Något bra bett/träns till kraftig häst...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Smurflovve
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 113
S

Smurflovve

Är medryttare till en ardenner/nordsvenskt, som har mycket energi och kraft när vi rider ut.
Blir i mellanåt "för stark" efter man t.ex galopperat (ute)
Hon har nu vanligt träns med pessoabett.
Funderar på om tredelat pessoabett och pullarträns skulle göra susen?
Då hon mer än gärna vill kuta iväg.

MVH Alexandra

Sv: Något bra bett/träns till kraftig häst...

bett med d-ringar har ju en viss "hävstångseffekt" utan att det trycker på nacken på hästen, som pessoabett gör. används bland annat på galoppörer och så, så det kan ju funka.

du kan ju träna dressyr och sånt ute också, så hästen lyssnar bättre och du inte behöver ngt skarpare bett.

För det första så skulle jag byta bett. Ett pessoa får hästen att vilja höja huvudet, samtidigt som det ger tryck i nacken. enda sättet att ge eftergift är att ge ut på lång tygel, väldigt opraktiskt...
Jag tror inte helelr att skarpa bett är lösningen, rid mer dressyr är mitt förslag.
Men är det inte upp till ägaren vad hästen har för utrustning?

eller så kryper den bakom hand och man får ingen kontroll alls när hela halsen och huvudet försvinner nånstans mellan frambenen. (med pessoabettet alltså)

kanske det din medryttarhäst gör?

Antar att du har fått okej från ägaren om att byta bett? Annars bör du se till att få det först så slipper ni bli osams senare.

Jag rider med lite olika bett på mina nordisar, men bäst lyssnar de på min röst när det gäller avsaktningar.
Varierar mellan hackamore och pelham just nu. Har ett rakt pelham i gummi som båda hästarna trivs väldigt bra med. Har även ett full-check bett (tror det stavas så) som jag har både vid ridning och körning. Det fungerar toppen tycker jag.

/M

jo det är klart att jag fått klartecken av ägaren, han är inte så insatt i hästar, har inte ridit i alla sina dar,. han är mest intresserad av körning. men grejen är att han och jag rider på olika sätt ute, han galopperar som bara den ute, nästann hela tiden. så det är ju inte så konstigt att hon kutar som bara den ute. kanske rida någon gång i veckan i en paddock? för jag tror att hon kan bli riktigt duktig på dressyr om man verkligen tr'nar henne på det sättet.

Jag tror att en jaktstång (kimberwick heter den ibland) skulle kunna fungera. Men man får tänka på att den är betydligt skarpare än ett pessoa, men ger en bättre komunikation tycker jag en ett pessoa som är väldigt tvetydigt som någon redan skrivit om.

Kasta pessoat så långt¨åt helvete det bara går:idea::D det är ett hemskt bett och borde inte användas.

Byt till ett tredelat/rakt bett och börja träna din häst i dressyr. Jobba övergångar och halter och rid ut i högre tempo först när du har kontroll. Det är lydnaden som krånglar för dig tror jag, inte att hästen är stark. Jag har också en häst som är "stark i munnen" men han är väldresserad.

Hoppas du har tid att kämpa med detta och lycka till!:love:

(Måste du prompt byta bett tycker jag du ska välja ett bett med hävstångseffekt istället, tex pelham eller jaktkandar)

Jag förstår att det var ett knapplån, eftersom jag inte äger något pessoabett :p

Immer

Immer, detta är INTE ett knapplån....

Denna tråd, är nog skriven bland annat JUST till såna som du...

Rör inte min knapp eller...

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Det är inte illa ment, men bara SÅÅÅÅÅ klockrent.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Det är inte skarpare betsling, som gör bättre ridning oavsett storlek på häst.

Det är bättre ridning, som gör lydigare häst oavsett storlek på häst.

Mer dressyrridning, både i skog och mark, samt på lämplig ridbana eller bara en äng eller hage i närheten av stallet, där hästen "känner sig trygg".

Tycker man dressyrridning är tråkigt, skaffar man sig en instruktör eller en kompis som står på marken, med koner, bommar, ballonger, paraplyer och dylikt, som får visa motsatsen... Att dressyr både kan vara roligt och nyttigt, oavsett var den utförs.

:bow::bow::bow:

Äh vad tusan... man skaffar hjälm, säkerhetsväst och en westernsadel så att man kan hålla i sig i knoppen :rofl: sedan är det bara att tuta och köra!!!

Skämt åsido (jo det var meningen att det skulle vara roligt ja) så håller jag med om att ett skarpare bett inte är lösningen. Däremot kan det vara väldigt värdefullt under en tid att växla bett ofta.

Jag red ett shiresto som kunde bete sig som en tja...vad ska man kalla det, galen motorcross kanske? Full galopp rakt ut i skogen om hon bara fick chansen...

Vi jobbade med att hon skulle lyssna mer och mer, när hon stuckit fick hon gå tillbaks dit där hon stack ifrån och en liten liten bit till och göra om proceduren (vissa ridturer tog några timmar extra ja) och vi växlade bett rätt ofta. Red på ömsom hackamore, ett bredare tvådelat och ett smalare tredelat. Hon svarade bäst på hacket när hon stack men i övrigt fungerade det smala tredelade bäst.

Sedan försökte vi jobba med dressyr lite också. Men på banan i vart fall så dog hästen efter ETT varv... och blev näst intill okontaktbar. Så vi försökte lite i skogen i stället med lite bättre resultat.

Men väst och hjälm är förstås en bra idé även om man sätter igång att träna och träna och träna!

Jag har bra erfarenhet av pelham, lite krångligt att rida med två tyglar, men man lär sig. Då kan man rida på det vanliga bettet men har en nödbroms om det behövs, och slipper sitta och slita eller rida med skarpt bett när hästen sköter sig. Använde det på en montehäst som var lugn och fin (känslig) när man red dressyr och tog det lugnt, men när han fick gå snabbt så blev han som ett litet lok och ville inte stanna, och då var det perfekt med ett bett som fungerade som två.

Det är inte illa ment, men bara SÅÅÅÅÅ klockrent.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Ja, jag tog inte illa upp.
Men jag är faktiskt trött på när folk ger mig råd som t ex
- släng pessoabettet när jag aldrig ägt något
- mina hästar går ute alldeles för lite (de är ute 13 timmar nu under vintern)
- ge inte så mycket kraftfoder (ger inget kraftfoder alls)
- hur kan du lägga en skitsadel på din häst (har utprovade, måttbeställda sadlar)
osv osv.

Jag tycker faktiskt att man ska använda rätt svarsknapp, eller åtminstone skriva när det är knapplån.

Förlåt, TS, för trådkapningen.

Immer

Jag skulle först och främst villa veta vad all enegi kommer i från om det va min häst,för mkt krafft havre mm för lite mortion,

Jag skulle vänta med galoppen och skritta och trava och när du känner hästen börgar lägga på så gör volt och halv halter.Hur gammal är hästen?
Har den alltid gjort så eller har det kommit nu?
frågan är hjälper det med starkare bett det karnse gör det för stunden.Du karnse skulle börga med mark arbete och träna kontakten mellan er,karnse ska ta hjälp av en tränare som kan ge dig råd eller vara med och ge dig/er lektioner

jag undrar lite försiktigt då...har inte pessoa hävstångseffekt:confused:...
jag använder det och det funkar på min hästa pålle..det går att rida med det utan att *slita* i munnen,,

Joo, pessoat har hävstångseffekt men med den nackdelen att du kan dra obehindrat och det ger dubbla signaler till hästen. Finns bra förklarat i en del trådar...du får söka!

Bett med hävstång ska ha kedja, då får du dels ett tryck på nacken dels under hakan där kedjan är. Kedjan ska spännas så att tyglarna för bettringen 45 grader bakåt. Mer än så gör som sagt var mer skada än nytta.

Senast ändrad:

Eller, det bli någon form av falsk hävstång kanske man ska säga...

Snor sista

Du får INGEN hävstångseffekt av ett D-bett.
Du får INGEN hävstångseffekt av ett pessoabett.

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 950
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka