släpet var den bra mycket lättare än den är nu; för nåt år sen kunde jag lyfta in och ur den själv utan några problem - var man två som bar så var det plättlätt. Nu går det visserligen själv också, men det är mer kamp och det blir mer släpa än lyfta - att vara två är klart bättre men fortfarande inte helt lätt. Väggen ser fortfarande fin ut osv, men som sagt - den känns tyngre.

Har med orsak av det dock fått en tanke i bakhuvudet om att jag kanske borde vänta tills servicegubbarna gett besked om skicket, innan jag väger. Tänker på t.ex. golvet - det kan ju säkert bli viktskillnad om det byts ut t.ex. (när jag kikade på golvet i höstas, då jag städade släpet pedantiskt i alla skåror/vrår, kände jag av golvet och tyckte att det blivit mjukare i hörnen "längst ner". Så har bett proffsen att se över och bedöma golvet när det ändå ska in till dem.). Nu hoppas jag såklart att golvet ska vara i gott skick och inte behöva bytas i år, men om det behöver bytas ut så lär det nya golvet inte ha samma vikt som det nuvarande, tänker jag..
 
Var det till mig? Mitt släp vägdes nytt så inte därför på det. Men annars så ja vatten/fukt, smuts osv ökar vikten med åren.

Nej Det var inte riktat till dig specifikt.
Utan allmänt då plyfa i golv o vägg är vanligt i transporter. Det suger åt sig fukt. Och blir tyngre med tiden. Inte alltid man tänker på det. Och har man lite till godo på lastvikten och plyfan blir tyngre kanske den marginalen för svinner.
Mvh
Pudlan
 
Lyckades charma till mig att få snabb-väga släpet på bilprovningen iaf. Utan att koppla av det från bilen, med bara släpet på vågen (besiktningssnubben vinkade fram osv), väger släpet 720-730kg. Tomt, med inredning (gummimatta, "takstolpe", frambommar, korta bakbommar, mellanvägg). Tjänstevikten på pappret är 540kg. Halleluja...

Troligen skulle jag kunna få bort några kg genom att byta golv. Och mellanvägg - den har som sagt blivit tung som satan. Men båda delarna är vad jag förstått delar som blir dyra att byta, och om det inte "hjälper" så har jag lagt ut en smärre förmögenhet som jag inte får tillbaka vid försäljning av släpet.
Veterinären som senast träffade hästen menar att han bör väga runt 400kg (doserade sedering efter det), viktmåttbandet säger 480kg (hur pålitligt det nu är...) och jag brukar räkna med att han väger 500kg. Lite marginal känns klokt att ha, trots allt, för strö, höbal och annat krimskrams som jag brukar lasta in i den "extra" spiltan när vi åker bort. Så det känns som att det mest ekonomiska är att sälja släpet, byta bil (se annan tråd - nuvarande orkar nog inte dra mycket tyngre längre..) och så köpa annat släp. Det tar emot, fruktansvärt mycket faktiskt, att stå utan släp som jag och hästen bor. Det gör det. Men kör jag det inte lagligt med honom i det, så kan jag ju strängt taget ändå inte använda det.

Hädanefter kommer jag att räkna med att jag behöver 200kg mer lastvikt än vad pappren säger.
 
Lyckades charma till mig att få snabb-väga släpet på bilprovningen iaf. Utan att koppla av det från bilen, med bara släpet på vågen (besiktningssnubben vinkade fram osv), väger släpet 720-730kg. Tomt, med inredning (gummimatta, "takstolpe", frambommar, korta bakbommar, mellanvägg). Tjänstevikten på pappret är 540kg. Halleluja...

Troligen skulle jag kunna få bort några kg genom att byta golv. Och mellanvägg - den har som sagt blivit tung som satan. Men båda delarna är vad jag förstått delar som blir dyra att byta, och om det inte "hjälper" så har jag lagt ut en smärre förmögenhet som jag inte får tillbaka vid försäljning av släpet.
Veterinären som senast träffade hästen menar att han bör väga runt 400kg (doserade sedering efter det), viktmåttbandet säger 480kg (hur pålitligt det nu är...) och jag brukar räkna med att han väger 500kg. Lite marginal känns klokt att ha, trots allt, för strö, höbal och annat krimskrams som jag brukar lasta in i den "extra" spiltan när vi åker bort. Så det känns som att det mest ekonomiska är att sälja släpet, byta bil (se annan tråd - nuvarande orkar nog inte dra mycket tyngre längre..) och så köpa annat släp. Det tar emot, fruktansvärt mycket faktiskt, att stå utan släp som jag och hästen bor. Det gör det. Men kör jag det inte lagligt med honom i det, så kan jag ju strängt taget ändå inte använda det.

Hädanefter kommer jag att räkna med att jag behöver 200kg mer lastvikt än vad pappren säger.


Det var bra att du upptäckte att släpet blivit tyngre. Går det att ha en "mjuk" mellan vägg? Den suger inte åt sig fukt. Det finns golv i plastmatreal har det i min transport. Det kanske passar eller går att köpa i storlek till golvet i din transport? Men det är hur mycket man vill lägga på sin transport eller om man vill köpa en annan.
Mvh
Pudlan
 
Lyckades charma till mig att få snabb-väga släpet på bilprovningen iaf. Utan att koppla av det från bilen, med bara släpet på vågen (besiktningssnubben vinkade fram osv), väger släpet 720-730kg.
Plus då den vikt som vid tillfället låg på bilens dragkrok...
 
Det var bra att du upptäckte att släpet blivit tyngre. Går det att ha en "mjuk" mellan vägg? Den suger inte åt sig fukt. Det finns golv i plastmatreal har det i min transport. Det kanske passar eller går att köpa i storlek till golvet i din transport? Men det är hur mycket man vill lägga på sin transport eller om man vill köpa en annan.
Mvh
Pudlan

Ja, hellre få veta nu än vid kontrollvägning med polis... (Och jo, det är ju mitt ansvar som förare att veta.)

Mjuk mellanvägg vet jag inte, men det går ju att kolla upp. Iofs. Ska jag ha det kvar så behöver jag ju ha ner vikten med åtminstone 100kg, helst runt 150kg, så att jag vet säkert att det körs lagligt med hästen och det som behöver följa med hästen på resa lastat.
Pratat med verkstan och bromsarna (belägg och vajrar) måste bytas, så det görs. De har inte kollat golvet inifrån ännu men underifrån sa de att det var bra (har bett dem att kolla inifrån, pga hästsläp..). Behöver inte golvet bytas är jag ju inte jättesugen på att byta golv heller, ärligt talat, i synnerhet inte om jag inte ska behålla det. Nu får jag betala runt 5k för att lösa ut det från verkstan (fullservice, byte av det som behövs gällande bromsarna), och då går det definivt igenom besiktning osv. Mycket mer än så är jag ju inte pepp på att lägga på det om det ska säljas. Det är ju inget släp som är värt sådär fantastiskt mycket på marknaden..

Men jag ska ringa en till bilprovningsstation och höra om jag kan få väga släpet där. Upp på vågen, koppla av från bilen, väga. För att få vikten bekräftad ytterligare. (Annars lär jag bli bitter om jag säljer det, iom att jag egentligen behöver ha ett släp.)
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 366
Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 934
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 098
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp