Bukefalos 28 år!

Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

D

David

Hejsan,

Jag har alltid velat ha en katt, så nu när jag flyttat hemifrån sen en tid tillbaka har jag börjat fundera starkt på att skaffa.
Men det är vissa saker som hindrat att jag inte redan har en liten kisse i hemmet :)
Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar på mina frågor och funderingar.


  • 3 av mina 6 familjemedlemmar är allergiska/känsliga mot katter(2 av dem har astma), är chansen att jag blir allergisk stor? Har aldrig märkt av något sådant hos kompisar med djur, men vi har aldrig haft djur själva.


  • Jag jobbar måndag-fredag kl. 08-17, hemma på helgerna.
    Just nu bor jag ensam, så jag undrar om det är bra att katten är ensam så länge? Jag börjar ogärna med 2 katter direkt. Då jag bor i lägenhet behöver det även vara en innekatt till 100%


  • Kräver en katt uppmärksamhet/lek/kel under hela den lediga tid jag då är hemma(vardagarna)? .


  • Finns några bra knep för att inte få sina möbler sönderklösta?


  • Vad är den ungefärliga månadskostnaden för en "normalstor" huskatt? Mat, kattsand etc.


  • Hane eller Hona? Har läst någonstans att honor har en tendens att bli mer sura/"fräsiga", stämmer det?

Vill för övrigt ha en ganska lugn, social och kelig/mysig katt, kan man se sådana personligheter redan när de är kattungar?

Något annat jag bör tänka igenom innan köpet?
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Du kommer alltså att vara borta ganska mycket och ganska ofta... Och kanske inte ha så mycket tid för den när du väl är hemma.

Du MÅSTE alltså ha två katter som är kompisar och kan hålla varandra sällskap. Det ÄR faktiskt enklare än att ha en katt, och kostnaden är inte alls dubbelt så mycket.

Kan du inte det, får du sikta in dig på en äldre katt som trivs med att vara ensamkatt och accepterar väl att vara ensam längre perioder och tycker det är helt oK...


Lycka till!
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

3 av mina 6 familjemedlemmar är allergiska/känsliga mot katter(2 av dem har astma), är chansen att jag blir allergisk stor? Har aldrig märkt av något sådant hos kompisar med djur, men vi har aldrig haft djur själva.

Det tror jag inte är någon större risk, visst kan man utveckla allergi i alla åldrar, men jag tror inte att risken är större bara för att du har släktingar som är allergiska.


Jag jobbar måndag-fredag kl. 08-17, hemma på helgerna.
Just nu bor jag ensam, så jag undrar om det är bra att katten är ensam så länge? Jag börjar ogärna med 2 katter direkt. Då jag bor i lägenhet behöver det även vara en innekatt till 100%

Det bästa är att skaffa två kattungar med en gång, det är betydligt enklare och framför allt det bästa för katterna. Annars kan du som sagt försöka hitta en äldre omplaceringskatt som trivs med att vara själv.


Kräver en katt uppmärksamhet/lek/kel under hela den lediga tid jag då är hemma(vardagarna)?

Om du har en ensam kattunge som är hemma så mycket själv så lär den kräva din uppmärksamhet när du väl är hemma sen. Är dom två så har dom varandra och blir inte alls lika krävande på uppmärksamhet från dig (med det absolut inte sagt att dom inte är gosiga).


Finns några bra knep för att inte få sina möbler sönderklösta?
Skaffa två stycken så dom får utlopp för sin energi på varandra, eller en äldre lugn katt. Många klösträd på ställen där katten/katterna gillar att vistas.


Vad är den ungefärliga månadskostnaden för en "normalstor" huskatt? Mat, kattsand etc.

Det beror på vad du väljer för mat, sand, försäkringsbolag mm.


Hane eller Hona? Har läst någonstans att honor har en tendens att bli mer sura/"fräsiga", stämmer det?

Jag skulle säga hane, jag tycker att dom har ett jämnare temperament.


Vill för övrigt ha en ganska lugn, social och kelig/mysig katt, kan man se sådana personligheter redan när de är kattungar?

Det bästa om du vill ha ett särskilt temperament på katten är ju att välja en raskatt, där vet man ju till 99% hur kattens temperament kommer att bli, du kan också ofta få träffa både mamma och pappa. På en huskatt vet du ju aldrig vad du får, där kan det ju bli hur som helst och det är svårt att gissa sig till när dom är små. Väljer du en äldre katt så kan du ju lättare se vad för temperament den katten har.
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Jag skulle nog råda dig att skaffa en vuxen katt. Minst två år gammal.
Detta säger jag för att:
- Katten kommer vara ensam hemma mycket och kattungar behöver mera tid än en vuxen katt, de behöver lekas med mer och behöver lära känna sin nya familj och sitt nya hem.

- Du vill inte att den ska kloa på dina möbler, finns väl inga garantier, men det är nog större chans om du skaffar en äldre katt som du vet inte har gjort det tidigare.

Det ultimata i din situation hade väl varit om du hade fått tag på två vuxna katter som bott ihop tidigare och som trivs ihop (alla katter gillar inte andra katter) tex två syskon. Då hade de kunnat hålla varandra sällskap, men antagligen kommer de inte riva huset varje dag. (två kattungar kan göra större skada än man tror).
Förstår om du vill ha en kattunge, det vill väl alla, men i så fall kan det vara smart att skaffa den när du kommer vara ledig ett par veckor. Det är inte bra att lämna en kattunge ensam så mycket i början. Speciellt om du vill se till att den kissar och bajsar där den ska, annars kan det bli en ful ovana. Men se till så att den får lite lugn och ro också. En katt mitt i julhelgen när hela släkten kommer på besök är inte ultimat för en liten nyinflyttad kattunge.

Sen så tror jag att det underlättar om du skaffar en katt som är van vi att vara inne. Det finns ju vissa raser som trivs bättre inne. Bondkatter kan trivas jättebra inne, men är de vana att vara ute så kan det bli svårt för vissa.

Det du ska tänka på innan du köper är väl vad du kan ge din katt och försöka leta efter en katt som trivs med det.
Om de är gosiga eller inte är jätteolika, en som är gosig som unge kan växa ifrån det och inte vara så gosig sen, eller tvårtom. De kan också vara lika gosiga/ogosiga hela tiden. Så det är svårt att säg.

Hoppas du fått nåt tips. Lycka till.
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Jag tycker att du ska vända dig till ett katthem.

I mina ögon ska du ha en vuxen katt, en sån som avgudar människor men avskyr andra katter och som bevisat sig trivas som endast innekatt.
Det du kräver av en katt kan man omöjligt se på en kattunge om de växer upp till att passa in på. En kattunge är alltid en chansning när det gäller personlighet, man vet inte hur de blir som vuxna.

Om du vänder dig till ett katthem kan du ett par gånger först åka och dit och verkligen kela med katterna, alltså utsätta dig för en väldig massa katter och se om du får någon allergisk reaktion innan du tar hem någon katt.
Dessutom känner de oftast sina katter mycket väl, vissa kanske har suttit på katthemmet länge. De har också ofta svårt att hitta hem åt vuxna katter som inte gillar andra katter.

Det är inte rätt emot en ensam liten kattunge att vara ensam så många timmar som du arbetar, men en äldre katt som haft det svårt i livet, som är tacksam för att bara få ligga inne på en varm säng, sova gott och gosa ett par timmar om kvällen och kanske sova hos dig om natten, är nog vad du ska ha. Kanske en katt som varit hemlös ute i många år, de brukar vara enormt tacksamma och tillgivna. Det där ska ett seriöst katthem kunna råda dig till, de känner sina katter och kan ordna så att du får helt rätt katt efter dina levadspremisser.


Lycka till!
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

tillägg....

Hona eller hankatt spelar mindre roll, de är alla så olika personligheter. Viktigt är att träffa och lära känna katten innan man bestämmer sig.
Kastrerad och id-märkt ska den vara, om du köper en vuxen.

Ett bra tips för att slippa klös på möbler är att köpa ett bra klösträd/klöspelare och spraya den med kattmyntaspray. Det älskar de flesta katter och då får den direkt in vanan att gå till klösträdet och klösa. Helt 100%-igt är det ju inte, men har funkat bra på mina 4.

Månadkostnad?
Ja du. Det beror förstås på vilket foder du köper och vilken sand osv. Det finns många teorier om vad som är bäst för en katt att äta, men en innekatt har lätt för att lägga på sig lite extra, så det kan vara klokt att köpa ett torrfoder gjort för innekatter (med mindre fett och mer proteiner), det bästa är att rådfråga på en djuraffär eller en veterinär. Sedan ger vissa burkmat, men personligen tycker jag att avföringen luktar mycket mer illa när de äter burkmat men det gör man förstås som man vill.
Om du köper en stor säck torrfoder är kilopriset bättre.

Men säg 200 kr i månaden på mat?
100 kr sand.
ca 50 kr försäkring. (det är mycket klokt att ha en grundförsäkring på sin katt ifall den behöver veterinärvård, urinsten tex kan kräva operation och kosta 10 000 kr utan försäkring men rädda livet på katten. En grundförsäkring kostar inte mer än ca 600 kr/år)
ca 25 kr vaccination (i snitt, en vaccination per år kostar ca 300 kr)

En vuxen katt från ett katthem brukar vara kastrerad, grundvaccinerad och ID-märkt när den säljs och kosta runt 900 kr, köper man en kattunge och sedan själv ska ombesörja kastration, grundvaccination och ID-märkning kan det kosta allt från 1400-1800 kr...

Så förutom en kostnad vid inköpet av katten behöver det inte vara så dyrt att ha en katt. Mitt ex blev ju 375 kr/månad. Men det var bara en uppskattning.

Berätta gärna hur det går!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Jag föreslår att ändå köpa två katter, innan hade jag en ensam, jag höll på att bli tolkig på honom, bet mig i benen när jag gick i lägenheten, lät mig inte sova och hade ner precis allt som fanns (men älskade honom ändå) tyvärr är han död nu, en olycka....har nu två katter en äldre som jag tog från ett hem där de andra katterna jagade iväg henne medan hon ville vara inne och en kattunge, en liten kille, steriliserade (kastrerade på kattspråk) honan direkt och sedan hanen när han var könsmogen (det märks!!) Då har de varandra att leka och kela med, men de älskar när jag leker med dem också. Honan som är 3 år nu är mer för sig själv medan min lillkille 1 år nu är jättekelig. Beror helt på deras uppväxt tror jag..alla djur jag haft sedan de var små har blivit jättetillgivna, beror nog mycket på hur man är med dem också tror jag.
En katt behöver aktiveras ordentligt någon/några gånger om dagen, preciellt innekatter, att plocka bort leksakerna när de inte används och sedan ta fram någon då och då och leka med gör leksakerna än mer intressanta....ett tips bara...och ett garnnystan eller en papperstuss kan vara nog så kul!!!
Ska du ha hankatt rekomenderar jag att lägga lite pengar på ett bra torrfoder, ett som är rekomenderat av veterinärer (köps på djurbutiker/granngården/veterinären) som ser till att hankatten inte får urinsten lika lätt som de annars kan få när de är kastrerade, är jättedyrt att operera om det ens fungerar, katten kan bli jättesjuk av det. Fodret är dyrare, men dels behöver de inte äta lika mycket då det innehåller bra med viktigaste ämnena och dels är det bättre för deras hälsa!!!
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Tack för alla svar.

Nu när jag läser mitt inlägg låter det kanske lite som om jag bara vill ha katten när jag känner för det... och att den ska vara perfekt... men det är absolut inte så.
Jag kanske var lite oklar dock, menade alltså inte att jag kommer vara borta massa på fritiden, tvärtom, jag är oftast hemma. Jag menade mer att fråga om mina 8timmar jobb, 5 dagar i veckan skulle vara för länge för katten att vara ensam. Vill katten leka är det klart jag gör det, jag vill ju leka jag med :)
Läste även att en huskatt sover ca 16timmar per dygn, vilka tider brukar den vara vaken då? Fick svaret av en bekant att de mest sover på dagen.

Hursomhelst, har kollat runt lite på katthem och på äldre katter, det går det med. Fast jag har ännu inte bestämt mig... så vi får se hur det blir.

Helst skulle jag förstås vela ha en lite kattunge, men om den mår dåligt av det är det ju såklart fel. Skulle dock kunna tänka mig att skaffa ännu en katt, men ogärna redan från början.

Men en annan fråga, när räknas katter som vuxna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Tack för alla svar.

Nu när jag läser mitt inlägg låter det kanske lite som om jag bara vill ha katten när jag känner för det... och att den ska vara perfekt... men det är absolut inte så.
Jag kanske var lite oklar dock, menade alltså inte att jag kommer vara borta massa på fritiden, tvärtom, jag är oftast hemma. Jag menade mer att fråga om mina 8timmar jobb, 5 dagar i veckan skulle vara för länge för katten att vara ensam. Vill katten leka är det klart jag gör det, jag vill ju leka jag med :)
Läste även att en huskatt sover ca 16timmar per dygn, vilka tider brukar den vara vaken då? Fick svaret av en bekant att de mest sover på dagen.

Hursomhelst, har kollat runt lite på katthem och på äldre katter, det går det med. Fast jag har ännu inte bestämt mig... så vi får se hur det blir.

Helst skulle jag förstås vela ha en lite kattunge, men om den mår dåligt av det är det ju såklart fel. Skulle dock kunna tänka mig att skaffa ännu en katt, men ogärna redan från början.

Men en annan fråga, när räknas katter som vuxna?


JAG tycker absolut det är fel att skaffa en kattunge när du är borta 8 tim/dag. Den blir väldigt ensam och en så liten vän ska inte behöva tas från mamma och kanske syskon och sitta ensam i en lägenhet så mycket, det är inte rätt. En kompromiss kan ju vara att isf skaffa en vuxen först och sen om och när du kanske vill ha en kompis åt den, då kan du ta en kattunge?

Du gör en mkt fin och god gärning om du vänder dig till ett katthem. De behöver verkligen fina hem till alla katter de hjälper och det är ca 100 000 hemlösa katter i Sverige uppskattar man :(

När en katt räknas som vuxen kan väl diskuteras, men runt ett år gammal? De kan kastreras redan runt 6 månader gamla, men mentalt är många katter inte "vuxna" förrän uppåt 2 års ålder. Vanliga huskatter växer ofta fram tills 1,5 år tycker jag, men raskatter har jag inte så bra koll på.

Jag och min familj har under åren skaffat sammanlagt 7 katter vid vuxen ålder och 1 katt som kattunge men det är överlägset skönt med de vuxna tycker jag. De är busiga de med, men inte sådär tonårsgalna och ska inte testa, bita, kolla. Dessutom är de färdiga i psyket så man vet vad man får och de är mycket mer personliga än de flesta kattungar.
Men katter lever ju länge så var inte rädd för att ta en som har 5 år på nacken heller, det är absolut ingen ålder.

Personligen tycker jag, som sett många kullar kattungar och många vuxna katter komma och gå på katthemmet, att det är lite märkligt att så många köper kattunge. De är oskrivna blad och kan bli vilken personlighet som helst.

En familj köpte först en kattunge till barnen, när hon blev vuxen blev hon en bestämd dam som minsann inte ville kela! så de köpte en till kattunge som i vuxen ålder blev hyfsat gosig, men aldrig den där barndrömmen.

Många köper katt efter utseendet. Färgen är viktigare än psyket.
Å visst, om man inte bryr sig om att katten ska passa in efter ett visst beteende man gillar och om man är beredd att låta katten vara precis vem den vill, så absolut. Men många vill ju ha en knäkatt. Varför då inte istället välja en vuxen katt, en av alla de oönskade som hamnat fel i livet och inte vill annat än få en egen matte/husse att kela med, men aldrig får en chans bara för att de är fullvuxna?

Ska inte tjata ;) Du gör förstås som du vill, det är bara en stark fråga för mig... Lycka till!!
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Men en annan fråga, när räknas katter som vuxna?

Frågar du rent biologiskt, eller frågar du efter vilken ålder vi menar när vi rekommenderar dig en vuxen, lite äldre katt, om den nu måste vara ensamkatt??

Minst två år, gärna mer.... :)

Så om de på katthemmet har en säg 8 åring som ingen vill ha, men som du ser skulle svara exakt mot dina behov och önskemål, slå till...

Den kommer att vänja sig vid dig och binda vid dig, oroa dig inte.

Det blir kanske inte spontant, med med lite tid när den lärt sig att du ÄR dens klippa och pappa... :)
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

Jag menade både biologiskt och när ni sa vuxen katt.

Lutar väl mer åt en vuxen katt nu, antingen katthem eller annons. Har kollat runt på de tillgängliga katterna på katthemmet där jag bor, hittade några jag gillade men de var antingen redan köpta eller hade en nära bror/kompis...och känns lite elakt att dela på dem.

Får vänta och se :)
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

hittade några jag gillade men de var antingen redan köpta eller hade en nära bror/kompis...och känns lite elakt att dela på dem.

Får vänta och se :)

Ja precis. Speciellt som du är ute efter en katt som föredrar att vara ensamkatt. Det finns såna!!


Katthemmen vet att de flesta katter föredrar att ha en kompis, så ibland undviker de att sälja ensamma katter. Utan säljer antingen två och två, eller till hem där det redan finns katter, eller åtminstone snälla kattvana hundar, i.

Medan du är ute efter "ensamvargen" De finns, och även de behöver bra hem, så din tid kommer, oroa dig inte! :)

Skicka gärna intresseanmälan till några olika ställen så de vet att du finns. Så kan du korta ner kötiden menar jag.


(nackdelen är väl att när du väl mognat till att skaffa dig en katt till, DEN dagen får du ett problem. men den dagen den sorgen!).
 
Sv: Funderar på att skaffa katt... har endel frågor

jag skaffade en katt för snart 7 år sen och jag har aldrig ångrat mig.

Min katt köpte jag på ett katthem och då var han 2 år.
Han avskyr andra katter så dom avrådde mig att skaffa en till.
Han är själv när jag jobbar och det går bra.
Dessutom är han jättekelig och social.

Den dagen jag måste ta bort honom så blir det katthemmet igen.
Fördelen med katthemmet som jag köpte honom var att han var kastrerad,vaccenerad,öronmärkt och jag hade en månad på mig att prova att ha honom hemma.

Han följer med till landet och springer helt fritt där och kommer när man ropar.
Annars bor vi en lägenhet och det går oxå bra.

Tänk på att dom kan bli upp till 20 år gammal så man ska vara säker på att man verkligen vill ha katt.

Hoppas att du hittar den drömmisse och lycka till :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 913
Senast: Asko
·
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 757
Senast: Nahar
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 104
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp