Några frågor ang avel

I

Iza

Har ett tag funderat på att köpa mig 2 perserhonor, Shaded Silver eller Chinchilla. Skulle tycka att det vore intressant att ha ett katteri i liten skala. Gäller bara att övertala min sämre hälft :D.

Har lite funderingar angående kostnad per kattunge när den är 12 veckor och redo för att flytta hemifrån.

Tanken är inte att tjäna pengar, utan mer att jag vill veta om det överhuvudtaget är möjligt att få det att gå jämnt upp.

Vad är det man måste tänka på? Kostnad för vet mm?

Jag har 2 katter sen förut, dock inte renrasiga. Men är helt nybörjare med avel. Så upplys mig om vad jag bör tänka på vid inköp av hona, val av hane, kostnade osv.
 
Det är mycket att tänka på när man skall starta uppfödning. Mitt första råd, som jag ger till alla är att skaffa en mentor. Det är så skönt att ha någon annan uppfödare (gärna flera) som man har förtroende för som kan ge råd när det handlar om att tex köpa in "avelsmaterial" och sådant.

Sedan får du krasst räkna med att inte tjäna pengar alls, plus minus noll är ett bra mål. Min kull kostade strax över 15000:- att föda upp dvs from att honkatten blivit parad tom att kattungarna flyttade vid 12-14 veckors ålder. Per kattunge kostade det 3881:- (utställningsmeriter från föräldrar ej inräknade, ej heller resor till och från hankatten).

Och läs in dig på sjukdomar som rasen eventuellt dras med. Sedan är det ju inte säkert att kattungen (om du köper en kattunge) kommer växa upp till ett lämpligt avelsdjur. En del i att vara ansvarsfull och seriös uppfödare är att välja att inte avla på vissa djur.

Jag tycker som så, att du börjar med att köpa en honkatt (berätta för uppfödaren vad du har för planer så hjälper h*n till att välja ut den mest lovande kattungen) och så ställer du ut henne lite, träffar annat perserfolk (för de finns i massor) lär känna rasen och rätt vad det är så har du en dräktig hona :eek: Ungefär så :smirk:

Skynda långsamt eller nå´t sån´t.
 
Jag har ingen stor erfarenhet, väntar på första kullen med raskatter (Cornish Rex).

Skriver det jag vet inom SVERAK...

Medlemsavgift till någon kattklubb. (Kostade 200kr för oss).

Stamnamn (som är personligt) kostar 1500kr, men man får ta 2 kullar utan att ha ett stamnamn om man vill.

Honkatten kostade oss inget då vi tagit över henne (som vuxen) pga att hon inte trivdes hos förra ägaren.

Att kolla blodgrupp (ca 500kr) och vissa sjukdommar är viktigt innan parningen. Vår hona hade redan haft kullar innan så det var ingen kostnad för oss. Id-märkning måste man även ha på katten för att få para.

Vi betalade 1000kr för själva parningen. Kommer även att få betala 700kr/överlevande kattunge till hankattägaren när de har uppnått 5 veckor.

Tågresan till hanen kostade 200kr. (Var bara ena vändan T o R vi betalade, sedan "liftade" katten med min mamma hem till oss).

Kattmat+kattsand vet jag inte exakt vad det kostar men det har vi fått gratis och hoppas på att det räcker.
Har man ett stamnamn kan man få avelsrabbat på Royal Canins kattmat. Tror det är 20% (om inte det tagits bort)...

Sen kostar vaccination runt 200kr spruta. Blir ju två sprutor per katt.

Avmaskningsmedel är det så olika priser på så det skriver jag inget om.

Stamtavla kostar 200kr/kattunge innan de uppnår 3 månader. Sedan kostar det 400kr st.

Veterinärbesiktning kostar ca 200kr/kattunge.

Vill man ID-märka ungarna kostar ju det en del med. Själv tänker jag inte göra det eftersom jag tycker att de är för små för att man ska göra det på dem innan de åker.

Sen kostar försäkring men den ska man ju ha redan innan. Fast avelstillägg måste man ju ha så då blir det lite dyrare.

Ska man ta ledigt när honan börjar löpa och när det är dags för att hon ska föda så kan det ju hända att man förlorar en del pengar.


Hoppas jag fått med det viktigaste. www.sverak.se är annars bra att kolla på.
 
Tackar både Sol och Adore för era svar. Ni har gett mig mycket att fundera på under helgen :D.

Tyvärr finns det ingen uppfödare av någon kattras i närheten där jag bor som jag kan ta hjälp av. Det är tur att det finns internet så man kan få svar på sina frågor ;).
 

Liknande trådar

D
Övr. Katt Hejsan, Jag har alltid velat ha en katt, så nu när jag flyttat hemifrån sen en tid tillbaka har jag börjat fundera starkt på att...
Svar
12
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp