Några dinosauriefantaster/biologer här?

Araminta

Trådstartare
En udda fråga på ett hästforum men jag lyckas inte med mina nyfikna googlingar :D Sitter och halvglor på en dokumentär om dinosaurier och noterar att några av dem har, vad jag skulle vilja kalla, hasor på frambenen (se t.ex. diplodocus) Det vill säga de böjer benet framåt på samma sätt som t.ex. hästar böjer sina bakben.

Nu undrar jag om det finns nulevande djur byggda på samma sätt? Jag kan inte komma på ett enda... Dessutom funderar jag på vad det ger för fördelar/nackdelar med dessa olika typer av "knän"? Varför har majoriteten (?) av alla djur numera hasor baktill och knän framtill?

/Ara som egentligen borde plugga psykologi...

Sv: Några dinosauriefantaster/biologer här?

De har ju hasor fram och knän bak! Gud så kul! :D
Hoppas någon kan svaret :D

// forever Dinosauriernas Tid :love:

Vilken fantastisk fundering :idea: Varför har inte jag tänkt på det?! :mad:

Intressant! Måste fråga vår "dinosaurieskötare" om detta på måndag! :D

Det jag tänker är att tex flamingos (som är vingklippta och inte bara kan flyga) inte kan ta sig över ganska låga staket, pga hur de går... Men de har ju bara två ben... Kommer inte på någon art som ser ut som dinon i benen och tänker att så som djuren ser ut idag borde vara bra mycket bättre, snabbare, kunna hoppa osv osv. Men jag vet inte?

Kan tänka mig att benen ser ut så för att kunna bära den enorma kroppen? Eller?

Det kanske är mer stabilt, medan ben som djur har idag är snabbare.

Jag är förvisso biolog men har inga svar, bara en gissning.

Det ser ju ut som ett "förstadium" (evolutionsmässigt, vet dock inget om dinosauriernas släktskap med varandra) till tex t-rex som går på bakbenen. Primater har väl likadant idag? Bör rimligtvis ge större möjlighet att använda "händerna".

Vad jag direkt kommer på är att dinosaurien på bilden du länkar till är av typen som ställer sig upp på bakbenen längre perioder för att söka föda. Kanske är det enklare att stå på bakbenen med den sortens konstruktion? Jfr människor och apors ben med tex hästars och hundars.

Jag är förvisso biolog men har inga svar, bara en gissning.

Det ser ju ut som ett "förstadium" (evolutionsmässigt, vet dock inget om dinosauriernas släktskap med varandra) till tex t-rex som går på bakbenen. Primater har väl likadant idag? Bör rimligtvis ge större möjlighet att använda "händerna".

Herbivor ödla på bilden.

*kl*
Nä nu tror jag att ni ser fel - är det inte armbågen ni kallar "has"?

Hmm. Är det bara jag som inte ser grejen? Alla djur som har ett fullt skelett har faktiskt samma grundplan, men olika ben är lite olika långa/utvecklade. Vi har ju också "hasor fram och knän bak" om man tittar på det som sticker ut ur kroppen...

Men på häst (fyrfota däggdjur överhuvudtaget) så måste man ju titta på vad som ligger innanför kroppen, vår handled är väl hästens framknän? Den här dinon och vi människoapor går ju på våra fulla fotsulor/handflator om vi går på alla fyra. Hästen går på nageln.

MEN! Jag kan ha fel. Jag är förkyld och jättetrött.

large_lull_diplodocus.jpg

images

Vad jag direkt kommer på är att dinosaurien på bilden du länkar till är av typen som ställer sig upp på bakbenen längre perioder för att söka föda. Kanske är det enklare att stå på bakbenen med den sortens konstruktion? Jfr människor och apors ben med tex hästars och hundars.

Ah! Där är ni kanske inne på något! Så kan det ju naturligtvis vara, vi människor har ju faktiskt också knän "bak" och det borde väl gälla för samtliga primater, eller? Finns det primater med hasor bak? Hade alla dinosaurier knän baktill? Jag funderar på hur den utvecklingen egentligen gått till - skitspännande ju :p

*nyfiken i en strut och helt utan biologikunskaper*

Hmm. Är det bara jag som inte ser grejen? Alla djur som har ett fullt skelett har faktiskt samma grundplan, men olika ben är lite olika långa/utvecklade. Vi har ju också "hasor fram och knän bak" om man tittar på det som sticker ut ur kroppen...

Men på häst (fyrfota däggdjur överhuvudtaget) så måste man ju titta på vad som ligger innanför kroppen, vår handled är väl hästens framknän? Den här dinon och vi människoapor går ju på våra fulla fotsulor/handflator om vi går på alla fyra. Hästen går på nageln.

MEN! Jag kan ha fel. Jag är förkyld och jättetrött.

+ Ylvali

Det kan mycket väl vara jag som är ute och cyklar. Det slog mig faktiskt nu också, vad egentligen skillnaden är mellan has och armbåge/handled? Har dagens djur (hästar etc) alltså fler leder i sina ben än vad vi/dinosaurierna har? Om de både har armbåge/handled, has och höftled?

human-v-equine.jpg

Hittar ingen bättre bild just nu...

Tillägg: sök på comparison equine human skeleton

Senast ändrad:

+ Ylvali

Det kan mycket väl vara jag som är ute och cyklar. Det slog mig faktiskt nu också, vad egentligen skillnaden är mellan has och armbåge/handled? Har dagens djur (hästar etc) alltså fler leder i sina ben än vad vi/dinosaurierna har? Om de både har armbåge/handled, has och höftled?

Hittade en sviiinbra bild som visar :)...
Vi är alla likadana, men vi människor har en platt bröstkorg och liksom ingenting inbyggt. Hästarna har mer av lederna och benen innanför. Hästarna har också inga utvecklade fingrar, de har bara kvar långfingret (eller är det pekfingret?) om jag inte missminner mig...

evolution-human-and-horse-1.jpg

Du har alldeles rätt! :D

Ja, skiesabove har rätt, men man kan säga att frågan egentligen rör varför de olika benen är olika långa och varför konstruktionerna blir så olika på olika djur, även om det är samma grundben. Hästen som går på nageln måste ju ha en fördel av det, annars hade den kanske sett ut som brontosaurusen.

Trial and error så att säga :P. Finns ju lite olika teorier om varför/hur förändringarna uppstår, men de flesta (utom kreationisterna) är väl eniga om att de består pga att de funkar (arten överlever).

Det finns ju några skojiga "levande fossiler" kvar som visar på att förändring inte alltid leder till förbättringar :D. Hajen är min favorit-gamling bland arterna!

Senast ändrad:

Knapp

Jöss, det här är varför jag älskar Buke: man ställer en helt random fråga och har utförliga svar på mindre än en timma :love: Tack så mycket för alla bra svar! :bow:

Nu undrar jag om det finns nulevande djur byggda på samma sätt?

Förutom det som andra redan påpekat, att skelettkonstruktionen är likadan på olika vareleser, så tänker jag att dinosaurier var ju ödlor. Kolla in det här skelettet från en skink, den har inte framknän:

SkinkSkeletonLabel.jpg

Men t ex hundar har faktiskt inte heller framknän, bara armbåge och handled s a s (tassen är fingrarna):

Dog_anatomy_lateral_skeleton_view.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka