Dumma frågor om väga om släp + körkort

Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Jag bara meddelar det jag fått höra och har tagit reda på av bilprovningen och transportstyrelsen. Mannen bakom smålandshästen jobbade på BOJ från 2005 till 2012.

Ja och då lär det väl snart bli ett himla ståhej när folk börjar dyka upp med ogiltliga intyg på bilprovningen. Inte för att det rör mig, jag har inget BOJ, jag har ett Trane (tyvärr eftersom Thule är bedrövliga att ha och göra med...) som inte skall vägas om. Jag tycker bara det är intressant att man uppenbarligen säljer en värdelös produkt (omvägning) fast man inte kan utföra det.:meh:
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Fast jag har varit i kontakt med Klippans Släp som tillverkade BOJ och de säger att intygen är giltiga. Det är ju dom som tillverkat de BOJ som finns på marknaden idag väl eller har Thule verkligen tillvekrat något BOJ-släp än?? Då borde de väl också ha rätt att ordna intyg om det är dom som faktikst tillverkat släpen? Säljs/tillverkas det ens några nya BOJ alls sedan konkursen och Thule tog över? För de ''BOJ''-släpen som tillverkas nu heter ju Classic och tillverkas av Klippans Släp, alltså de som tillverkade BOJ.

Men som sagt så säger personalen på Klippans Släp att intygen är giltiga som de utfärdar och jag litar fullt ut på dem. De är rusktigt kompetenta och riktigt bra att ha och göra med! Jag är rätt säker på att de vet vad de pratar om och att de har koll på vad som gäller och inte. :)
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Thule lär ALDRIG göra BOJsläp om man säger så. De köpte väl bara rättigheter till reservdelarna?
Klippan släp gör ju "nya" BOJ under annat namn så ingen lär ju göra "orginalet".

Jag ska ringa konkursförvaltaren i morgon. De om någon vet ju om nån köpt rättigheten till att få göra intyg :)
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Thule lär ALDRIG göra BOJsläp om man säger så. De köpte väl bara rättigheter till reservdelarna?
Klippan släp gör ju "nya" BOJ under annat namn så ingen lär ju göra "orginalet".

Jag ska ringa konkursförvaltaren i morgon. De om någon vet ju om nån köpt rättigheten till att få göra intyg :)

Nej det är ju det jag menar, det är ju Klippan som gjort de BOJ som rullar idag och om de säger att de kan utfärda giltiga intyg på de vagnar de faktiskt tillverkat varför ska man tvivla på att det stämmer? Jag upplever Klippan som ytters seriösa och duktiga så jag tvivlar inte ett dugg på dem.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nej precis.

Jag har i alla fall kollat och släpet är utrustat rätt för jag ska kunna väga upp det utan problem utan behöva byta delar. Så ska kolla runt lite i morgon. Kan de utfärda papper handlar det om 500 kr för få nytt intyg bara och sedan åka och besikta det :) Karln kollar redan på hur uppkörningen går till för utökat :)

Tack alla för svar.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nej det är ju det jag menar, det är ju Klippan som gjort de BOJ som rullar idag och om de säger att de kan utfärda giltiga intyg på de vagnar de faktiskt tillverkat varför ska man tvivla på att det stämmer? Jag upplever Klippan som ytters seriösa och duktiga så jag tvivlar inte ett dugg på dem.
Fast det är ju inte samma bolag, även om det är samma gubbar.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nej det är ju det jag menar, det är ju Klippan som gjort de BOJ som rullar idag och om de säger att de kan utfärda giltiga intyg på de vagnar de faktiskt tillverkat varför ska man tvivla på att det stämmer? Jag upplever Klippan som ytters seriösa och duktiga så jag tvivlar inte ett dugg på dem.

BOJ finns inte längre, även om släpen tillverkats i samma lokaler.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Klippans släp har aldrig tillverkat BOJ släpen, detta är ett företag som sysslade med service och köpte Rental biten från konkursen. Detta är ett fristående företag som sysslade med service av släp och hade ett visst samarbete med BOJ. Folket som ligger bakom detta företag är troligen gamla ägaren till BOJ Transportvagnar. Kanske dessa har möjlighet att skriva intyg till släp upp till årsmodell 2004, dock ej tillverkningsintyg. Men inte sedan, hos bilprovningen finns inget noterat om att det skulle finnas någon som får skriva intyg i hela landet. Klippan släp må tillverka nyare släp som ser likadana ut och i grunden är likadana men det är inget BOJ släp.

TILLVERKNINGSINTYG finns det ingen som kan skriva ut längre, i och med att de gått i konkurs. Det finns ingen som officiellt innehar de rättigheterna.

Jag skriver bara vad jag har fått reda på av bilprovningen och av transportstyrelsen, dessa 2 litar jag på.

Men som sagt folk får göra som de vill. 500:- för ett intyg låter sjukt billigt och inte riktigt bra i mina öron när alla andra tillverkare av släp ligger på min: 1000:- + moms.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

För de ''BOJ''-släpen som tillverkas nu heter ju Classic och tillverkas av Klippans Släp, alltså de som tillverkade BOJ.
Nu blir det litet OT, men... nog finns det väl (minst) två olika företag som idag tillverkar "BOJ-kloner" med ordet Classic i namnet?
På senaste Eurohorse i Göteborg tittade vi på dels en vagn som marknadsfördes under namnet "Classic", tillverkad av Qline Trailer / CLASSIC Hästtransporter. Dels en annan vagn som tillverkades av Klippan Transportvagnar och marknadsfördes på mässan under ett icke-svenskklingande namn som jag glömt (men nu på deras hemsida bara kallas "Klippan Transportvagnar" med modellnamnet Classic. Den senare hade en helt annan (läs: högre) nivå på konstruktionslösningar och utförande.
Sorry för OT.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nej BOJ finns inte längre men personerna som tillverkat släpen finns. Jag pratade med dem för bara 5 dagar sedan. Jag vet att det inte är Klippans Bolag som byggt släpen, men det är Klippans personal som byggt dem. Jag är mycket väl medveten jag med om att BOJ är konkursat. Men oavsett så verkar de få skriva de intyg som krävs för att vikta om släp, även min 09a. Jag vet dessutom en bekant som viktat om sin 07a så sent som i våras utan problem, med papper från Klippans personal. Så funkar verkar det ju göra.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nu blir det litet OT, men... nog finns det väl (minst) två olika företag som idag tillverkar "BOJ-kloner" med ordet Classic i namnet?
På senaste Eurohorse i Göteborg tittade vi på dels en vagn som marknadsfördes under namnet "Classic", tillverkad av Qline Trailer / CLASSIC Hästtransporter. Dels en annan vagn som tillverkades av Klippan Transportvagnar och marknadsfördes på mässan under ett icke-svenskklingande namn som jag glömt (men nu på deras hemsida bara kallas "Klippan Transportvagnar" med modellnamnet Classic. Den senare hade en helt annan (läs: högre) nivå på konstruktionslösningar och utförande.
Sorry för OT.

Ja det stämmer, Klippans heter väl Forzab Classic (gamla Classic) och Cavallo (gamla Bravo)?
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nej precis.

Jag har i alla fall kollat och släpet är utrustat rätt för jag ska kunna väga upp det utan problem utan behöva byta delar. Så ska kolla runt lite i morgon. Kan de utfärda papper handlar det om 500 kr för få nytt intyg bara och sedan åka och besikta det :) Karln kollar redan på hur uppkörningen går till för utökat :)

Tack alla för svar.

För något år sedan fick jag av Transportstyrelsen veta att man på de nyare släpen (minns inte från vilken årsmodell) var tvungen att göra en "betydande teknisk förändring", om jag minns ordalydelsen rätt. Har de ändrat på det då, så att man bara behöver ett intyg?
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

För något år sedan fick jag av Transportstyrelsen veta att man på de nyare släpen (minns inte från vilken årsmodell) var tvungen att göra en "betydande teknisk förändring", om jag minns ordalydelsen rätt. Har de ändrat på det då, så att man bara behöver ett intyg?

Nä det är helt rätt från och med 2005 så krävs det en avsevärd teknisk förändring för att ändra totalvikten på ett släp. För att sedan kunna besiktiga släpet, alltså en ny regbesiktning måste man ha ett tillverkningsintyg som talar om att släpet med dessa förändringar är godkänt för den nya vikten.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Aha. Då är det ju inte så snyggt att sälja ett sådant intyg för 500 spänn utan att faktiskt ha gjort någon förändring på släpet.... För när jag funderade på det handlade det om åtskilliga tusenlappar att göra den där förändringen, enligt den åf jag köpte släpet av. Jag tog e-kort istället. :D
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Nej BOJ finns inte längre men personerna som tillverkat släpen finns. Jag pratade med dem för bara 5 dagar sedan. Jag vet att det inte är Klippans Bolag som byggt släpen, men det är Klippans personal som byggt dem. Jag är mycket väl medveten jag med om att BOJ är konkursat. Men oavsett så verkar de få skriva de intyg som krävs för att vikta om släp, även min 09a. Jag vet dessutom en bekant som viktat om sin 07a så sent som i våras utan problem, med papper från Klippans personal. Så funkar verkar det ju göra.

Fast det kan ju inte spela ngn roll om dessa personer så byggt släpen med sina egna händer det är ju företaget som tillverkat vagnarna som ska utfärda intyget och företaget finns inte längre. Hur som helst vill man nog se intyg från vederbörande om att de verkligen har tillstånd från transportstyrelsen eller vem det är som håller i sånt här. Dessutom ska det ju göras en avsevärd teknisk förändring, typ byta handske, hjul etc.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Pratade med klippan idag och sedan maj har smålandshästen köpt ensamrätten på att utfärda intyg för att vikta om släpen. Dom utfärdar tillverkningsintyg för alla boj. Så det går bevisligen att få intyg på den. Klippan kunde ordna intyg innan maj (med ordna så ordnade dem bara paprena åt en, inte utfärdade dem, jag har missförstått dem).

Alla boh går att vikta om oavsett årsmodell. Inom ramen för vad släpet är tillverkat för eller med modifikation.
 
Senast ändrad:
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Pratade med klippan idag och sedan maj har smålandshästen köpt ensamrätten på att utfärda intyg för att vikta om släpen. Dom utfärdar tillverkningsintyg för alla boj. Så det går bevisligen att få intyg på den. Klippan kunde ordna intyg innan maj (med ordna så ordnade dem bara paprena åt en, inte utfärdade dem, jag har missförstått dem).

Alla boh går att vikta om oavsett årsmodell. Inom ramen för vad släpet är tillverkat för eller med modifikation.

Det kan säkert vara så, men det jag undrar är varför det inte finns noterat hos transportstyrelsen eller bilprovningen att dom får göra detta. Han får inte skriva ut ett tillverkningsintyg på ett släp som han inte tillverkat och tillverkaren inte finns längre. Det finns inga noteringar om BOJ hos transportsyrelsen eller bilprovningen.

Men som sagt jag bryr mig inte om vad folk gör och inte gör, jag bara delger vad jag tagit reda på.
 
Sv: Dumma frågor om väga om släp + körkort

Finns det noterat Alla tillverkare som får utfärda tillverkningsintyg hos transportstyrelsen och bilprovningen?

Smålandshästen skriver att man kan lämna släpet hos dem och hämta dem några timmar senare omviktade. Så bevisligen funkar det :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 468
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 075
Senast: Bison
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 440
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp