Något för att mindska skummande i munnen?

Martina_m

Trådstartare
Det är så att min häst skummar väldigt mkt i munnen så fort han blir tränsad. Spelar egentligen ingen roll om han blir riden eller hur han blir riden. Det kan vara fullt med skum när man bara gått från stallet till ridhuset. Däremot är han väldigt besvärad då det kliar på honom.

Finns det något som gör att han skummar mindre?
Något annat bett (har idag 3-delat)?

Eller vad kan man göra?

Sv: Något för att mindska skummande i munnen?

Vet inte men antagligen så tuggar din häst på bettet istället för att suga vilket man vill att dom ska göra.
Att hästen tuggar istället för att suga kan bero på obehag.

Är bettet korrekt inpassat? för långt/kort/smalt/tjockt? många har för långa bett. Vad för nosgrimma används?

Du kanske kan få honom att suga på better med ett tre delat typ av äppelbett.

edit. man vill ju att hästen ska skumma lagom, lite men inte för mycket.

Det behöver inte ha med tugg/sug/obehag att göra, vissa saglar bara väldigt mycket.
Har du märkt att han dreglar mycket även utan bett?

Mitt sista fullblod var en slemmig typ :D Han dreglade jämt, charmigt med när det droppade från underläppen när han stod i gången :p Han skummade också mycket vid ridning och det började direkt precis som på din, men det berodde helt enkelt på överproduktion av saliv.

Synd att han stör sig på skummet..
Han kanske tycker på tok för mycket om bettet! du får ge honom ett äckligt bett :p

du får ha en trasa med i ficka och böja dig fram och torka :grin:

Använder du nosgrimma? Ta bort den isf (eller ha den väldigt löst). Extremt skummande brukar oftast bero på att hästen har svårt att svälja. En annan ide vore ju att fråga en tandläkare? :)

Min häst blir också väldigt störd av att få skum runt munnen, verkar som det kliar för han vill stanna och torka sig på lindorna... Och då skummar han ändå inte mer än normalt sas.

Mitt sista fullblod var en slemmig typ :D Han dreglade jämt, charmigt med när det droppade från underläppen när han stod i gången :p

Så gör min gammelman, också fullblod :D han står och hänger med underläppen och så droppar det dreggel ner i en pöl som brukar samlas under hans huvud på stallgången, lite äckligt kanske men fruktansvärt sött också :angel:

Håller med de andra, min häst skummar en hel del även om jag rider på hackamore.

vi har en häst i stallet som gjorde så och det berodde på att mittenlänken var för lång

Tack för alla svar!

Kanske ska ta och skaffa mig ett sånt där äpple-bett.

Man kan ju testa, ska även se det där med nosgrimman. Kanske ska testa utan aachenremmen.

Skummet har inte sitt ursprung i munnen.
Det kommer från salivkörtlarna.
Och när dom blir stimulerade så producerar dom saliv.
Hästens salivkörtlar sitter uppe under ganascherna och blir stimulerade när hästen rör underkäken. Vilket är det normala sättet för en häst att få lagom mycket saliv i munnen som hjälper den at tugga gräset som den sen sväljer. Störs någon av dessa funktioner kan det verka som om den rinner ständigt och jämt. Vilket den absolut INTE ska göra.
Anledningar till att den rinner ohämmat kan vara bettet, att den inte kan svälja ner saliven, konstant tryck på salivkörtlarna. Alla dom orskaerna kan man som ryttare enkelt åtgärda.
Bettet: Skaffa ett som passar hästen utan att få den att hela tiden hålla på med bettet, då stimulerar hästen hela tiden salivkörtlarna.
Svälja: Lossa nosgrimman ! ! ! helst sluta använda nosgrimma om det inte går använd en remontnosgrimma och se till att du kan få in minst 2 fingrar mellan nosdelen och nosryggen.
Trycket: Först av allt... Skippa allt vad hjälptyglar/insapänningshjälper. Martingal kan användas men bara om det är absolut nödvändigt.... Rid hästen i en öppnar form och låt den gå lång och låg med huvudet rejält framför lodplanet tills hästen slutat salivera så mycket. Först därefter det är befäst kan man börja ta upp hästen lite i taget. Sluta genst så fort saliven börjar rinna till för mycket. Hästar är inte skapta för att gå i så hopdragen form som dom görs numera, då blir det ett alldeles för hårt tryck på salivkörtlarna som helt kan tappa sin naturliga funktion och börja "läcka" okontrollerat.

Att hästen låter sailiven droppa i tid och otid kan även vara ett stereotypt beteende som krubbitning, vävning, boxvandring m.m. Och då kan det vara nästan omöjligt att få hästen att sluta med det oönskade beteendet men oftast kan man dämpa sådana beteenden genom att dom får vara ute i hage hela dagarna tillsammans med andra hästar och ha mycket halm att sysselsätta sej med när dom står inne. Man kanske till och med ska överväga att byta box så den får nya boxgrannar den kan ha ökad kontakt med.

Mycket intressant svar! Tack!

Det känns som att bettet sitter bra, möjligtvis att det ska ner ett hål ena sidan. Har ändrat lite och kan inte bestämma vilket som kan vara bäst.

Använder just nu aachennosgrimma + rem. Ska se om det kan bli bättre om vi tar bort remmen och spänner nosgrimman lösare. Sitter inte hårt idag, men kanske tillräckligt för att störa honom.

Har inte tänkt på om han dreglar lika mkt med remontnosgrimman.

När han inte har bett i munnen så dreglar han inte.

Kan bara hålla med om skarpa kanter. Jag hittade djupa jack i ett av mina gamla gummibett som jag itne använt på länge. Vet inte när det kommit dit men jag vet att jag inte använt det när det sett ut så.

Att hästen låter sailiven droppa i tid och otid kan även vara ett stereotypt beteende som krubbitning, vävning, boxvandring m.m. Och då kan det vara nästan omöjligt att få hästen att sluta med det oönskade beteendet men oftast kan man dämpa sådana beteenden genom att dom får vara ute i hage hela dagarna tillsammans med andra hästar och ha mycket halm att sysselsätta sej med när dom står inne. Man kanske till och med ska överväga att byta box så den får nya boxgrannar den kan ha ökad kontakt med.

Flikar in lite bara att de åtgärder du nämner inte hade någon effekt på min dreglare iaf. Han hade andra stereotypa beteenden hos förra ägaren som försvann hos mig, men dreglandet fortsatte trots kuperad 'rolig' hage med kompisar 7-22, halm, spån, torv, fri tillgång på hö, annan box, annat stall.

Man kan tyvärr inte bota alla, men man ska försöka i alla fall..... tycker jag...

Tråkigt att din häst inte kunde sluta dreggla, men jättepositivt att dom andra stereotypa beteendena försvann. Det bevisar ju att du åtmindstånde gjorde "rätt" med rolig hage, kompisar m.m.

Vi hade förut en häst i stalet som var krubbitare av det värsta slaget jag varit med om.
Han bet mot ALLT när jag flyttade dit, i stallet - i hagen - kunde om vi stannade för att vänta in dom andra när vi red bita mot stenar på marken eller grenar som stack ut mot oss i skogen....

Men efter 6 år i rolig hage med kompisar och fri tillgång till hö m.m. så bet han bara precis innan han fick mat, alltså när han såg att ja började greja med maten innan alla hade fått. Och då hjälpte det inte att han hade fullt med hö. Men vi var jätteglada för att han hade slutat bita övrig tid. Och det som blev den stora vändpunkten var när vi skippade krubbitarremmen. När han blev av med den så lugnade han ner sej omedelbart.....

Allt det man försöker med kan inte alltid göra att alla stereotypa beteenden försvinner helt och hållet, men man ska vara glad för att hästen slutar/minskar med något.

Så just för att TS häst inte dreglar när han inte har ett bett i munnen, så tror jag att det går att "åtgrda" DET drägglandet.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Pinus
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur