Dumma frågor om väga om släp + körkort

Ackio

Trådstartare
Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort så om någon kunnig orkar ta sig tid att svara vore jag tacksam :)

Jag har ett Boj Bravo 200SEH från 2011. Det är idag typat till 1470 kg efter vår bil. Då får vi lasta 610 kg tror jag det var :) Killen jag köpt ligger nog redan nu på 600 kg. Han är en 2 årig halvblodskille på 167 så vi räknar han blir runt 175+ och nog en 700 kg eller så. (gissar. inte vägt honom precis).

Och vill inte riskera få problem precis. Vill kunna lasta honom, utrustning mm utan åka dit :o Och dessutom åka säkert utan få problem.

Så här säger informationen om min bil:
Skattevikt, kg: 1650
Tjänstevikt, kg: 1650
Totalvikt, kg: 2030
Ursprunglig totaltvikt, kg: 2030
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1470
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2220
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3630

Nu till frågorna:

Tar det som det får dra 2220 kg på utökad B-behörighet?
Tror max på mitt släp får vara 1990 kg. Betyder det att jag då kan väga om släpet till 1990 kg och dra det med min bil om jag fixar kortet?
Hur väger man om ett släp (Boj i mitt fall)?
Och är det BE kort jag ska ha eller hade det ändrats?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Tycker det står lite konstigt?


Max släpvagnsvikt, kg: 1600 betyder att du oavsett körkortstillhörighet inte får dra ett släp med högre totalvikt än 1600kg med din bil?

Så jag förstår inte varför det står att du kan dra 2220 med utökat?

Angående släpet så är det svårare idag att väga upp det än förr, men oftast behöver man bara byta handske och däck.. och sedan göra en ny reg. besiktning.
 
Senast ändrad:
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Därför jag blir förvirrad. Varför det står olika :o

Har en 9.3 och kollade på en 9.5 uppgifter.
Där står 1800 som max släpvagnsvikt och sen med utökad 2110 kg.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Du har ju en max sammanlagd bruttovikt där som indikerar att du inte får dra mer än 1600kg oavsett..

Jag vet varför inte det står så olika? Det borde stått samma egentligen.. men varför ska dom göra det tydligt och bra när det går att förvirra :sneaky:
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Men eller hur!! :p

Ser ut som jag får byta bil dock. För 1600 max innebär total lastvikt på *räknar snabbt i huvudet* 740 kg.
Och han lär fan ligga i den klassen utan utrustningen :rofl:

Byter jag till en 9.5 blir det 940 kg lastvikt. Känns mer som man har lite över då när man lastat allt :)

Eller? *mer fundersam nu*
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Vad är de för kille som är så stor? ;) Inte funderat på att byta transport? Oftast så bråkar dom inte om de är 100kg de handlar om heller. Vet att jag har ett äldre Umesläp som är 1300kg. får lasta 750kg i det. Och när jag köpte det sa han att man med lätthet kan köra 900kg i det (köpte de på trailerfirma) för dom har en gräns som man tydligen kan ligga mellan för det är svårt att veta exakt vad en häst väger. Men finns Thule släp som man får dra på b-kort som man kan lasta närmare 800kg i lagligt. Sen är Boj tunga transporter i sig :) så antingn nytt körkort eller byta transport. Fast väger han 800kg och du får ha 700kg är det inte hela världen. Man får skylla på för mycket morötter ;)
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Halvblod :p Som ätit för mycket B-vitamin :rofl: Neh vi vet inte varför han är så stor. Hans "släkt" ligger på 165-170 :)
Men han vill vara stor :D

Jo men inte kul bli stoppad ändå ;)

Men.. om vi typar om till 1600. Satt och kontrollräknade nu.. Så blev det 760 kg lastvikt. Det borde kanske gå? Och då behöver jag bara skaffa utökad B-behörighet för att få dra släpet? :) Är det rätt? Och de innebar vad jag förstod en uppkörning med släp?
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Totalvikten får vara högre än 1600 men inte bruttovikten ;) De högre vikterna är "pappersvikt" som kommer av gränsen 3500kg totalvikt med B och 4250 totalvikt med utökat B. Sen sätter bilens tillverkare en max brutto för hela ekipaget och den måste man rätta sig efter (men man kan ha ett släp med totalvikt som stämmer med den högre vikten men bara lasta till max släpvagnsvikt).

*kl
TS, BE och nytt släp är smidigast.
 
Senast ändrad:
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Släpet är ju i stort sett nytt :(

Frågan är ju vad för släp då. Som klarar en hög kille :( Älskar mitt BOJ.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Som andra sagt så är det Max släpvagnsvikt som du inte får gå över. Skaffar du BE så får totalvikten på släpet vara högre än så men inte bruttovikten. Med utökat vet jag inte exakt hur det funkar, men jag kan tänka mig att det är som med B och därmed får inte totalvikten vara högre än 600 kg.

Angående vikt på häst är det ju bra att räkna högt. När min häst på knappt 180 opererades förra året så vägde hon 690 kg. Och då var hon i perfekt hull och hade inte supermycket muskler. Hon har mest långa ben och ganska lång rygg, men inte så mycket massa. Idag väger hon säkert betydligt mer med lite sommarmage och mer muskler.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Okej.

Men om jag byter upp mig till en 9.5 (saab ja) får jag dra 1800 kg. Om jag då förstår rätt?
Det blir 940 kg lastvikt. Känns som det borde räcka till en fullstor häst? Varför ska man då byta släp :crazy:

Är det BE jag behöver för det eller utökat Bkort?
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

"Som andra sagt så är det Max släpvagnsvikt som du inte får gå över. Skaffar du BE så får totalvikten på släpet vara högre än så men inte bruttovikten."

Så släpet kan typas att dra 1990 kg men med min bil får jag inte dra mer än 1800 kg? *snurrig* Så kan lasta upp till 1800 totalt?
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Tack :) Då börjar huvudet reda ut saker. Blir till kolla hur jag får behörigheten. Sen kolla på annan bil. Vill inte byta släp :D
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Ja, 940 borde räcka. Det var inte jag som sa att du borde byta släp. Så länge du får in det du vill så finns det ju ingen anledning till att byta släp. Om totalvikten på ekipaget är under 4250 kg så räcker det med utökat. Om man dock vill slippa tänka på dessa vikter utan helt enkelt dra det som bilen klarar av tar du BE. Jag har nyligen tagit det. Behöver det egentligen inte idag, men jag vet ju inte vad som händer i framtiden och då känns det skönt att ha den högre behörigheten.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Ett tillägg i debatten: Väg ditt släp så att du vet vad det verkligen väger tomt (=tjänstevikten). Inte alltid det stämmer med vad som står i papprena. Är släpet invägt utan t.ex. mellanvägg och matta så äts lastvikten upp ganska snabbt om man ligger på gränsen. Mitt gamla släp (Star Safir) vägde 190 kg mer än vad papprena angav, så vips kunde jag bara lasta 420 kg häst och utrustning istället för 610 kg som jag trodde...
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Det är inte så att kroken som sitter på bilen är typad för 1600? Allt hänger inte på bilen utan faktiskt också en del på vad kroken klarar. När vi satte krok på vår v70 som max fick dra 1800 valde vi en som klarade 2000 kg.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Jag skrev bara att det är lättare att byta släp än att väg om, inte att det måste göras ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 469
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 078
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 444
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp