Vägning av hästtransport vid köp

Ja, hellre få veta nu än vid kontrollvägning med polis... (Och jo, det är ju mitt ansvar som förare att veta.)

Mjuk mellanvägg vet jag inte, men det går ju att kolla upp. Iofs. Ska jag ha det kvar så behöver jag ju ha ner vikten med åtminstone 100kg, helst runt 150kg, så att jag vet säkert att det körs lagligt med hästen och det som behöver följa med hästen på resa lastat.
Pratat med verkstan och bromsarna (belägg och vajrar) måste bytas, så det görs. De har inte kollat golvet inifrån ännu men underifrån sa de att det var bra (har bett dem att kolla inifrån, pga hästsläp..). Behöver inte golvet bytas är jag ju inte jättesugen på att byta golv heller, ärligt talat, i synnerhet inte om jag inte ska behålla det. Nu får jag betala runt 5k för att lösa ut det från verkstan (fullservice, byte av det som behövs gällande bromsarna), och då går det definivt igenom besiktning osv. Mycket mer än så är jag ju inte pepp på att lägga på det om det ska säljas. Det är ju inget släp som är värt sådär fantastiskt mycket på marknaden..

Men jag ska ringa en till bilprovningsstation och höra om jag kan få väga släpet där. Upp på vågen, koppla av från bilen, väga. För att få vikten bekräftad ytterligare. (Annars lär jag bli bitter om jag säljer det, iom att jag egentligen behöver ha ett släp.)


Finns det inget större åkeri i närheten eller soptipp de brukar ha våg.
Mvh
Pudlan
 
Tyvärr verkar det inte som att det gör det, men däremot är släpet just nu på verkstan inne i stan - där bilprovningen som har våg ligger.
 
Snäll karl på bilprovningen hjälpte mig med en till vägning idag. Skulle hem från verkstan och det var rackarns smidigt att svänga förbi (ligger väl en km eller två därifrån). I vilket fall så kopplade han av släpet för att få med all vikt, och tjänstevikten landar därmed på 780kg. = +240kg jämfört med vikten i reg.beviset. Tror spontant att det är rimligt att det kanske "vägts in" utan inredning från början, och att det samlat en del fukt (iom mellanväggens tydliga viktuppgång t.ex.).

(Pratade med verkstan lite snabbt om detta och om ifall det går att få ner vikten genom att byta delar, men att byta väggar är inget alternativ (dyrt). Mellanväggen kan ev gå att byta, om Thule har nån mjuk som passar, men det enda de kan lova är en mellanvägg i orginalutförande. Och frågan är om det är värt det, krasst sett, iom ålder, modell osv. Så nä, det blir ingen "renovering". Golvet bedömdes som ok och nu är släpet nyservat, det får duga så.

Tur i oturen, så inser jag ju att jag räknade lite fel innan. 1300-780=520. Det är med minimal marginal, men häst + lite strö för denne att stå på ska gå bra att lasta och köra lagligt. Phu! Då kan det iaf agera "till kliniken vid behov-skjuts" utan fara så länge.)
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 367
Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 934
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 098
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp